Українська правда

Реформи, які змінять автомобільні перевезення в Україні

Скільки недоотримує бюджет від тіньового ринку пасажирських та вантажних перевезень і як це виправити?

Автомобільні пасажирські та вантажні перевезення є одними з ключових секторів економіки України, які забезпечують мобільність населення, підтримують логістичні ланцюги та сприяють інтеграції країни в європейський ринок.

У часи війни їх значення лише зросло: в умовах обмеженого авіаційного сполучення автомобільний транспорт став головним засобом переміщення людей і товарів. Однак недоліки регулювання та невпорядкованість цих галузей стають на заваді розвитку. За підрахунками експертів, через нелегальні перевезення, тіньовий ринок квитків і відсутність належної інфраструктури, держава щороку втрачає мільярди гривень.

Наприклад, лише від нелегального ринку квитків пасажирських перевезень держбюджет недоотримує близько 400 мільйонів гривень, а неефективність у вантажних перевезеннях коштує ще більше. За даними Міністерства інфраструктури України, вартість руйнування доріг через перевантаження вантажівок становить близько 2 мільярдів гривень на рік, а сумарні втрати бюджету через тіньові схеми у сфері перевезень перевищують 5 мільярдів гривень.

Автомобільні перевезення в Україні вже давно потребують реформування. Відповідно до нещодавніх змін до «Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту» та змін до Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, Укртрансбезпека отримала повноваження вести перелік автостанцій на своєму офіційному сайті.

Проте досі у вітчизняному законодавстві відсутнє чітке та актуальне визначення поняття «автостанція», яке б відповідало європейським стандартам. Адже наявне на сьогодні поняття «автостанція», яке міститься у законі «Про автомобільний транспорт», дає можливість практично будь-яке приміщення назвати автостанцією та здійснювати діяльність без забезпечення жодних гарантій та сервісів для пасажирів та перевізників, чим нерідко користуються недобросовісні особи.

Тож, для виправлення цієї проблеми я разом із колегами зареєстрував законопроєкт №12228. Він пропонує визначити автостанцію як спеціально обладнану споруду, яка включає зони очікування для пасажирів, каси, платформи для посадки й висадки, паркувальні місця та інші необхідні сервіси. Це не лише врегулює ринок, а й сприятиме легалізації тіньових перевезень, поверненню пасажиропотоків на станції та збільшенню податкових надходжень.

Однак реформування галузі не обмежується питанням автостанцій. Необхідно акцентувати увагу на кількох інших важливих напрямках. По-перше, це цифровізація контролю за перевезеннями. Укртрансбезпека пропонує впровадити систему "е-Інспектор", що поєднає в собі планшети, бодікамери та записи з пунктів вагового контролю.

Ще одна важлива ініціатива — смарт-тахографи, які забезпечать автоматичний контроль за дотриманням режиму праці та відпочинку водіїв. Їх впровадження дозволить зменшити кількість аварій за участю ліцензованого транспорту, а також створити єдиний реєстр для зберігання даних.

Проте існують питання щодо ліцензійного програмного забезпечення для тахосканерів. Для вирішення цього необхідно укласти відповідні угоди з постачальниками обладнання та забезпечити державне фінансування на початковому етапі впровадження.

Інтеграція GPS-систем стане наступним кроком у диспетчеризації перевезень, забезпечивши прозорість маршрутів та контроль за нерегулярними рейсами. Проте існують побоювання щодо складності контролю за впровадженням GPS у перевізників. Щоб уникнути цих проблем, важливо встановити чіткі строки реалізації та забезпечити прозорість процесу підключення систем до державного реєстру.

Запущений у серпні цього року вебпортал autobus.gov.ua для онлайн-продажу квитків та пошуку маршрутів, сприятиме зручності для пасажирів та легалізації перевізників. Але ефективність такого порталу залежатиме від повноти інформації, яку будуть надавати перевізники, та контролю з боку Укртрансбезпеки. Для цього необхідно впровадити санкції за недотримання вимог і забезпечити постійний моніторинг.

У сегменті вантажних перевезень основна проблема — порушення габаритно-вагових норм. Вирішенням стане не лише розширення мережі WIM-комплексів (Weight in Motion), але й створення спеціального фонду для їх обслуговування та розвитку. Це допоможе зменшити руйнування доріг через перевантаження та мінімізувати корупційні ризики.

За оцінками, збільшення кількості WIM-комплексів може знизити витрати на ремонт доріг на 20%. Втім, питання ефективності системи WIM залишається актуальним. Наприклад, відсутність належного фінансування та низька кількість комплексів ускладнюють повний контроль. Щоб уникнути цього, важливо створити спеціальний фонд для утримання та розширення мережі, а також запровадити механізми заохочення місцевих громад до участі в проєкті.

Ефективне впровадження всіх цих реформ матиме значний вплив на економіку України. Легалізація ринку перевезень дозволить залучити сотні мільйонів гривень до бюджету, покращить безпеку на дорогах і створить рівні умови для бізнесу.

Цифровізація процесів та автоматизація контролю знизять корупцію, а сучасна інфраструктура сприятиме інтеграції України в європейський транспортний простір. У результаті держава отримає не лише фінансові вигоди, а й зміцнить свої позиції як надійного партнера на міжнародній арені.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
законодавство транспорт