Безпека руху починається не з камер і штрафів
Щодня в Україні стаються сотні ДТП. Частина з них закінчується трагедіями, яких можна було б уникнути. Як змінити ситуацію?
Проблема українських доріг починається з базових речей: неосвітлені перехрестя, небезпечні ділянки, зруйноване дорожнє покриття. Все це створює передумови для ДТП. Рішення очевидне, хоч і потребує системності:
- усунення небезпечних ділянок, тобто проведення аудиту автодоріг, реконструкція місць (ділянок) концентрацій ДТП та аварійно-небезпечних ділянок, перехресть та інших зон підвищеної небезпеки;
- розвиток освітлення: освітлення доріг у темний час доби, особливо на автодорогах державного значення, транспортних розв’язках і у населених пунктах;
- будівництво безпечної інфраструктури: пішохідні переходи в різних рівнях, окремі велодоріжки, транспортні розв’язки у різних рівнях в місцях розвороту зустрічного транспорту на автодорогах державного значення;
- якість дорожнього покриття: зменшення ДТП через поганий стан доріг шляхом регулярного ремонту та утримання.
Якість інфраструктури – це питання не лише комфорту, а й життя. Коли дорога безпечна, кількість аварій зменшується у рази. Камери не для штрафів, а для безпеки.
Варто зауважити, що автоматичний контроль швидкості та фіксація порушень – один із найефективніших методів. Камери автофіксації та прилади TruCAM довели свою результативність: починаючи з 2020 року кількість ДТП із тяжкими наслідками на місцях встановлення зменшилася в рази.
Сьогодні в Україні працюють 340 камер автофіксації та 338 ділянок контролю приладів TruCAM.
У світі існує два методи ведення автоматичної фіксації порушень ПДР – прихований і відкритий. Прихований, це коли про наявність камери та місце її розміщення громадянину не повідомляється. Використовується безліч прийомів, як збити з пантелику. Навіть використовуються камери-пустушки, які не знімають насправді нічого. Це муляжі. Тобто, водій перебуває в постійній напрузі.
В Україні нами було прийнято рішення застосовувати відкритий метод і до того, ж комбінований, бо ще й вимірюємо швидкість приладами TruCAM. Зокрема, щоб не було звинувачень, що це нібито метод наповнення бюджету, ми вирішили відкрити ці дані. Мета – зниження кількості ДТП у місцях їх підвищеної концентрації. Тобто, ми ставимо камеру в такому місці, бо нам важливий вплив на це місце.
Люди, які знають, що там знаходиться камера, знижують швидкість, або не здійснюють інше порушення ПДР. Уже тестуємо фіксацію проїзду на червоне світло, далі – порушення розмітки, обгону, перевищення середньої швидкості та відсутності страхування чи техогляду. Система розвивається, а водії звикають до неминучості покарання.
Що ж до так званих "Фантомів" – прихованих патрулів, які фіксують порушення на ходу, – то поки вони не використовуються. Система ефективна, але під час воєнного стану є нюанси щодо використання. Повернення можливе пізніше.
Людський фактор – головний ризик
Дощ, сніг, туман, ожеледиця, знищене дорожнє покриття внаслідок бойових дій – все це додаткові фактори, але головна причина трагедій – людський фактор. Нетверезе керування, небезпечні маневри, перевищення швидкості залишаються ключовими причинами смертельних ДТП.
У понад 30 країнах світу використовують швидкі тести на наркотики на кшталт DrugWipe та так звані "пункти тверезості" – профілактичні перевірки, які водії сприймають як норму. У ЄС, США та Канаді вони допомогли суттєво зменшити аварійність. В Україні такий підхід лише планують впроваджувати, але для цього необхідні законодавчі зміни. Це необхідно для формування превентивної культури безпеки.
Досвід світу: Vision Zero
У Швеції ще у 1997 році запровадили концепцію Vision Zero – "нуль смертей" на дорогах. Ставка на безпечну інфраструктуру, невідворотність відповідальності та високі штрафи. Для порівняння, навіть перевищення швидкості на 1–15 км/год карається штрафом 130–220 євро, а понад 30 км/год – позбавленням прав.
Україна прагне до такого ж підходу. Ми знаємо, що це можливо, бо так вже було! У лютому 2022 року було два дні поспіль, коли на дорогах країни не загинула жодна людина. Для мене це стало доказом: нуль смертей – не фантазія, а реальна ціль.
Законодавчі зміни: кара неминуча
За останні роки патрульна поліція забезпечила активну участь в реформі з питань посилення відповідальності до порушників у сфері безпеки дорожнього руху з метою зниження аварійності на дорогах.
У 2020–2021 роках ми спільно з МВС провели роботу з реформування застарілого рівня відповідальності у сфері безпеки дорожнього руху. Зростання дорожнього травматизму та ігнорування правил з боку водіїв вимагали нових механізмів впливу.
