"Нафтогаз": як уникнути штрафу?
Незважаючи на скруту, "Нафтогазу" таки доведеться викуповувати ті 80% законтрактованого обсягу палива і шукати йому якесь застосування в Україні або просто консервувати в газосховищах.
Прогноз "Економічної правди" справдився: за результатами першого кварталу Відкрите акціонерне товариство "Газпром" озвучило суму штрафу за недобір передбачених контрактом 5 мільярдів кубометрів газу у розмірі близько 500 мільйонів доларів, як і підрахувала ЕП.
Знаково, що сталося це напередодні візиту Юлії Тимошенко до Москви, тому українські експерти вважають таку заяву винятково засобом тиску на Україну.
Якщо досі тема штрафів піднімалася переважно у політичних заявах, то тепер росіяни надіслали НАКу лист, у якому нагадують, що українська сторона не викупила належного обсягу палива, і через це їй слід заплатити "неустойку".
У повідомленнях інформагентств зазначалося, що це - сума штрафів за березень, однак підрахунки свідчать, що за минулий місяць мало б "нагоріти" набагато менше.
Згідно з контрактом, Україна повинна оплатити щонайменше 80% від законтрактованих на березень 2 мільярдів кубометрів, або 576 мільйонів доларів. Фактично сплачено 342,72 мільйона, отже, березневий борг дорівнює 233,28 мільйона доларів.
А квартальний борг якраз і складає 504 мільйони доларів, якщо врахувати, що контрактом на цей період передбачено поставку 5 мільярдів кубометрів газу, а фактично спожито лише 2,6.
Прес-секретар "Нафтогазу" Валентин Землянський наголосив "Економічній правді", що офіційної вимоги заплатити штраф до компанії не надходило. "Так само, як і раніше, тривають переговори. Ми не чекаємо такої вимоги, ми вважаємо, що її не буде", - додав він.
Уповноважений президента України з міжнародних питань енергетичної безпеки Богдан Соколовський пояснив, що лист "Газпрому" справді ще не означає вимог щодо оплати штрафу.
"Це є своєрідне запрошення до подальших переговорів про зміну контракту на постачання газу, сигнал від "Газпрому" про те, що і його нинішній контракт не задовольняє", - розповів представник президента.
Офіційною ж вимогою, за словами Соколовського, може бути тільки подання відповідного позову до Стокгольмського арбітражу, як це і передбачено в контракті про постачання газу.
Україна зацікавлена у тому, щоб максимально затягнути розгляд цієї справи. Потреба негайно виплатити півмільярда доларів була б для "Нафтогазу" катастрофічною, або, принаймні, потребувала б чергової емісії задля збільшення статутного фонду державних банків, які могли б прокредитувати НАК.
Зараз компанія закуповує газ за ціною, вищою, ніж річна внутрішня ціна продажу, тобто навіть за умови 100% розрахунків споживачів політикою компанії закладено дефіцит коштів. У той же час, наприкінці року закупівельна ціна суттєво знизиться, а внутрішня - ні, отже, і гроші знайти буде дещо простіше.
У будь-якому разі, арбітраж для України - достатньо вигідний варіант, адже, за оцінками експерта Центру Разумкова Володимира Омельченка, там скарги за місяць не розглядаються, процедура може тривати дев'ять місяців, а то й рік-півтора.
"Можна якимось чином протягнути час до двох років, на кожному засіданні подавати нові факти. Хоча в "Газпрома" є набагато сильніші аргументи: він може, суто теоретично, припинити поставки. Хоча практично він на це, я думаю, не піде з політичних міркувань", - коментує експерт.
Але заплатити штраф "Нафтогазу", у випадку подачі позову, рано чи пізно доведеться: умови контракту достатньо чітко передбачають таку відповідальність.
Отже, перед Юлією Тимошенко на переговорах стоятиме наступний вибір: готуватися за рік-два заплатити півмільярда доларів, зробивши "подарунок" тодішньому прем'єрові, або, знову ж таки, згідно з прогнозом ЕП, виконати умови росіян, чого б вони не стосувалися - модернізації ГТС чи кредитних коштів.
Від її позиції залежатиме і результат переговорів "Нафтогазу" з "Газпромом" щодо нової редакції контракту про постачання газу, зокрема, щодо зменшення його річного обсягу.
Однак, якщо росіяни й надалі саботуватимутьці переговори, "Нафтогазу" доведеться, незважаючи на скруту, таки викуповувати ті 80% законтрактованого обсягу палива, і шукати йому якесь застосування в Україні.