Хай ростуть акцизи
Є всі підстави і надалі підвищувати ставку податку на сигарети, щоб за кілька років досягти рівня країн ЄС. Це дасть подвійний виграш: наповниться бюджет і люди стануть менше палити.
Обидва провідні кандидати у президенти обіцяють підвищення соціальних стандартів, але для цього їм доведеться знайти додаткові шляхи наповнення державного бюджету. Один з очевидних способів - збільшення ставок акцизу.
Противники цього підходу говоритимуть про негативні наслідки підвищення. Однак у 2009 році жоден з прогнозів представників тютюнової індустрії та її прибічників не виправдався: надходження до бюджету суттєво зросли, колапсу виробництва не трапилося, нелегальний обіг сигарет має невеликі обсяги.
Наповнення бюджету
Автори законопроекту про підвищення акцизів прогнозували, що доходи бюджету у 2009 році збільшаться до 10,6 мільярда гривень, що на 7 мільярдів більше, ніж у 2008 році, і на 3,7 мільярда гривень більше від запланованих надходжень.
Прогноз базувався на припущенні, що нові ставки акцизу діятимуть дев'ять місяців 2009 року, а насправді вони діяли сім місяців, і що адвалорна ставка акцизу буде дорівнювати 20% від максимальної роздрібної ціни.
Проте парламент ухвалив у другому читанні поправку, згідно з якою ця ставка дорівнює лише 16,7% максимальної роздрібної ціни. Зменшення адвалорної ставки на 3,3% означало зменшення середнього рівня акцизу на 9 гривень за тисячу сигарет, або на 8%.
Прогноз авторів законопроекту давав такі цифри надходжень: до прийняття нових акцизів - 0,5 мільярда гривень на місяць, після прийняття - 1 мільярд гривень на місяць, усього - 10,5 мільярда гривень.
За прогнозними оцінками фахівців Мінфіну, новий акциз мав дати 2 мільярди гривень додаткових надходжень, тобто 8,5 мільярда гривень замість 6,5 мільярда гривень. У серпні 2009 року автор прогнозував: "За 2009 рік буде отримано 9 мільярдів гривень".
Передбачення супротивників були наступними.
Перший заступник голови комітету Верховної ради з питань податкової та митної політики Микола Круглов та його колега Дмитро Шенцев стверджували: законопроект про підвищення акцизів не наповнить бюджет.
"Результатом такого рішення стане не збільшення надходжень до бюджету, а навпаки - скорочення реально сплачуваних податків", - переконував керівник відділу з корпоративних зв'язків компанії "Імперіал Тобакко Юкрейн" Юрій Кішко.
З ним погоджувалися директор з корпоративних зв'язків фірми "Філіп Морріс Україна" Костянтин Рябенко та експерт з податкових питань Сергій Старицький.
"Доходи бюджету після підвищення акцизів можуть не збільшитися, а зменшитися. У другому півріччі замість приросту доходів ми ризикуємо отримати величезний мінус", - говорив останній.
А директор Союзу оптовиків та виробників алкоголю і тютюну СОВАТ оперував цифрами: "Ми попереджували Мінфін, що виставлений план не можна виконати. Наш прогноз - 7-8 мільярдів гривень за підсумками року".
Насправді ж за перші п'ять місяців 2009 року, коли діяли старі ставки, до бюджету від акцизів на тютюн надійшло 2,67 мільярда гривень, або по 534 мільйони на місяць, причому в останній місяць дії старих акцизів, коли курці масово скуповували дешеві сигарети, доходи зросли до 767 мільйонів гривень.
Протягом останніх семи місяців 2009 року до бюджету надійшло 6,4 мільярда гривень, або по 900 мільйонів на місяць. Загалом протягом 2009 року бюджет поповнився 9,06 мільярда гривень, що відповідає прогнозам прибічників закону.
