Споживчі настрої росіян впали до мінімуму за п'ять років
Всього за чотири місяці індекс споживчих настроїв, який вказує на те, наскільки оптимістично люди оцінюють стан своїх особистих фінансів і готовність витрачати гроші, впав в Москві відразу на 45 пунктів.
Про це повідомляє РБК з посиланням на компанію GfK.
Якщо в листопаді 2014 року значення індексу в столиці становило 109 пунктів, то в березні 2015 року він опустився до 64 пунктів.
З таким песимізмом москвичі не дивилися в майбутнє ще ніколи. Навіть у кризових 2008-2009 роках значення ІСН в Москві не опускалося нижче 79 пунктів. У цілому по Росії ІСН знизився з минулої осені на 21 пункт - з 95 до 74 пунктів, що є найнижчим результатом з весни кризового 2009 року.
"У такій ситуації можна очікувати, що відновлення споживчого ринку в Росії буде відбуватися повільніше, ніж це було під час попередньої кризи, - в тому числі і через погані настрої в столичному регіоні, на який припадає значуща частка споживання по цілому ряду товарних груп", - наголошується у звіті GfK.
За словами генерального директора GfK у Росії Олександра Демидова, нинішня криза виявилася для споживчого ринку Росії глибшою, ніж в 2008-2009 роках, навіть незважаючи на те що "російський споживач увійшов до нього з великим запасом міцності з точки зору свого добробуту", ніж сім років тому.
Більше того, якщо в 2008-2009 роках більшість росіян були впевнені, що криза триватиме не більше року-двох, то тепер більшість учасників дослідження GfK очікують, що криза триватиме три-чотири роки.
У звіті компанії наголошується, що в 2010 році сильно допоміг "відкладений попит", який оживив споживчий ринок, коли росіяни заспокоївшись - знову почали витрачати. Однак тепер на аналогічний результат, на думку соціологів, розраховувати складно.