Взаємозаліки обернуться на кризу неплатежів - Тігіпко
Повернення в економіку України бартеру та векселів як розрахунків між підприємствами може обернутися найближчим часом на кризу неплатежів.
Про це заявив екс-голова НБУ Сергій Тігіпко, коментуючи рішення уряду про проведення взаємозаліків між шахтами, енергетичними підприємствами та залізничниками, а також постанову Кабміну № 841 від 29 липня 2009 року про дозвіл "Укравтодору" випустити векселі для розрахунку з підрядниками в межах фінансування заходів з підготовки до Євро-2012, повідомляє прес-служба політика.
На думку Тігіпка, надана корпорації "Укравтодор" можливість розраховуватися з підрядниками не грошима, а векселями, є сумнівною альтернативою фінансування заходів з підготовки до Євро-2012.
Політик нагадав, що за місяць до цього уряд намагався знайти кошти на фінансування заходів з підготовки до Євро-2012 за рахунок перерозподілу частини доходів Нацбанку, але зміни до держбюджету ветував президент.
"Тепер, на тлі хронічного браку коштів уряд, по суті, пропонує замінити готівку для підприємств галузі на псевдо-гроші - векселі й будувати дороги до Євро-2012 в борг", - сказав він.
Однак, зазначив екс-голова НБУ, векселі як фінансовий інструмент можуть вирішити проблему розрахунків тільки частково, та й поводитися з ними потрібно дуже обережно.
"Адже, отримавши від "Укравтодору" векселі замість грошей, підприємства-підрядники не зможуть ні техніку заправити, ні сировину закупити, ні виплатити зарплату своїм робітникам", - зазначає Тігіпко.
Політик також прогнозує досить високий дисконт векселів (до 50%), що навряд чи зробить їх привабливими на вторинному ринку.
"Одна річ - видача боргових розписок суб'єктами господарювання (ринок самотужки відрегулює обіг векселів), і зовсім інша - якщо внутрішні борги держави вплинуть на дефіцит бюджету наступних років (в постанові уряд пропонує відстрочити погашення векселів на три роки)", - підсумував Тігіпко.
Щоб хоч якось пом'якшити негативні наслідки розрахунків для підрядників, екс-голова НБУ пропонує урядові встановити обмеження по вексельним розрахункам для корпорації "Укравтодор", а Нацбанку дозволити комерційним банкам формувати свої резерви з урахуванням векселів, вивільнивши тим самим ресурси для кредитування підприємств.