Українська правда

Як користуються надрами в Україні

Ресурсний потенціал України привертає все більшу увагу. У фокусі обговорення – природні багатства та критично важливі метали, сукупна вартість, яких сягає трильйонів доларів США.

У жовтні 2024 року в "Плані перемоги", презентованому президентом, наголошувалось на важливості економічного потенціалу країни. Україна запропонувала стратегічним партнерам спеціальні угоди для спільного захисту критичних ресурсів, інвестування та використання стратегічних можливостей.

Згідно з Планом для Ukraine Facility на 2024–2027 роки, передбачено, зокрема:

  • переоцінку запасів ресурсів за міжнародними стандартами, такими як JORC чи РК ООН;
  • розробку типової Угоди про розподіл продукції (УРП) та спрощення процедур її укладання;
  • організацію міжнародних конкурсів із прозорими умовами для залучення інвестицій.

Видача спеціальних дозволів на користування надрами в Україні може здійснюватися через аукціони або, в окремих випадках, без аукціону.

Аукціони (електронні торги):

  • проводяться онлайн через платформу Prozorro.Продажі;
  • учасники реєструються, подають заявки через електронну форму та сплачують гарантійний внесок;
  • розмір гарантійного внеску залежить від типу корисних копалин і становить 20% початкової ціни лота, водночас встановлений мінімальний гарантійний внесок, який залежить від стратегічного значення та виду ресурсів (від 24 тис. дол. до 477 тис. дол.);
  • переможцем стає учасник із найвищою ціновою пропозицією, який зробив мінімум один крок;
  • у разі однакових пропозицій перевага надається учаснику, який подав її раніше;
  • протягом 30 робочих днів після укладення договору переможець сплачує до бюджету різницю між ціною лота та гарантійним внеском.

Такий підхід забезпечує прозорість процесу й залучення коштів до бюджету, одночасно враховуючи стратегічне значення природних ресурсів.

Без аукціону

Перелік підстав для отримання спецдозволу без проведення аукціону чітко регламентований. Серед них:

  • заявник за власні кошти виконав геологічне вивчення ділянки, затвердив запаси корисних копалин у Держкомісії та подав заявку на видобування не пізніше ніж через два роки після закінчення дії дозволу на геологічне вивчення;
  • користування надрами місцевого значення на невеликих ділянках, якщо заявник є власником відповідної земельної ділянки;
  • геологічне вивчення та видобування підземних вод для різних цілей, залежно від обсягів видобутку та призначення;
  • видобування природних лікувальних ресурсів для лікувально-профілактичних закладів;
  • будівництво та експлуатація підземних споруд, не пов’язаних із видобуванням корисних копалин;
  • виконання робіт за угодами про розподіл продукції;
  • геологічне вивчення або створення територій із науковим, культурним чи оздоровчим значенням.

Ці винятки забезпечують можливість реалізації специфічних проєктів, що сприяє розвитку досліджень, охорони здоров’я, інфраструктури та наукових досліджень.

Угоди про розподіл продукції (УРП)

Інвестори можуть звертатися до уряду або Міжвідомчої комісії щодо проведення конкурсу для укладення УРП. Конкурс проводиться за умов економічної доцільності, необхідності впровадження новітніх технологій, забезпечення регіонів паливно-енергетичними ресурсами тощо.

Також урядом затверджено Перелік ділянок надр (родовищ корисних копалин), які мають стратегічне значення для сталого розвитку економіки та обороноздатності держави, що надаватимуться у користування шляхом проведення конкурсів на укладення угод про розподіл продукції. Більшість з них розташовані в Житомирській, Кіровоградській, Миколаївській та Дніпропетровській областях, також є ділянки в Черкаській, Івано-Франківській та Львівській областях.

За рішеннями уряду та органу місцевого самоврядування УРП може бути укладена без проведення конкурсу щодо ділянок надр із незначними запасами корисних копалин, що підтверджується висновками відповідних державних органів.

У разі якщо надрокористувач, який має спеціальний дозвіл на користування надрами і розпочав діяльність на передбачених ним умовах, виявив бажання укласти УРП, така угода (двостороння або багатостороння) за рішенням уряду також може бути укладена без проведення конкурсу.

Ці положення спрямовані на оптимізацію використання надр і забезпечення гнучких умов для укладання угод із потенційними інвесторами.

Переваги та виклики УРП

УРП мають низку переваг:

  • нижчі ставки ренти (2% для нафти, конденсату та 1,25% для природного газу);
  • довготривалий строк дії дозволів (до 50 років);
  • захист від змін у законодавстві;
  • можливість вирішення спорів у міжнародному арбітражі тощо.

Однак варто враховувати і виклики: відсутність значного досвіду роботи за такими угодами в Україні та складнощі, що виникли через збройну агресію Росії.

Досвід УРП в Україні

Конкурси щодо укладення УРП в Україні проводяться з 2005 року, так одним з перших був оголошений конкурс на розподіл вуглеводнів у межах Прикерченської ділянки надр континентального шельфу Чорного моря.

У листопаді 2011 році уряд оголосив про проведення конкурсів на укладення угод про розподіл вуглеводнів, які видобуватимуться в межах ділянок Юзівська та Олеська. У 2013 році підписані УРП щодо зазначених ділянок.