Розроблено й Верховною Радою прийнято закон, яким посилено відповідальність за окремі порушення у сфері безпеки дорожнього руху. Його основні нововведення:
- підвищення штрафів для пішоходів;
- посилення відповідальності водіїв за порушення правил користування ременями безпеки або мотошоломами, керування незареєстрованим ТЗ або транспортом із відсутнім, закритим, забрудненим, пошкодженим, неосвітленим чи нечітким номерним знаком, перевищення швидкості, порушення правил проїзду перехресть, пішохідних переходів, обгону, проїзд на заборонний сигнал світлофора, ненадання переваги у русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах, користування під час руху транспортного засобу засобами зв’язку тощо;
- жорсткіші санкції за скоєння та залишення місця ДТП;
- підвищення відповідальності за керування особою, яка не має з собою або не пред’явила у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в посвідченні водія відповідної категорії, реєстраційному документі, а також полісі автоцивілки, а також інших документів, передбачених законодавством. Також відповідальність стала значно вищою для тих, хто не має права керування взагалі або тимчасово обмежений, або ж позбавлений такого права та повторність;
- суттєве посилення відповідальності за керування в стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння, включно з позбавленням права керування до 10 років, адміністративним арештом та конфіскацією авто;
- кримінальна відповідальність за ДТП у стані сп’яніння, що спричинили тілесні ушкодження або загибель людей.
У 2021–2023 роках патрульна поліція забезпечила приведення підзаконних актів у відповідність до закону: щодо тимчасового затримання та зберігання ТЗ поліцейськими та інспекторів з паркувань, направлення водіїв на огляд, тимчасового вилучення посвідчення водія, оформлення матеріалів про правопорушення.
Прийняті зміни сприяли зменшенню кількості ДТП, особливо з участю нетверезих водіїв, підвищенню дисципліни, правової культури та рівня безпеки на дорогах.
Ініціативи, в процесі реалізації
Нами розроблено законопроєкт, який забезпечує посилення контролю за нетверезим керуванням – передбачає обов’язкову евакуацію авто на штрафмайданчик, якщо особа керує ТЗ у стані сп’яніння.
У черзі – ще низка найактуальніших законопроєктів, які, зокрема, опрацьовувались патрульною поліцією, надавались офіційні висновки та пропозиції до законопроєктів щодо:
- посилення відповідальності за систематичні порушення ПДР – повторні порушення (світлофор, обгін, пішохідні переходи) каратимуться більшими штрафами та позбавленням прав;
- вимоги до шин – обов’язкові зимові/усесезонні шини, штрафи до 8500 грн, у разі повторних порушень – позбавлення прав;
- регулювання персонального електротранспорту – визначення чітких правил і відповідальності користувачів електросамокатів тощо;
- швидкісний режим – зниження "нештрафованого порогу" з 20 до 10 км/год, чітка градація штрафів за порушення обмежень швидкості;
- світлоповертальні елементи для пішоходів – обов’язкове використання в темну пору доби чи за умов недостатньої видимості;
- альтернативні ініціативи – "система штрафних балів" для порушників та можливість громадянам фіксувати порушення.
В частині посилення санкцій розглядаються наступні нововведення:
- дрифт – штраф до 17 тис. грн і позбавлення прав;
- перевищення шуму – штраф до 34 тис. грн;
- нетверезе керування – штраф до 51 тис. грн, позбавлення прав і конфіскація авто;
- керування в стані сп’яніння під час воєнного стану – можливість конфіскації ТЗ на користь підрозділів ЗСУ.
Оремо відзначимо освітні заходи – заплановано обов’язкове вивчення дітьми у школах основ безпеки дорожнього руху.
Всі ці кроки покликані сформувати головне – відчуття невідворотності покарання. А саме це, доводить міжнародний досвід, бо це дисциплінує найкраще.
Ще один напрямок змін – цифровізація. Департаментом патрульної поліції спільно з Департаментом інформатизації НПУ розроблено систему електронного оформлення ДТП, яка наразі тестується. Ця система дозволить значно швидше і точніше створювати схему пригоди та збирати всі дані безпосередньо з прив’язкою до місця ДТП, створювати і обробляти одразу цифрові дані. Планується також і створення єдиної бази даних ДТП за європейським зразком (CADAS). Це дасть змогу аналізувати причини аварій і запобігати їхньому повторенню.
Безпека на дорозі – справа далеко не лише поліції. Це відповідальність багатьох сторін: від законотворців і власників/балансоутримувачів автомобільних доріг до водіїв і пішоходів. Наша мета проста: зберегти життя людей на дорогах. Дотримання елементарних правил, повага одне до одного і культура взаємної відповідальності і контроль – ось шлях до безпечної дороги.