Українська правда

"Укртрансгаз", як окрема структура: за і проти

28 березня 2009, 09:44

На сьогоднішній день повне виділення ДК "Укртрансгаз" зі структури НАК "Нафтогаз України" не є економічно доцільним.

Таку думку висловив перший заступник голови правління НАК "Нафтогаз України" Ігор Діденко в коментарі тижневику "Дзеркалу тижня".

За його словами, як і більшість європейських нафтогазових холдингів, НАК "Нафтогаз України" є вертикально інтегрованою структурою, 100% акцій якої контролюється державою.

"В існуючих сьогодні в Україні економічних умовах управління оператором транзиту і зберігання газу в складі НАК "Нафтогаз України" є найбільш ефективним і оптимальним варіантом", - зазначив Діденко.

Окрім того, мільярдні кредити було видано "Нафтогазу" на умовах збереження цілісності компанії, додав він.

І якщо ДК "Укртрансгаз" стане самостійним оператором ГТС, кредитори "Нафтогазу" отримають серйозний привід для занепокоєння і навіть, можливо, стимул терміново вимагати повернення всіх боргів.

"Одномоментно НАК буде складно повернути всі кредити. І що тоді? Застосування уже відомих Україні міжнародних санкцій: арешт майна за кордоном тощо", - наголосив Діденко.

Натомість, радник міністра палива та енергетики України Іван Варга в коментарі тижневику сказав, що самостійний оператор ГТС Україні вигідний.

Адже навіть за нинішніх цін на транзит (ставка транзиту - 1,7 доларів за тисячу кубометрів на 100 км) і зберігання газу "Укртрансгаз" примудряється працювати з рентабельністю в 10-15%.

Таким чином, за спрощеного підрахунку "Укртранcгаз" заробляє на транзиті за рік за нинішньої ставки не менш як 1,7 млрд. доларів.

Ще близько 5 млрд. гривень - за транспортування споживачам України близько 60 млрд. кубометрів газу по країні. Плюс не менш як півмільярда гривень - за зберігання газу навіть за діючими мінімальними ставками.

"Якби всі ці кошти залишалися на розвиток підприємства, йому і кредити особливі не знадобилося б", - наголошує він.

За словами радника міністра палива та енергетики, навіть "Газпром" іде шляхом поділу функцій.

У багатьох регіонах, зокрема в Санкт-Петербурзі, функції постачальника газу (транспортні) і функції продавця давно чітко розділені.

Більше того, на одному цьому ринку конкурує кілька однопрофільних підприємств, що забезпечує якість послуг і впливає на зменшення цін.

"У нас же держава просто користується коштами, заробленими "Укртрансгазом", не турбуючись про технічний стан ГТС і її об'єктів", - наголошує він.

З погляду Івана Варги, не важливо, кому належить оператор ГТС, тим більше що труби в Україні - це власність держави.

Як повідомлялося, виділення в самостійну компанію дочірнього підприємства НАК "Нафтогаз України" - ДК "Укртрансгаз" є однією з вимог потенційних європейських інвесторів української газотранспортної системи.

ГТС Укртрансгаз інвестиції Нафтогаз