Як шоломи рятують життя і зміцнюють економіку
Впровадження євросоюзівського стандарту безпеки для мотошоломів може дати економіці понад 300 млн грн або майже 1% ВВП.
"400 смертей на рік – не така вже велика цифра". Цю фразу ми з експертами ГО "Життя" чули не раз, коли починали говорити про безпеку водіїв та пасажирів.
Чи мало це, коли за кожною цифрою – життя українців, втрата для родини та економіки? Якщо сказати, що впровадження стандартів безпеки мотоциклетних шоломів може принести державі до 1% ВВП – суму, співмірну з річним фінансуванням великих соціальних програм, – чи стане аргумент більш вагомим?
Водії та пасажири мотоциклів та мопедів – одна з найуразливіших категорій учасників дорожнього руху. Кожен їхній виїзд на дорогу – це балансування між свободою і ризиком. У 2024 році на дорогах України 87% усіх травмованих і 8% загиблих у ДТП – це водії та пасажири мотоциклів і мопедів. З них лише 27% використовують сертифіковані мотошоломи, які забезпечують належний рівень захисту. Решта довіряє життя виробам без перевірених стандартів безпеки.
За оцінками експертів, лише у 2021 році через ДТП в Україні було втрачено понад 312 тис. років життя (DALY). Це роки, які люди могли б якісно прожити, якби не передчасні смерть чи інвалідність. Частка мотоциклістів становить 26 тис. таких років. Середній вік загиблих у ДТП за участю мототранспорту – 37,6 років. За цими цифрами – не лише людський біль, а й конкретні економічні втрати для держави.
Вартість травми для бюджету
У 2024 році оціночні бюджетні витрати на медичну допомогу травмованим водіям та пасажирам мототранспорту сягнули 156 млн грн. Якщо ситуація не зміниться, то до 2030 року ця сума може зрости утричі – до 472 млн грн.
На макрорівні втрати ще відчутніші: 30,6-34,5 млрд грн на рік або до 0,45% ВВП країна втрачає через дорожньо-транспортні пригоди за участю мотоциклів. Кожне життя, обірване внаслідок ДТП, завдає економіці збитків на 4,7-14,4 млн грн.

Для порівняння: сертифікований шолом, який відповідає вимогам регламенту ECE 22.06, можна придбати за 2,5 тис. грн. Утім, навіть ця інвестиція багатьом здається необов'язковою, хоча вона може врятувати життя. За даними ВООЗ, сертифіковані мотошоломи зменшують ризик загибелі в ДТП в шість разів, а за результатами фінансово-економічної оцінки – зменшити витрати на лікування на 23%.
Коли безпека стає вигідною
Дослідження, проведене Інститутом економіки та прогнозування НАНУ спільно з ГО "Життя" у 2025 році, уперше оцінило економічний ефект від запровадження євросоюзівського регламенту щодо безпеки мотошоломів ECE №22.06 в Україні.
Результати показали: впровадження регламенту може зменшити бюджетні витрати на охорону здоров'я вже в перші роки. Залежно від рівня використання сертифікованих шоломів потенційна економія становитиме: 306,2 млн грн – за умови стовідсоткового використання, 234,9 млн грн – за високого рівня охоплення (90%), 119,8 млн грн – за помірного рівня охоплення (75%).

Сертифіковані шоломи здатні впливати і на макроекономічні показники. Запровадження регламенту може дати відчутний соціально-економічний ефект: 0,1-0,28% ВВП (7,4-21,8 млрд грн) – за повного переходу на сертифіковані шоломи, 0,04-0,1% ВВП (2,7-7,8 млрд грн) – у разі охоплення 66% користувачів, що відповідає частці водіїв, які підтримують запровадження регламенту.
У довгостроковій перспективі (2026-2030 роки) ефект стає ще відчутнішим: 0,31-0,92% ВВП – при стовідсотковому використанні сертифікованих шоломів, 0,11-0,33% ВВП – при 66-відсотковому охопленні.

Тобто впровадження стандарту безпеки для мотошоломів може дати економіці понад 306 млн грн, що еквівалентно майже 1% ВВП. Це без урахування людських втрат. Для розуміння масштабу: 1% ВВП – це річне фінансування бюджетної програми соціального захисту осіб з інвалідністю або понад сто сучасних шкіл.
Людський капітал – головний аргумент
За кожною цифрою стоїть людина: її життя, здоров'я, можливість працювати й утримувати родину. Травма на дорозі може спричинити не лише фізичний біль, а й завдати фінансових збитків. При легкій травмі і тимчасовій втраті працездатності людина витрачає 6,8-23 тис. грн, при тяжкій травмі чи інвалідності витрати на лікування, реабілітацію та соціальні виплати становлять до 5,4 млн грн.
Сертифікований шолом – це не просто засіб індивідуального захисту, а запорука збереження людського капіталу. З точки зору держави впровадження стандарту ECE 22.06 – це стратегічна інвестиція в безпеку, продуктивність і розвиток країни.
Цей регламент дозволить знизити смертність і травматизм серед водіїв та пасажирів мототранспорту, скоротити бюджетні витрати, зберегти демографічний потенціал держави і зробити дороги безпечнішими для всіх.
