Транзит азербайджанської нафти Україною виглядає нереалістичним - експерт
Виконання міжурядової угоди між Україною та Азербайджаном з транспортування 16-20 мільйонів тонн каспійської нафти виглядає малореалістичним.
Про це повідомив директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.
За його словами, найслабкішою частиною планів з прокачування нафти є білоруський напрям і постачання нафти для переробки на західноукраїнські НПЗ в Дорогобич і Надвірну.
"Західноукраїнські НПЗ - технічно украй відсталі, тому крім збиткової переробки теоретично випущені ними нафтопродукти ледве відповідатимуть державним вимогам щодо якості палив", - говорить експерт.
"Невисоку рентабельність переробки показують більш розвинені НПЗ в Кременчуці і Лисичанську. Про що в такому випадку можна говорити стосовно до заводів, яким вже без малого 100 років?".
На думку Куюна, вельми примарною є і перспектива високих поставок до Білорусі, куди, згідно міжурядової угоди, Україна збирається качати 8-12 мільйонів тонн азербайджанської нафти.
"Вступ Білорусі до Митного союзу відкрив доступ місцевим НПЗ до більш дешевої російської нафти. Переробка дорожчої азербайджанської нафти буде погіршувати їх рентабельність виробництва, що в умовах складної економічної ситуації в республіці є недозволеною розкішшю", - заявив керівник "Консалтингової групи А-95".
Між тим, на його думку, є перспектива нарощування поставок на Кременчуцький НПЗ - контролюється групою "Приват".
"У зв'язку з переходом Лисичанського НПЗ на толінгову переробку нафти і відповідно відправку більшої частини виробленого обсягу нафтопродуктів в Росію їх ніша на українському ринку звільнилася, і її може зайняти паливо "Укртатнафти", - говорить Куюн, відзначаючи, що на користь експансії кременчуцького підприємства говорить і хороша логістика поставок у східні і південні регіони.
З іншого боку, вважає експерт, "Привату" поки невигідно нарощувати переробку: створюючи ресурсну напруженість на ринку, група змушує конкурентів закуповувати дороге паливо в Білорусі та Литві і в силу цього утримувати більш високі ціни на АЗС.
"У травні-липні на ремонті стояв Мозирський НПЗ, з травня 80% лисичанського палива йдуть в Росію. Але, незважаючи на такі сприятливі обставини, зростання переробки в Кременчуці ми не бачимо. Очевидно, "Привату" - найбільшому власнику АЗС - на руку брак оптових пропозицій, від якого страждають його конкуренти на роздрібному ринку", - говорить експерт.
Як повідомлялося, Кабінет міністрів підготував міжурядову угоду між Україною та Азербайджаном, що передбачає прокачування 16-20 мільйонів тонн азербайджанської нафти територією України, в тому числі транзитом - 13-17 мільйонів тонн.
Угода також передбачає транспортування до 3 мільйонів тонн азербайджанської нафти на Дрогобицький і Надвірнянський НПЗ, а також до 5 мільйонів тонн в західному напрямку - Угорщина, Словаччина, Чехія та до 8-12 мільйонів тонн - до Білорусі.