Українська правда

“Укрзалізниця” віддала фінансові потоки від вантажоперевезень шістьом ТОВ

9 лютого 2012, 15:13

Вантажоперевезення напіввагонами “Укрзалізниці” контролюються шістьма приватними посередниками.

"Укрзалізниця" розподілила вантажні перевезення між трьома держпідприємствами. Але клієнти, які хочуть користуватися вагонами залізниці, повинні сплачувати не цим підприємствам, а шести ТОВ, які офіційно визнані посередниками”, - йдеться в розслідуванні “Економічної правди”: "Укрзалізниця" віддала вагони шести ТОВаришам”.

Вантажні вагони тепер не у власності держадміністрації, якою є "Укрзалізниця", а у власності держпідприємств. Юридично так ними краще управляти. Але замість того, щоб давати клієнтам в оренду вагони через ці ДП, "Укрзалізниця" вставила посередників - 6 ТОВ.

В рамках реформи "Укрзалізниця" створила ДП "Український логістичний транспортний центр", а також почала процес передачі вагонів на баланс кількох державних компаній.

Зокрема, криті вагони відійшли ДП "Укррефтранс", платформи та транспортери - ДП УДЦТС "Ліски", а спеціалізований рухомий склад - ДП "Стрийський вагоноремонтний завод".

Піввагони, яких в Україні більшість, передали до двох держкомпаній – "Укрспецвагон" (Український державний центр з експлуатації спеціалізованих вагонів) та "Дарницький вагоноремонтний завод".

Як стверджують джерела "ЕП", за розпорядженням "Укрзалізниці" з 1 січня всі клієнти залізниць повинні укладати договори на експортно-імпортні і внутрішні перевезення не з ДП "Укрспецвагон", "ДВРЗ" або "УЛТЦ", як очікувалося, а з приватними компаніями.

У розпорядженні видання опинилися копії листів ДП "Укрспецвагон" керівникам експедиторських компаній, в яких підприємство рекомендує їм для укладення договорів звертатися до одного з шести своїх представників, закріплених за кожною залізницею.

Всі ці компанії-представники створені у формі ТОВ: "Юніверсал Карго Транс" (на Львівській Залізниці), "Транс Систем Лоджистікс" (Донецька Залізниця), "Юніон Транс Сервіс" (Південна), "Карготранс" (Придніпровська), "Юніон Ком Транс" (Одеська) і "Рейл Карго Транс" (Південно-Західна).

Жодної інформації про них в інтернеті немає, до Асоціації міжнародних експедиторів України вони також ніколи не входили.

Керівник "УЛТЦ" (саме ця держорганізація задумувалася спочатку як основний посередник між "Укрзалізницею" і вантажовідправниками) Володимир Іващук на питання "ЕП" не став коментувати цю ситуацію, пообіцявши зробити це пізніше.

Не захотіли спілкуватися на тему своєї участі в організації перевезень від імені "Укрзалізниці" і керівники більшості з названих ТОВ.

Один з них лише розповів, що, на підставі укладеної в грудні 2011 року агентської угоди, очолюване ним ТОВ є агентом "УЛТЦ", ДП "Укрспецвагон" і "ДВРЗ", виконуючи посередницьку функцію між цими структурами і клієнтами.

У прес-службі "Укрзалізниці" не змогли пояснити, яка функція цих посередників, які по суті стали між залізницею і десятьма тисячами її клієнтами.

Представник ДП "Укрспецвагон" (на даний момент йому передано майже 24,5 тис піввагонів із запланованих 27 тис) пояснив, що приватні посередники в схемі з'явилися через фізичну нездатності одного підприємства впоратися з настільки великим обсягом роботи.

"Тільки по піввагонах в "Укрзалізниці" 10 тис клієнтів. Щоб їх обслужити, нам необхідний такий штат, як зараз мають всі шість філій", - говорить він. Співрозмовник "ЕП" стверджує, що зайва ланка в ланцюжку ніяк не позначається на вартості кінцевої послуги.

"Всі тарифи з клієнта стягуються згідно тарифного керівництва № 1, після чого ТОВ - агент - розподіляє отримані кошти між розпорядником інфраструктури – "УЛТЦ" - і власником вагонів - нами або "ДВРЗ", - запевняє представник "Укрспецвагон".

Але експедитори вже говорять про декілька додаткових видів плати. По-перше, за свої послуги новоявлені посередники вимагають ще від 0,3% до 0,5% від загальної вартості перевезення.

По-друге, компанії повинні, як і раніше, сплачувати за послуги експедиторів – а це близько 0,5%.

Проте, всіх експедиторів фактично вже відсторонили від цього бізнесу. Зараз договори перевезення складені таким чином, що експедиторами вражаються лише ці ТОВ.

А ще за пробіг порожніх вагонів віднині використовується так званий "додатковий підвищуючий коефіцієнт" у розмірі 1,3 (тобто, зростання на 30%).

Представник "Укрспецвагону" про ці додаткові платежі промовчав, але з його слів все одно ясно, що через шість ТОВ, які незрозуміло звідки взялися, тепер проходять фінансові потоки по всіх експортно-імпортним і внутрішнім залізничним вантажоперевезенням. А це близько 13 млрд грн на рік.

“В тому, що відбувається, проглядається банальне перенаправлення фінансових потоків на "потрібні" компанії: ось вже для них зміни на краще наступили прямо тут і зараз”, - резюмує автор публікації.

Укрзалізниця транспорт