Українська правда

Відкат назад: аналіз президентського законопроєкту

Закон №12414 здавалось би повернув Україну більш ніж на 10 років назад – до стану без самостійної антикорупційної інфраструктури та ручним управлінням резонансними справами. А уже за сорок годин у Верховній Раді зареєстрували законопроєкт №13533, який повертає все назад. Але чи дійсно це так?

Проголошена мета законопроєкту №13533 – гарантування незалежності антикорупційних органів НАБУ і САП та захист їх від впливів держави-агресора. НАБУ і САП уже повідомили, що новий документ розроблений за їх участі та закликають нардепів якнайшвидше його ухвалити.

На фоні реакції суспільства та міжнародних партнерів – очікується, що законопроєкт повинен бути прийнятий в короткі терміни.

"Відновлення" незалежності НАБУ/САП

В цілому – законопроєкт пропонує повернути нас до стану до 22 липня:

  1. Керівник САП знову стає керівником всіх прокурорів САП. Лише він призначатиме та змінюватиме прокурорів у справах НАБУ.
  2. Генпрокурор не може надавати вказівки прокурорам САП та детективам НАБУ.
  3. Повертається заборона передачі справи НАБУ іншому органу. Компетенція НАБУ – виключна.
  4. Керівника САП знову наділяють виключними повноваженнями повідомляти підозру топ-чиновникам у справах НАБУ. В генерального прокурора – таке повноваження забирають.
  5. Генпрокурор позбавляється права погоджувати угоди в корупційних справах НАБУ.

Отже, в частині функціональної та інституційної незалежності антикорупційних органів – все дійсно планується повернути до стану, який існував до прийняття закону №12414.

Генпрокурор – тепер не всесильний?

Поряд зі звуженням компетенції НАБУ і САП, закон №12414 наділив надзвичайно широкими повноваженнями генпрокурора. З прийняттям такого закону – генпрокурор фактично став ключовою фігурою у всіх без винятку кримінальних справах.

Що ж тепер? Насамперед, частину таких виключних повноважень генпрокурора дійсно пропонується скасувати. У разі прийняття президентського законопроєкту №13533 топ-чиновники втрачають можливість клопотати про закриття справи щодо них напряму перед генеральним прокурором (в обхід слідчого чи прокурора у справі).

Відповідно – генпрокурор втрачає повноваження на закриття таких справ. Заступникам генерального прокурора повертають право на погодження продовження слідства до 12 місяців.

Тепер не потрібно у всіх справах, які розслідуються по всій Україні, отримувати згоду на продовження слідства саме у генпрокурора.

Натомість, ряд норм скандального законопроєкту – залишаються:

  1. У генпрокурора залишають право витребувати будь-яку справу (тепер уже – крім справ НАБУ) для вивчення.
  2. Якщо керівник якогось з органів слідства (крім НАБУ) не виконує вказівки прокурора – справу можуть передати на розслідування іншому органу.
  3. Прокурорів і надалі можна буде призначати без конкурсу, а звільняти через зміну/скорочення штату.

Що з бізнесом?

Серед іншого – скандальний закон №12414 змінив також правила "невідкладних" обшуків. Документ обмежив можливість їх проведення лише у справах щодо насильницьких злочинів (проти життя та статевої свободи), тероризму.

Раніше – вони часто використовувались для тиску на бізнес. Слідчі, прокурори вилучали обладнання та техніку без рішень суду під приводом нагальності таких обшуків.

Таке обмеження "невідкладних" обшуків – очевидно позитивно було сприйнято бізнесом. Норма була спрямована на недопущення свавілля правоохоронців. Ухвалений закон запровадив нову підставу для їх проведення – вилучення та збереження доказів у згаданих вище справах.

Однак президентський законопроєкт №13533 пропонує такі норми також скасувати та повернути все до стану, який існував до 22 липня. Тобто коли "невідкладні" обшуки могли проводитись у всіх кримінальних провадженнях (в т.ч. проти бізнесу). А підставами їх проведення були – переслідування особи, рятування людей та майна.

Повернення такого стану речей очевидно несе ризики для бізнесу, який страждав від "невідкладних" обшуків, під час яких вилучалось (під видом "рятування") обладнання компаній, персональна техніка менеджерів та працівників.

З інших позитивних моментів – справи проти бізнесу хочуть акумулювати виключно у БЕБ. Пропонується залишити норму, яка забороняє будь-кому крім генпрокурора, забирати справи у БЕБ та передавати їх іншому органу.

Чи призведе це до того, що на бізнес перестануть тиснути інші органи – особливо СБУ і ДБР – поки не зрозуміло. Лише час покаже, як ця норма буде реалізована на практиці.

Боротьба із російським впливом

Президентський законопроєкт окрему увагу приділяє так званому "захисту антикорупційних органів від можливого впливу держави-агресора". Запропоновані зміни:

  • Систематичні (не рідше разу на два роки) перевірки на поліграфі працівників НАБУ, САП з допуском до держтаємниці. Такі перевірки проводяться підрозділами внутрішнього контролю НАБУ і САП.
  • Аналогічні перевірки – для решти правоохоронних органів.
  • Перевірка СБУ співробітників НАБУ, САП та інших правоохоронних органів, які мають допуск до держтаємниці. Проводиться протягом 6 місяців з дня ухвалення закону.

Предмет злочину – вчинення дій на користь РФ. Запроваджується заборона виїзду працівників НАБУ за кордон в період воєнного стану (крім службових відряджень).

Це виглядає як певний компроміс у кризі, що виникла. НАБУ і САП уже повідомили – такі норми не є для них проблемою. Їхні працівники регулярно проходять перевірки на поліграфі.

Висновки

Поспішна розробка та реєстрація президентського законопроєкту – з одного боку свідчить про спробу влади все повернути на свої місця та про визнання помилок. Залучення НАБУ і САП до його підготовки – також виглядає як спроба компромісу з антикорупційними органами.

З іншого боку:

  1. Наразі не зрозуміло, коли такий законопроєкт буде ухвалений. Рада – на канікулах, а президент уже наголосив, що дав доручення погодити остаточний текст з міжнародними партнерами.
  2. Увесь цей час – діє чинна редакція КПК з практично необмеженими повноваженнями генпрокурора та контролем НАБУ і САП з його боку.

Увесь цей час генпрокурор з точки зору закону абсолютно легально може закривати провадження, вивчати та забирати справи в НАБУ. Повернути все назад як у випадку із законом – не вийде.

Поспішність у підготовці законопроєкту №13533 виразилась у скасуванні навіть з першого погляду позитивних норм (наприклад, про обмеження "невідкладних" обшуків), спрямованих на захист бізнесу від правоохоронного свавілля.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
НАБУ прокуратура Зеленський законодавство корупція