Якщо б акцизи не були підвищені з 1 травня, то надходження за 2009 рік склали б лише 6,5 мільярда гривень, тобто завдяки законопроекту бюджет додатково отримав 2,5 мільярда гривень. У 2008 році надходження до бюджету від тютюнових акцизів складали лише 3,5 мільярда гривень.
Отже, у 2009 році до державного бюджету від тютюнових акцизів надійшло більше, ніж за 2003-2007 роки разом узяті.
Рівень виробництва
Автори законопроекту у пояснювальній записці прогнозували, що кількість оподаткованих сигарет у 2009 році зменшиться до 107 мільярдів штук порівняно з 124 мільярдами штук у 2008 році.
Однак цей прогноз слід збільшити на кілька мільярдів сигарет. За умови збереження обсягів експорту та імпорту на рівні 2008 року, прогнозувалося зменшення виробництва на 10-17 мільярдів сигарет, або на 8-13%.
А тепер - прогнози супротивників.
Голова Українського союзу промисловців і підприємців Анатолій Кінах говорив: "Серед негативних наслідків запровадження закону - скорочення обсягів виробництва тютюнових виробів більш ніж удвічі порівняно з 2008 роком".
Українська торгово-промислова конфедерація в листі до президента України писала, що річне виробництво сигарет може скоротитися на 37,5%.
За словами генерального директора асоціації виробників тютюнових виробів "Укртютюн" Валентини Хоменко, законопроект призведе до колапсу ринку тютюнових виробів, і для його відновлення знадобиться сім років.
"Галузь буде відкинуто на десятиліття", - прогнозував директор з корпоративних питань фірми "Джей Ті Інтернешнл Україна" Дмитро Редько. Для довідки: 1999 року виробництво сигарет в Україні складало 54 мільярди штук.
Нарешті, директор компанії "Філіп Морріс Україна" Олена Хоменко передбачала, що нові ставки зроблять виробництво сигарет без фільтру невигідним.
Реальність виявилася іншою. Протягом 2009 року в Україні було реалізовано 112 мільярдів сигарет: 106,2 мільярда вироблених в Україні і 6 мільярдів імпортних. Виробництво у січні-грудні 2009 року склало 114,5 мільярда сигарет, включаючи 10 мільярдів на експорт.
Виробництво сигарет без фільтра не тільки не зменшилося, а збільшилося на 1 мільярд штук. Загалом 2009 року порівняно з 2008 роком кількість оподаткованих сигарет зменшилася на 13 мільярдів штук, або на 10%, а кількість вироблених - на 15 мільярдів штук, або на 12%.
У травні-грудні 2009 року, коли діяли нові ставки акцизу, виробництво склало 76 мільярдів сигарет порівняно з 91 мільярдом штук за цей же період 2008 року, тобто зменшилося на 16%. У 2009 році в Україні обсяг виробництва в усіх галузях промисловості знизився в середньому на 22%.
Споживання сигарет
Прибічники підвищення акцизу на тютюнові вироби, виходячи із світового досвіду, прогнозували зменшення споживання сигарет на 5% на рік.
Противники вважали інакше. "Підвищення вартості сигарет не зменшить кількості курців", - говорив Юрій Кішко. "Цей законопроект не допоможе уряду знизити споживання тютюнових виробів", - додавав Костянтин Рябенко.
На жаль, в Україні не існує системної оцінки реального споживання сигарет. Оцінити його динаміку дозволяють лише опитування КМІС у травні і жовтні 2009 року. Вони показали, що частка щоденних курців зменшилася з 27% до 24,8%.
Якщо у 2008 році українці викурювали до 90 мільярдів сигарет, таке зменшення споживання означає скорочення легального ринку не менш ніж на 5 мільярдів сигарет. Насправді скорочення мало бути ще більшим, бо частина щоденних курців просто зменшила кількість викурених сигарет.
Автори закону розуміли, що підвищення ставок акцизів не лише збільшить надходження до бюджету, а й призведе до зростання рівня контрабанди. На їхню думку, нелегальне ввезення складе 6 мільярдів сигарет на рік.
