Рік смерті штучного інтелекту та обережних інвестицій. Шість прогнозів для технологічного сектору на 2024 рік
Вибіркова аналітика з-понад 20-ти прогнозів венчурних капіталістів щодо нової "великої бульбашки", можливостей виходу на IPO та потенціалу "Чудової сімки".
2023-й став роком надмірної пропозиції капіталу. Це було спричинено збільшенням кількості венчурних фондів, завищеними оцінками стартапів у сфері генеративного штучного інтелекту (ШІ) та гіперочікуваннями від провідних індустрій. Загалом, за даними Pitchbook, через завищені оцінки та нежиттєздатні бізнес-моделі у 2023 році припинили роботу понад 3 200 венчурних стартапів.
ЕП проаналізувала два десятки прогнозів провідних очільників венчурних фондів щодо інвестиційного клімату в tech-індустрії у 2024 році. Ключове, у чому всі вони сходяться, – інвестувати, керуючись FOMO (страхом втрачених можливостей), – погана ідея.
У 2024 році венчурні фонди стануть прискіпливішими та уважнішими до життєздатності бізнес-моделей стартапів (особливо ШІ), відмовляться від інвестицій навіть з мінімальними ризиками для себе і двічі перевірятимуть, здатен стартап створити інноваційний продукт чи засновники просто бажають зберігати компанію на хвилі тренду.
Прогнози взяті з публікацій TechCrunch+, Bloomberg та eSoftSkills Finance.
Найгарячіші сектори для інвестування – ШІ та оборонні технології
У 2024 році венчурні фонди обиратимуть для капіталовкладень передусім стартапи у сфері штучного інтелекту та оборонних технологій, зокрема military tech. Хоча штучний інтелект став одним з глобальних трендів 2023 року, інвестори не поспішатимуть робити завищені оцінки ШІ-стартапам і швидко закривати угоди.
Керівний директор американської інвестиційної компанії Tola Capital Шейла Гулаті вказує на такі критерії відбору ШІ-стартапів до портфоліо: венчурні фонди мають надати своїм інвесторам інструменти захисту активів, презентувати стратегію підвищення їх ліквідності, гарантувати, що проєкт не порушує права інтелектуальної власності в галузі ШІ.
Саме тому стартапи у сфері ШІ мають бути готові до подвійної і прискіпливої перевірки бізнес-моделі, зокрема, життєздатності продукту. Серед сотні стартапів фонди обиратимуть той, що впровадив ШІ за допомогою автоматизації, аналізу даних та персоналізованому досвіду. При цьому продукт має бути прибутковим.
Крім того, продукт компанії має бути унікальним і не порушувати права інтелектуальної власності. Останню умову може бути складно виконати, враховуючи, що в секторі ШІ оперує велика кількість подібних стартапів.
Інвестиційний директор DEF Ventures Марк Томпсон зазначає: "У 2024 інвестори придивлятимуться до стартапів з оборонної індустрії через геополітичну напругу, що зростає". Сектор привабить інвесторів не лише інноваціями, а й можливістю закривати глобальні державні контракти.
У 2024 році очікується висока конкурентоспроможність military tech-сектору. Стартапи змагатимуться між собою за капітал, запускаючи на ринок дедалі більш інноваційні продукти. Найбільші шанси залучити кошти матимуть оборонні технології нового покоління: кібербезпека, безпілотні системи та передове озброєння.
При відборі стартапів фонди керуватимуться перевіреними партнерськими стосунками та співпрацею кандидатів з оборонними підрядниками чи державними установами.
Венчурні фонди цікавитимуться новими ринками, що стрімко зростають: блокчейн, біотехнології, відновлювальна енергетика, інтернет речей (IoT). Перевага надаватиметься стартапам, які вирішують кліматичні та ресурсні проблеми. Найбільше інвестори звертатимуть увагу на ті інноваційні продукти, у яких сформована ціннісна пропозиція, підтверджений попит на ринку та наявний потенціал для подальшого масштабування.
Pre-Seed та Seed-стартапи можуть провалити Series A без виправданої бізнес-моделі
Керівники венчурних фондів вважають привабливим інвестиційний клімат у технологічному секторі. Щодо інтенсивності вкладень за останні роки висловився керівник Outsiders Fund Джордж Ізлі: "У 2021 році ми інвестували повільно, у 2022 році – стабільно, 2023-й став роком прискорення, а у 2024-му ми не плануємо уповільнюватися".
Коментуючи тенденції оцінки стартапів у 2024 році, співзасновник Sapphire Ventures Джай Дас наголошує: у 2024 році інвестори зосередяться на аналітиці показників ефективності проєктів. Стартапи, що мають високі ризики через неефективні чи невиправдані бізнес-моделі, швидко підуть з ринку або будуть поглинені за низькими цінами.
Через посилення умов до вибору спрямування коштів компаніям, що перебувають на ранніх стадіях розвитку, буде складніше отримати фінансування на з раунду Series A (інвестиції в капітал стартапів, що активно зростають). Переможцями бою за інвестиції стануть стартапи, що створюють цінність власного бізнесу.
Середовище для IPO оцінюється інвесторами як суперечливе
На думку інвесторів, у 2024 році середовище для виходу на IPO буде "суперечливим" та "складним". На це впливають висока процентна ставка ФРС, геополітична криза, війни в Україні та Ізраїлі, непередбачувані вибори в США.
Джай Дас прогнозує: у разі зниження ставки ФРС у певних технологічних стартапів є шанс провести IPO раніше, ніж очікувалося. Однак ради директорів далеко не всіх компаній зможуть ухвалити рішення про вихід на біржу через високі вимоги: прибуток компанії має становити 400-500 млн дол, а темп зростання – 20%.