У 2012 році оголошені конкурси щодо розподілу вуглеводнів в межах ділянок Фороса, Скіфська. У 2013 році уряд погодився укласти угоди про розподіл вуглеводнів, які видобуватимуться у межах площ Абіха й Кавказька, ділянки Маячна та структури Субботіна.

У грудні 2018 року уряд постановами №1178-1189 оголосив конкурс на геологорозвідку та видобування вуглеводнів на 12 ділянках за умовами УРП. У 2019 році також оголошено конкурс щодо ділянки Дельфін.

Наприкінці 2020 року Міненергетики підписало 7 УРП щодо ділянок: Балаклійська, Берестянська, Бузівська, Іванківська, Софіївська, Угнівська, Зіньківська. 14 січня 2021 року укладено угоду щодо Варвинської ділянки. У листопаді 2021 року підписані УРП для ділянок: Охтирська, Грунівська, Ічнянська.

Нами проаналізовані опубліковані звіти Держгеонадра за 2020-2024 роки в частині, що стосується УРП.

За даними річного звіту Держгеонадр за 2022 рік з квітня ТОВ "Велл Ко" розпочало видобуток вуглеводнів на Угнівській ділянці. Також проведена робота з інвесторами, які оголосили форс-мажор, для зменшення його впливу на договірні ділянки.

Також у звіті Держгеонадр за 2024 рік згадується, що протягом звітного періоду отримано сертифікати ТПП від інвесторів за 9 УРП з 11, які оголосили форс-мажор.

Із зазначеної вище інформації слідує, що більшість УРП не виконуються через повномасштабне вторгнення РФ в Україну або інші обставини, щодо деяких із них оголошені форс-мажорні обставини.

Станом на червень 2024 року, в Україні виконувалися дві УРП (з 12-ти дійсних), сумарний видобуток вуглеводнів за якими перевищив 100 млн куб. м. Це УРП на ділянці Угнівська (з весни 2022 року, інвестор ТОВ "Велл Ко") та на ділянці Іванівська (інвестор – державне АТ "Укргазвидобування"). За два роки УРП на ділянці Угнівська дала бюджетам Львівщини близько 2 млн грн ренти.

Перевірки виконання УРП

Уряд або уповноважений орган виконавчої влади відповідає за державний контроль, що включає комплексні перевірки УРП кожні п’ять років. У разі істотних порушень угоди уряд має право ініціювати її дострокове розірвання через суд або інший передбачений угодою орган.

Згідно зі звітом Держгеонадр за 2024 рік, протягом 2023 року проведено шість перевірок (одна з яких не відбулася через недопуск), надано звіти та узгоджено результати з інвесторами. Уряд було поінформовано про перевірки, зокрема щодо АТ "Укргазвидобування" та ТОВ "Надра Юзівська" та перевірено рахунки ТОВ "Велл Ко» і спільні облікові рахунки АТ "Укргазвидобування".

Ми вже повідомляли, що на сайті Міністерства енергетики в грудні 2024 року оприлюднено проєкт постанови уряду "Про проведення комплексної перевірки виконання умов, передбачених угодою про розподіл продукції".

Як вказано в пояснювальній записці до згаданого проєкту, порядок проведення перевірок стосуватиметься 13 угод щодо розподілу вуглеводнів, які видобуватимуться в межах ділянок Софіївська, Угнівська, Балаклійська, Іванівська, Зінківська, Бузівська, Берестянська, Варвинська, Охтирська, Грунівська, Ічнянська, Юзівська та Олеська.

Отже, окрім УРП, що підписані у 2020-2021 роках, у проєкті постанови йдеться ще про дві угоди щодо Юзівської та Олеської ділянок, які було підписано ще 2013 року.

Хоча, як зазначається у відкритих джерелах інформації, наприкінці 2014 року Chevron офіційно вийшов із проєкту видобутку газу на Олеській площі. Також не змогли знайти консенсус з українською владою в рамках УРП Shell та ExxonMobil.

Загалом, реалізація УРП в Україні перебуває в складному стані через воєнні дії та низка інших чинників, але наявність успішних прикладів демонструє потенціал цього механізму.

Висновки

Згідно з останнім звітом Держгеонадр, наприкінці 2024 року інвестиційний атлас надрокористувача налічував понад 700 об’єктів, що на 200 більше порівняно з попереднім роком. Додатково було створено 48 регіональних оглядових атласів для 15 областей України. У четвертому кварталі 2023 року та протягом 2024 року за результатами торгів видано 100 спецдозволів на користування надрами, а також надано 97 дозволів без проведення аукціонів.

У рамках Плану для Ukraine Facility на 2024–2027 роки оновлено Загальнодержавну програму розвитку мінерально-сировинної бази на період до 2030 року та внесені зміни до Кодексу про надра для адаптації до європейських стандартів.

Отже, попри виклики, спричинені воєнним станом, низку процедур, таких як оцінка впливу на довкілля, узгодження землекористування та необхідність розбудови інфраструктури, ці фактори не стримують позитивних зрушень у створенні сприятливих умов для залучення інвестицій у мінерально-сировинний сектор.

Зацікавленість в інвестуванні підтверджується кількістю виданих спеціальних дозволів, успішним проведенням конкурсів і посиленням співпраці з іноземними партнерами.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
надра Держгеонадр метали