Українська правда

Чорна п'ятниця чорних маркетологів

ЕП дослідила, як інтернет-магазини облаштували "чорну п'ятницю", щоб спокушати українців до купівлі товарів.

Від корму для кішок і перфораторів до мобільних телефонів і пральних машин. ЕП проаналізувала на hotline.ua 65 акційний товар з чотирьох десятків різних інтернет-магазинів. Загалом – майже чотири сотні унікальних акційних пропозицій до так званої "чорної п'ятниці" – всесвітнього дня розпродажів.

Всі зібрані дані відображені на графіку нижче.

Як читати ці дані? Чим правіше коло – тим більша задекларована знижка (різниця у відсотках між старою і новою ціною, на 23 листопада). А чим вище коло – тим вища стара, доакційна, ціна у порівнянні із середньою на початок листопада.

Загальний висновок наступний: чим більше декларується знижка на "чорну п'ятницю" – тим вищою була початкова ціна на товар від середньоринкової.

Якщо розмір знижки перевищує 20% (найпопулярніший у магазинах дисконт), то майже напевне стартова ціна, від якої рахується ця знижка, буде більшою за середню в цьому місяці.

Ось як це виглядає на конкретному прикладі. Пральна машина Whirlpool FFWDB 864349 BV UA, відповідно до інформації на hotline.ua, деякими інтернет-магазинами пропонується із знижками понад 30%. Але ці знижки із самого початку обраховані від завищених цін відносно ринку.

Важливо, що ми не порівнюємо ціну з іншими магазинами (не всі зазначають, що в них це акційна ціна чи що вони пропонують товар із знижкою), а із середніми по ринку. І як свідчать дані ринку, такої високої ціни (приблизно 29 тис грн від якої рахують "чорні" знижки) в реальності ніколи можливо й не існувало.

Середня ціна на все ту ж пральну машину Whirlpool в останні місяці не перевищувала 22 тис грн. Це при тому, що вона піднялася майже на 1 тис грн за два місяці до "чорної п’ятниці".

Це не єдина хитрість маркетологів. Іноді вони вказують дійсно чесну знижку. Правда криється лише в тому, що стара ціна, зазначена при цьому, могла бути такою не тиждень назад, коли всі почали готуватися до передноворічного розпродажу, а за пів року чи навіть за рік до цього.

Зазвичай, коли продукт виводиться на ринок – в першу чергу це стосується електроніки – він має ціну набагато вищу. Відносно неї сьогоднішня – завжди виглядатиме як з великою знижкою.

Попри завищення "старої" ціни і відповідно розміру задекларованої знижки, нова ціна дійсно в середньому є вигіднішою – тобто нижчою, ніж середня на ринку.

Так, в середньому знижка, яку пропонують на товари, які попали у вибірку, становить 14,5%. Водночас стара ціна, від якої рахують цю знижку, була на 12,5% вищою за середню. А нова ціна (вже з урахуванням акції) – всього на 3,5% нижча за середню.

Антилідерами є товари з групи "Телевізори". В них нові ціни на акційні товари все одно на 1% вищі, ніж середні на початок листопада. Справжні знижки – на товари для дому та інструменти. Акційні ціни на них на 11-12% нижчі за середні.

Тож купувати в чорну п'ятницю справді може бути вигідно. Але розмір вигоди в середньому дуже символічний – в районі всього кількох відсотків від середньо ринкової вартості за пару тижнів до "чорної п’ятниці".

маркетинг економіка ритейл