Українська правда

Як Мінфін домовився з тютюновою індустрією про пільгу та прикривається позицією МВФ

Чи дійсно зменшення акцизу на сигарети для нагрівання є вимогою МВФ?

22 листопада відбулося засідання Робочої групи Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики щодо законопроєкту №11090 про підвищення акцизного податку на тютюнові вироби.

Основним недоліком законопроєкту, який може призвести до зростання епідемії вживання тютюну та нікотину серед молоді, є створення податкової преференції на тютюнові вироби для нагрівання (ТВЕН, які використовуються з пристроми glo, IQOS, Ploom, тощо): акциз на сигарети сягне 90 євро на 1000 штук, а на ТВЕН лише 72 євро у 2028 році.

Та під час засідання голова профільного Комітету Данило Гетманцев зупинив будь-які дискусії з цього питання через те, що Міністерство фінансів надало лист від Міжнародного валютного фонду (МВФ), переконуючи парламентарів, що створення акцизної преференції на тютюнові вироби для нагрівання є частиною вимог МВФ.

Чи справді МВФ вимагає від України встановити податкову преференцію на ТВЕН?

Ми ознайомилися з листуванням Міністерства фінансів України з Міжнародним валютним фондом і жодних вимог там не побачили. У листі-відповіді МВФ до Міністерства фінансів йдеться про рекомендацію встановлення акцизної ставки на тютюнові вироби для нагрівання в діапазоні 45-90 євро на 1000 штук.

Тобто рівномірне підвищення акцизу на сигарети та ТВЕН до 90 євро вписується у рекомендації МВФ, які так цікавили Міністерство фінансів України.

Наголошую, що співпраця з тютюновою індустрією під час розробки державних політик у сфері охорони здоровʼя, а підвищення акцизів перш за все здійснюється заради захисту населення від шкоди тютюну та нікотину, порушує статті 5.3 РКБТ ВООЗ та ст. 4 Закону України №2899-IV.

Чому податкова преференція для ТВЕН є неприйнятною?

Податкова преференція на ТВЕН призведе до ще більш стрімкого споживання цих виробів

На сьогодні в умовах рівної акцизної ставки на сигарети та тютюнові вироби для нагрівання, споживання ТВЕН стрімко зростає, особливо серед молоді: у 2023 році 37% молодих курців віком 18-29 вживали такі вироби, тоді як у 2024 — вже 45%.

Згідно з Аналізом Віденського інституту міжнародних економічних досліджень, акцизна модель законопроєкту №11090 призведе до відновлення зростання тютюнової епідемії в Україні вже після 2026 року.

Всесвітня організація охорони здоров’я наголошує, що тютюнові вироби для нагрівання завдають руйнівної шкоди для здоровʼя людини, як і інші тютюнові вироби, та з огляду на споріднений характер з сигаретами мають оподатковуватися та мати такі ж регулювання, як і традиційні сигарети.

Акцизна преференція на ТВЕН призведе до 20 мільярдів грн недонадходження у Держбюджет

Рішення надати податкову преференцію ТВЕН є абсолютно невигідним для держави, оскільки призведе до недонадходження у воєнний бюджет України 3 млрд грн за 2025 рік, 18,6 млрд грн протягом 2025 — 2028 років та 7 млрд грн за кожен наступний рік.

Окрім того, зростання споживання тютюнових виробів також призводить до фінансових втрат: щороку через хвороби, повʼязані з вживанням тютюну, держава втрачає близько 3,2% ВВП.

Тютюнові компанії-спонсори війни отримають 20-мільярдний донат

Надходження, які не отримає український бюджет, натомість отримають тютюнові компанії. На графіку нижче зображено, що в разі створення акцизної преференції на ТВЕН 20%, на кожній пачці таких виробів виробник матиме щонайменше 40 грн безподаткової частки, що на 16 грн більше, ніж на пачці сигарет.

Таким чином 16 грн з кожної пачки ТВЕН йтимуть в кишеню тютюновим компаніям, серед яких і спонсори війни, а не у воєнний бюджет України.

На українському ринку ТВЕН представлені тютюновими компаніями Philip Morris International, British American Tobacco, Japan Tobacco International. Дві з них (PMI та JTI) є визнаними НАЗК міжнародними спонсорами війни проти України. За перший рік великої війни вони сплатили у бюджет росії понад 8 млрд доларів.

Податкова преференція на ТВЕН не витримує жодної критики, оскільки є абсолютно невигідною державі, і щонайменше дивно спостерігати, як державні інституції, що навпаки мають шукати фінансування для бюджету, відмовляються від додаткових надходжень від наркотичної продукції.

Закликаю Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики зберегти ефективну політику гармонізованого оподаткування сигарет, сигарил та ТВЕН, що відповідає як інтересам України, так і рекомендаціям міжнародних партнерів. В тому разі, якщо Комітет підтримає преференцією для ТВЕН, ми закликаємо народних депутатів повернути законопроєкт №11090 на повторне друге читання для доопрацювання.

UPD 27 листопада Комітет з питань фінансової, податкової та митної політики рекомендував законопроєкт №11090 до другого читання. У звʼязку з цим закликаємо народних депутатів України під час другого читання підтримати поправку №36 до законопроєкту №11090, яка ліквідує преференцію на ТВЕН та збереже ефективну політику гармонізованого оподаткування сигарет, сигарил та ТВЕН. В тому разі, якщо преференція на ТВЕН залишиться, законопроєкт №11090 доцільно повернути на доопрацювання в профільний комітет.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
акциз тютюн