JPMorgan заплатив за фейкових клієнтів 175 мільйонів? Історія великого скандалу в США із стартапом Frank
Найбільший банківський холдинг США звинуватив у шахрайстві засновницю освітнього стартапу. У чому помилилися обидві сторони і що буде далі?
Наприкінці 2022 року найбільший банківський холдинг Сполучених Штатів JPMorgan Chase подав позов до суду на засновницю фінтех-стартапу Frank Чарлі Джейвіс, звинувативши її в шахрайстві.
Банк, який купив Frank за 175 млн дол, стверджує, що заявленні під час представлення проєкту інвесторам 4 млн користувачів, насправді не перевищують 10%.
Джейвіс завжди заявляла, що головна місія її стартапу – допомогти американцям вступити в університет. Проте чек від JPMorgan і потрапляння в список Forbes "30 до 30", імовірно, виявилися більш привабливими для підприємиці.
Amazon для вищої освіти
"Уявіть собі ринок з реальною ціною на навчання в коледжі до подання заяви, який гарантує найнижчу ціну, дозволяє її зафіксувати та заплатити онлайн", – розповідала Джейвіс на початку 2018 року.
Випускниця університету Пенсільванії добре розуміла важливість отримання вищої освіти, особливо складність вступу в американські університети, тому у 2017 році вона створила стартап Frank.
Ідея проєкту була благородна: допомогти мільйонам американців потрапити до закладу вищої освіти.
Оскільки вартість навчання в США висока, більшість американців змушені шукати додаткові джерела фінансування для здобуття освіти.
Найпопулярніший варіант – подання безплатної заяви на отримання федеральної студентської допомоги (FAFSA). Проте оформити її настільки важко, що близько 25% форм щороку не заповнюються до кінця.
Сервіс Frank мав зробити процес подання заяви більш зрозумілим та збільшити шанси абітурієнтів отримати кошти.
Стартап, який створила Джейвіс, надавав юридичні та фінансові консультації, допомагав шукати курси зі знижками.
Ідея була успішною. На першому ж раунді інвестицій стартап отримав 5,5 млн дол. У Frank повірили мільярдер і директор Apollo Global Management Марк Рован, керівники венчурних фірм Aleph, Chegg та GingerGread Capital.
До угоди з JPMorgan Chase стартап зібрав понад 20 млн дол інвестицій.
Говорячи про успіх Frank, Джейвіс наводила кількість користувачів, яким допоміг сервіс. Через рік після старту пресреліз фірми стверджував, що стартапом скористалися 200 тис сімей, а студенти отримали 5,5 млрд дол допомоги.
Сама Джейвіс розповідала, що її стартап щодня допомагає 2 тис користувачів. Здавалося, Frank невпинно рухається до своєї мети: стати "Amazon для вищої освіти".
Золотий квиток на JPMorgan
Успіх Frank помітив фінансовий гігант JPMorgan Chase, який у вересні 2021 року придбав сервіс за 175 млн дол. Для JP, який з 2013 року припинив видавати кредити студентам, цей стартап розглядався як потенційна база майбутніх клієнтів.
На момент укладання угоди Джейвіс вказала, що її сервіс допоміг отримати федеральну фінансову допомогу на навчання понад 4 млн осіб.
JPMorgan Chase в рамках угоди отримував дані про абітурієнтів та їх родичів, що дозволяло банку краще розуміти фінансові можливості своїх потенційних клієнтів.
Крім того, за даними JPMorgan, близько чверті клієнтів банку мають дітей віком від 6 до 17 років, які з часом можуть отримати користь від використання Frank. У JP сподівалися на розширення співпраці з ними.
Після закриття угоди JPMorgan найняв Джейвіс, директора зі зростання Frank Олівʼє Амара та інших працівників стартапу. Джейвіс одразу отримала майже 10 млн дол, ще 20 млн дол їй би виплатили в разі успішної роботи стартапу.
У JPMorgan Chase 30-літня підприємиця отримала посаду керівного директора і відповідала за продукти для студентів.
Директор із зростання отримав скромнішу суму: 5 млн дол з можливим бонусом 3 млн дол. У банку він отримав посаду виконавчого директора рішень для студентів.
Стартап Frank і його засновників можна було б зарахувати до класичної історії про успіх технологічного проєкту вже після укладання угоди з JPMorgan, проте все змінилося, коли банк почав розсилати перші маркетингові листи.
"Мертві душі" Frank
"З першого дня наш підхід був чітким: студенти завжди на першому місці", – написала Джейвіс 21 вересня 2021 року, у день підписання угоди з JPMorgan.
Придбавши Frank, банк вирішив перевірити дані клієнтів, з якими збирався співпрацювати. Однак Джейвіс відхилила прохання банку надати їх список, аргументуючи це міркуваннями конфіденційності.
Пізніше вона таки надала необхідні дані новим власникам. Однак коли банк провів першу тестову маркетингову розсилку для 400 тис користувачів Frank, то отримав надзвичайно погані результати.
Лише 25% відправлених листів дісталися до своїх адресатів і тільки 1% відкривався. Це стало причиною перевірки банком того, що насправді ховається за стартапом, який допомагає мільйонам молодих людей.
У судовому позові JPMorgan стверджує, що на момент укладання угоди з придбання фінтех-стартапу Frank у нього не було 4 млн користувачів. Джейвіс нібито свідомо завищувала їх кількість для перебільшення успіху свого стартапу.
За даними банку, на момент підписання угоди у Frank було менше 300 тис клієнтських рахунків.
У позові також згадується Амар. Банк стверджує, що він та Джейвіс попросили головного інженера Frank створити список неіснуючих клієнтів, але той відмовився.
JPMorgan продовжив тиснути на засновників стартапу, вимагаючи від них дані клієнтів.
За версією банку, Амар звернувся до фірми-постачальника даних про молодь ASL Marketing для купівлі окремого набору даних про 4,5 млн студентів. У позові JPMorgan вказує, що Амар витратив на купівлю даних 105 тис дол.
Паралельно Джейвіс звернулася до професора одного з коледжів Нью-Йорка, який спеціалізується на роботі з даними. На основі даних осіб, які скористалися послугами Frank, він за 18 тис дол створив понад 4 млн облікових записів.
У жовтні 2022 року JPMorgan звільнив Амара, а через місяць – і Джейвіс. Наразі послуги Frank для користувачів недоступні.
Одразу після подання позову банком Джевіс подала зустрічний позов, звинувачуючи JPMorgan у безпідставних розслідуваннях, які відбулися навесні 2022 року, та фабрикуванні підстав для її звільнення.
На думку колишньої генеральної директорки Frank, банк змусив її піти з організації, щоб відмовити у виплаті багатомільйонної компенсації.
Адвокат Джевіс стверджує, що банк поквапився з придбанням Frank і зіштовхнувся з проблемою, яка обмежує його дії через закон про конфіденційність даних. Через це банк нібито вдався до неправомірних дій, щоб скасувати угоду.