Українська правда

Росія значно занижує статистистику експорту нафти – експерт

- 20 листопада, 17:15

Росія занижує реальні обсяги експорту нафти, переконаний керівник Моніторингової групи "Інституту Чорноморських стратегічних досліджень" Андрій Клименко.

Про це керівник Моніторингової групи Андрій Клименко написав у Facebook.

"Там, де реальне зменшення експорту нафти на 18-22% за даними нашого об'єктивного моніторингу (своїми очима), вони малюють 40-73%", – зазначив він.

Йдеться про свіжу інформацію російських ЗМІ про те, що порт Приморськ на Балтійському морі на минулому тижні зафіксував падіння відвантажень у 3,7 раза, або на 73%, до 43 тисячі тонн на добу, а Усть-Луга на Балтиці відправляв на експорт 43 тисячі тонн на добу – на 40% менше, ніж роком раніше.

"У жовтні 2025 року Моніторингова група зафіксувала рекордні показники морського ескпорту сирої нафти РФ (увага: це про сиру нафту, а не про нафтопродукти, саме сира нафта складає левову частку цього експорту)", – зазначив також Клименко.

Обсяг по всіх 4-х морських регіонах РФ склав, за розрахунками Моніторингової групи, 24,9 млн тонн.

• Балтійські порти = 11 886 005 (+ 731 468)

• Чорноморські порти = 4 995 117 (+ 219 520)

• Далекосхідні порти = 6 325 820 (+ 226 052)

• Північні порти = 1 760 879 (+ 400 336)

• Загалом = 24,967,821 (+ 1 577 376)

В серпні занальна перевалка склала 22 244 945 тонн, у вересні 23 390 445 тонн, говориться у повідомленні.

"При цьому співвідношення на Балтиці між сирою нафтою та нафтопродуктами було таким: 11,8 млн тонн сирої нафти – 2,4 млн тонн нафтопродуктів, тобто 5:1", – говориться у повідомленні.

"Отже аналіз впливу через показники сирої нафти (без нафтопродуктів) буде коректним. Також буде коректним розглядати це саме на Балтиці, це 50% загального експорту сирої нафти", – зазначає Клименко.

В першій декаді листопада у порівнянні з жовтнем Моніторингова група зафіксувала явне значне відставання по обсягам експорту – на 30,9%.

"За перші 12 днів воно значно зменшилося (що свідчить про намагання РФ подолати перші емоційні настрої традиційних покупців) – "мінус" по обсягам склав 18,4%. За перші 15 днів листопада відставання до показників жовтня 2025 склало майже стільки ж – 22,3%", – зазначає Клименко.

За його словами, вплив санкцій Трампа спостерігається і є намагання його подолати.

"Вплив цей поки саме емоційний – на період, коли традиційні імпортери в Індії, Китаї, Туреччині визначаються зі схемами обходу цих санкцій, а також з тим, чи будуть США це контролювати", – підкреслив Клименко.

Нагадаємо:

Раніше російські ЗМІ повідомили, що сукупний морський експорт нафти РФ впав до річного мінімуму – 291 тисяч тонн на добу. За тиждень він скоротився на 13%. А в річному вираженні – на 30%.

Раніше повідомлялося, що Росії, ймовірно, доведеться скоротити видобуток нафти після атак українських безпілотників на ключові об'єкти нафтової інфраструктури.

Компанія "Новатек", найбільший у Росії виробник зрідженого природного газу, змушена продавати його Китаю зі знижками 30-40% через вплив санкцій США щодо заводу "Арктик LNG-2".

Раніше повідомлялося, що Чорноморський російський порт Новоросійськ призупинив експорт нафти після атаки українських дронів уночі 14 листопада після того, як БпЛА завдали удару по портовій та нафтовій інфраструктурі та пошкодили нафтобазу, контейнерний термінал, берегові споруди й одне судно.

Вантажообіг морських портів Росії за дев'ять місяців 2025 року зменшився на 2,3% порівняно минулорічними показниками. При чому перевалка у Азово-Чорноморському басейні впала майже на 8%, стверджує Асоціація морських торгових портів РФ.

На початку вересня повідомлялося, що поставки російської нафти морем піднялися до найвищого рівня за три місяці, головним чином завдяки збільшеним обсягам із чорноморського порту Новоросійськ. Це сталося на тлі посилених атак українських дронів, які порушили роботу нафтопереробної системи РФ.

На Балтійському морі в січні 2025 року моніторингова група "Інституту Чорноморських стратегічних досліджень" зафіксувала 14,3% підсанкційних танкерів від загальної кількості, а в серпні – вже 34,8%. А Далекий Схід та Північ РФ одразу стали "заповідниками" для підсанкційних танкерів, стверджують аналітики.