Через це багато технологічних стартапів відкладуть реалізацію планів про IPO, здійснять менші стратегічні придбання та уникатимуть великих угод через побоювання щодо регуляторних перешкод.
Саме через тиск антимонопольних органів зірвалася угода про злиття між Adobe та Figma, зазначає засновник та керівний партнер Boldstart Ventures Ед Сім. Це негативно вплинуло на ринок. Багато фаундерів та інвесторів тепер розуміють, як складно закрити угоди на понад 1 млрд дол і вважають за краще не ризикувати.
Утім, у разі масового відкладення IPO може пожвавитися вторинний ринок акцій, вважає інвестиційний директор Flyer One Ventures Олена Мажуга. За її словами, фонди на ранній стадії існування експериментують та продають частину своїх акцій у стартапах, щоб отримати прибуток та продемонструвати ліквідність своїм інвесторам.
Stripe, Databricks та Shein очолюють рейтинг найімовірніших претендентів на IPO
Керівники венчурних фондів виокремили три компанії, які є претендентами на IPO у 2024 році.
Фінтех-компанія Stripe на ринку вже 12 років. Останнім часом серед інвесторів поширюються чутки, що вона врешті стане публічною. За даними Crunchbase, наразі вартість стартапу становить 50 млрд дол, зокрема, завдяки залученню 6,5 млрд дол у 2023 році для покриття перших витрат опціонів на акції для співробітників.
Натяк на намір Stripe вийти на біржу може критися в тому, що компанія призначила фінансовим директором Стефана Томлінсона, який раніше допоміг стати публічними компаніям Confluent та Palo Alto Neworks.
ШІ-платформу з аналітики Databricks заснували у 2013 році. Наразі компанія має достатньо інвесторів, які готові підтримати її на приватному ринку. Стартап оцінюється 43 млрд дол після залучення 685 млн дол у вересні 2023 року. Тоді ж Databricks придбала конкурента OpenAI, MosaicML за 1,3 млрд дол.
Експерти позитивно оцінюють шанси Databricks на IPO у 2024 році ще й завдяки високій зацікавленості інвесторів до компаній, що створюють продукти на основі ШІ та мають перевірені бізнес-моделі.
Китайський fashion-ритейлер Shein залучив близько 4,1 млрд дол від провідних інвестиційних фондів, серед яких – Sequoia Capital China, Tiger Global Management і General Atlantic. Crunchbase повідомляє, що в листопаді 2023 року стартап конфіденційно подав заявку на IPO у 2024 році в США.
Shein – один з піонерів нового тренду "швидкої моди". У 2022 році продажі компанії сягнули 23 млрд дол. У тому ж році її частка на ринку становила майже 20%. Експерти прогнозують: якщо Shein розмістить акції, вона стане найбільшою китайською компанією на американській біржі і проторує шлях для інших китайських стартапів.
Tesla та Meta можуть залишити "чудову сімку"
Термін "чудова сімка" придумав аналітик Bank of America Майкл Хартнетт у 2023 році. Так він позначив сім компаній з високим рівнем прибутковості: Microsoft, Amazon, Meta, Apple, материнську компанію Google Alphabet, Nvidia і Tesla.
Що очікує на "чудову сімку" у 2024 році? Схоже, деяким компаніям доведеться поступитися місцем.
Онлайн-видання Investors повідомляє, що акції компанії Уоррена Баффета Berkshire Hathaway можуть підскочити на понад 12% протягом наступних 12 місяців. Якщо цей прогноз справдиться, компанія збільшить свою ринкову вартість на 94,9 млрд дол і перевищить Meta на 61,1 млрд дол. Отже, Berkshire Баффета витіснить Meta з рейтингу.
Окрім Meta, під загрозою опинилася й Tesla Ілона Маска. Прогнозується, що акції приватної нафтової корпорації Exxon Mobil злетять на понад 24%, що приплюсує до її ринкової вартості 104 млрд дол. Таким чином, Exxon Mobil виштовхне Tesla з рейтингу. Акції компанії Маска впали на 1,4% і її ринкова вартість знизилася на 42,7 млрд дол.
Інші п’ять учасників "чудової сімки" поки що не втратять місця в рейтингу, вважають аналітики. Лідером серед них за ринковою вартістю стане Nvidia. Очікується, що акції виробника графічних процесорів підвищаться майже на 33% і вартість компанії підскочить на 400 млрд дол. Це додасть 9,8% до ринкової вартості індексу S&P 500.
ШІ може стати новою "великою бульбашкою"
Венчурні капіталісти прогнозують, що гіперочікування ринку від deep tech, ШІ, кліматичних та оборонних технологій можуть бути невиправданими. Генеральний партнер Fiat Ventures Дрю Гловер називає 2024-й "роком смерті ШІ".
Зокрема, у 2024 році очікується великий процент закриття стартапів у сфері генеративного штучного інтелекту, які збирали капітал за завищеними оцінками через "хайп" навколо індустрії. Причина в тому, що вони не мали реального доходу та життєздатної бізнес-моделі.
Утім, і для них знайдеться вихід, каже керівний партнер і співзасновник Rocketship.vc Сайлеш Рамакрішнан. Ці стартапи мають переосмислити цінність свого бізнесу та скоротити витрати, щоб дати собі час для зміни напрямку руху. Йдеться про трансформацію бізнес-моделі та growth-стратегії з метою збереження життєздатності компанії.
Деякі інвестори вважають, що індустрія кліматичних технологій втрачає бізнесовість та політизується. Стартапи часто використовують "зелені" меседжі лише для надання своїм продуктам більш привабливого вигляду. Співзасновниця і керівна партнерка January Ventures Марен Беннон вважає, що це підриває довіру до індустрії.