Вони також брали до уваги більш масштабну проблему нелегального вивезення сигарет з України, обсяг якого становить 30-40 мільярдів сигарет на рік, і прогнозували її зменшення на 4 мільярди штук у 2009 році.
Нелегально вивезені з України сигарети зазвичай спершу легально, із сплатою податків, продаються в Україні, а потім вивозяться до країн з вищими цінами.
Голова Полтавської облдержадміністрації Валерій Асадчев та голова Харківської облдержадміністрації Арсен Аваков у зверненні до Верховної ради із закликом не приймати законопроект писали: "Майже половину тютюнового ринку країни буде захоплено дешевою контрабандною та незаконно виготовленою продукцією".
Анатолій Кінах був переконаний, що питома вага нелегального сигарет зросте до 35%, а Володимир Демчак прогнозував втрату 40% легального тютюнового ринку України. "Ініціатори закону радісно малюють 6 мільярдів контрабанди до України, але її обсяги будуть істотно вищими", - прогнозував Дмитро Редько.
Голова аналітичного департаменту фінансово-аналітичної групи "Про-консалтінг" Олександр Соколов відзначає, що більш-менш об'єктивно можна буде визначити дельту зростання тіньового сегмента до кінця 2010 року.
"Безумовно, нелегальні поставки сигарет, особливо з Молдавії, збільшилися. Якщо до підвищення акцизів частка тіньового ринку оцінювалася у 5-10%, то на кінець 2010 року можна прогнозувати її зростання до 10-15%", - говорить він.
У Молдавії виробництво тютюну у 2009 році зросло лише на 16%. Якщо припустити, що весь цей товар потрапив в Україну, це лише 1 мільярд сигарет.
Зросла, правда, контрабанда дешевих сигарет з Росії, проте дорогі цигарки дорожчі у РФ: пачка "Мальборо" в Україні коштує 8 гривень, у Росії - 11 гривень, що створює стимули для контрабанди таких марок з України до Росії.
Завдяки підвищенню акцизу в Україні, вирівнялися ціни на сигарети середньої вартості, які раніше коштували дорожче у Росії.
Баланс нелегального обігу між двома країнами у 2009 році змінився: ввезення до України зросло, а з України - впало, і обидва ці процеси зменшили обсяги легального продажу сигарет в Україні. Рівень цього зменшення може сягати кількох мільярдів сигарет.
Контрабанда українських цигарок в ЄС залишається масштабною через різницю цін. Хоча зростання акцизу в Україні ще не призвело до зменшення нелегальної перевалки сигарет з України до ЄС, значна їх частина обкладається податками в Україні, і тому підвищення ставки акцизу все одно збільшує доходи бюджету.
Загалом у 2009 році, порівняно з 2008 роком, кількість оподаткованих сигарет зменшилася на 13 мільярдів штук, що відповідає прогнозам авторів закону. Це скорочення зумовлене не тільки цим актом, але і збільшенням ставки акцизу з 1 вересня 2008 року та з 1 лютого 2009 року.
До скорочення обсягу оподаткованих сигарет призвело зменшення споживання сигарет, падіння рівня контрабанди з України до Росії, збільшення контрабанди в Україну з Росії та Молдавії, а також споживання контрафактних сигарет в Україні.
Оцінити внесок кожного з цих процесів неможливо, проте немає жодних підстав вважати, що внесок останнього з них був переважаючим.
Прогнози прибічників закону збулися за всіма параметрами: надходження до бюджету зросли, колапсу виробництва та ринку не спостерігається, обсяги нелегального обігу тютюну незначні.
Отже, є всі підстави і надалі підвищувати ставки акцизу на тютюнові вироби, щоб за кілька років досягти рівня оподаткування країн ЄС. Це дасть подвійний виграш: наповнить бюджет і зменшить тютюнокуріння в Україні.