Закон про електронну комерцію посприяє розвитку ринку альтернативних платежів
Прийнятий Верховною Радою 3 вересня 2015 року закон про електронну комерцію призведе до розвитку ринку альтернативних платежів.
Таку думку висловив юрист компанії "Бейкер і Макензі Сі-Ай-Ес, лімітед" Максим Глотов.
"Прийняття Закону про електронну комерцію є безумовно позитивним кроком, оскільки прийняття цього нормативного акту уже давно очікувалося ринком", - заявив експерт.
"Видається, що основною метою закону про електронну комерцію було врегулювання питань, пов’язаних з укладенням та виконанням правочинів в електронній формі. До прийняття цього закону при укладенні правочину в електронній формі виникало питання чи договір був належним чином підписаний сторонами", - зазначив юрист.
Він повідомив, що на практиці, належним підписанням регуляторами завжди вважалося наявність "мокрих" підписів та печаток (стосовно правочинів в паперовій формі) або застосування електронного підпису - у випадку укладення правочину в електронній формі.
"Відтак, розвиток електронної комерції в Україні був до певної міри штучно заблокований, оскільки в торговця був ризик того чи прийняття умов покупцем на Інтернет сторінці чи з застосуванням інших альтернативних способів буде достатнім доказом для визнання правочину як такого, що був належним чином укладеним і підлягає виконанню сторонами", - вважає Глотов.
Юрист повідомив, що закон про електронну комерцію пропонує, на додаток до використання конвенційного електронного підпису, використання інших способів для укладення правочинів, які уже на практиці використовувалися досить давно, таких як двох фрагова авторизація з використанням одноразового коду тощо.
За його словами, закон про електронну комерцію також побіжно торкається питань, пов’язаних з розрахунками при укладенні електронних правочинів.
"Зокрема, він зазначає, що учасниками відносин у сфері електронної комерції є оператори послуг платіжної інфраструктури (ППІ). Згідно з законодавством про платіжні послуги оператори ППІ можуть виконувати різноманітні інформаційні та технологічні функції щодо переказу коштів, зокрема, надавати користувачам альтернативний функціонал для здійснення оплати он лайн", - заявив експерт.
Він повідомив, що побудова та використання інфраструктури операторів ППІ передбачає збір та обробку персональних даних користувачів, а також інколи банківської таємниці, що вимагає структурування відповідних процесів операторами ППІ у відповідності із вимогами законодавства.
Експерт також зазначив, що в Україні наразі не спостерігається велика кількість операторів ППІ.
"Віднедавна для здійснення ними своєї діяльності вони повинні бути зареєстровані в реєстрі НБУ, в якому зараз зареєстровано вісім учасників цього ринку", - зазначив Глотов.
"Очевидно, що використання своїх мобільних пристроїв представниками так званого покоління "light" стримується лише відсутністю достатньої кількості пропозицій від електронних торговців та їх партнерів - операторів ППІ, які з огляду на прийняття закону будуть в майбутньому очевидно лише збільшуватися", - сказав юрист.
На думку експерта, за умови подальшої лібералізації регулювання очікується також прихід на ринок іноземних операторів альтернативних способів роздрібних платежів та поява нових вітчизняних операторів.
"Відтак,видається, що користуючись позитивним європейським та світовим досвідом, побудова повноцінної інфраструктури цифрових послуг в Україні є лише питанням часу та готовності учасників платіжного ринку до співпраці", - підсумував експерт.