Українська правда

Білорусь хоче аверсу "Одеса-Броди"

23 березня 2010, 15:29

Білорусь зацікавлена у переведенні магістрального нафтопроводу "Одеса - Броди" в аверсний режим роботи.

Про це повідомляє агентство "Интерфакс" із посиланням на учасника білоруського ринку нафтопереробки.

Співрозмовник агентства нагадав, що Україна, як власник нафтопроводу "Одеса - Броди", за домовленістю з Росією до 2011 року повинна використовувати тільки реверсний режим прокачування нафти по ньому, тому для запуску нафтопроводу в аверс необхідно отримати принципову згоду РФ.

За його словами, Білорусь запропонувала Росії розглянути можливість запуску магістрального нафтопроводу "Одеса - Броди" в аверсному режимі.

Співрозмовник відзначив, що це необхідно Білорусі для забезпечення економічної доцільності поставок на Мозирський НПЗ венесуельської нафти, яка, згідно з досягнутими домовленостями, буде доставлятися танкерами в порт Одеси.

"На сьогодні найбільш економічний шлях транспортування з порту Одеси на МНПЗ - це трубопровід "Одеса - Броди", який легко запустити в аверсному режимі. Будівництво перемички на нафтопровід "Дружба" також технічно можливо. Це суттєві матеріальні витрати, але вони будуть разовими", - сказав він.

Він відзначив, що поки офіційні переговори на цю тему не ведуться, але вже "йдуть міжвідомчі дискусії".

Співрозмовник агентства вважає, що доставка нафти з Венесуели у балтійські порти з подальшим транспортуванням на НПЗ була б вигіднішою, "оскільки відстань від порту до, скажімо, ВАТ "Нафтан" - коротша".

"Однак тут все впирається в умови, які готовий надати порт Клайпеди. Сьогодні глибина цього порту не дозволяє розвантажувати танкери великого обсягу. Використовувати ж термінал в Бутінгу, який знаходиться у власності Мажейкяйського НПЗ, Білорусь не може через високі тарифи, які стягує Мажейкяй за оренду порту, розвантажувального терміналу та трубопроводу", - завважив він.

Крім того, співрозмовник агентства звернув увагу на те, що залізничні тарифи України набагато нижчі від тарифів Литви.

Таким чином, сказав він, наразі доставка нафти з порту Одеси на Мозирський НПЗ більш економічна, ніж з портів Балтії на будь-який з двох білоруських заводів.

Як повідомлялося, під час візиту білоруського президента Олександра Лукашенка в Каракас був підписаний контракт на постачання у травні 2010 року пробної партії венесуельської нафти до Білорусі обсягом 80 тис. тонн.

Нафта буде доставлятися, імовірно, через порт Одеси і далі залізницею на Мозирський НПЗ.

Нафтопровід "Одеса-Броди" спочатку будувався для прокачування легкої каспійської нафти до Європи, але на практиці для цієї мети ніколи не використовувався, а качав лише російську нафту до Одеси для подальшого її навантаження на танкери.

Перша черга нафтопроводу довжиною 674 км і потужністю 9 млн. тонн на рік була введена в експлуатацію в 2001 році. Проте до 2004 року трубопровід не використовувався і через відсутність відповідних домовленостей між власниками каспійської нафти і нафтопереробними заводами в Україні і у Європі.

нафта Одеса-Броди