Стимулювати інвестиції до Євро-2012 допоможе державно-приватне партнерство - банкір
Стимулювати залучення інвестицій у розвиток інфраструктури Україні може допомогти державно-приватне партнерство.
Зокрема це може бути механізм концесії, при якому держава, володіючи тими чи іншими активами, віддає їх приватним компаніям у тимчасове використання.
Таку думку висловив голова правління державного Укрексімбанку Микола Удовиченко в інтерв'ю тижневика "Дзеркало тижня. Україна".
"Основною рушійною силою зростання економіки в 2010 році було "державне замовлення", особливо в сфері розвитку інфраструктури. Безсумнівно, 2011 рік відкриває нові перспективи для фінансування економіки країни, і цей процес треба підтримувати і стимулювати", - відзначив банкір.
За його словами, шляхів "насправді існує багато", і один з потенційно цікавих напрямків - це державно-приватне партнерство.
"Керівництво країни цілком правильно акцентує свою увагу на необхідності активізації приватно-державного партнерства. Адже для забезпечення сталого зростання лише державного замовлення мало, необхідна мобілізація приватного комерційного капіталу і фінансових ресурсів комерційного ринку", - сказав голова правління Укрексімбанку.
Більш простими словами - держава дає перший імпульс, а далі приватний капітал, включаючись в програму, створює ефект синергії.
"Він може бути виражений у формі ініціалізації державою тієї чи іншої програми, а також надання початкових ресурсів для її реалізації. Звичайно, за приватним капіталом має залишатися право вибору - брати участь чи ні в цих програмах. Тестування з боку ринку на предмет привабливості проекту однозначно покаже спроможність будь-якого починання. Якщо ринок має інтерес і апетит, то цю програму слід реалізовувати", - вважає Удовиченко.
Розвиток інфраструктури стоїть у перших рядках порядку денного будь-якої держави; в Україні ж досі інфраструктурні потреби фінансувалися в основному за рахунок держави, а відповідно, за рахунок платників податків.
"Відповідь на запитання, чи може сюди прийти приватний капітал, очевидна. Може, але за рахунок чого? Хороший варіант, який в усьому світі досить поширений і розвинений - механізм концесії, за якого держава, володіючи тими чи іншими активами (надрами, дорогами, мостами, комунальними мережами тощо), віддає їхнім приватним компаніям у тимчасове користування", - говорить глава держбанку.
За словами Удовиченка, механізм концесії треба розвивати, і зараз дуже вдалий час для цього. "Наш державний бюджет серйозно обмежений в ресурсах розвитку, а випуск боргових зобов'язань під ці потреби не може бути безмежним. Але розвиток інфраструктури є одним із першочергових завдань, а потреби у фінансуванні - гігантські. Для такої унікальної за географічним розташуванням країни, як наша, концесія - це серйозна платформа для сталого економічного зростання", - упевнений голова правління Укрексімбанку.
"Лише стимулювання правильних економічних процесів, включаючи інфраструктурний розвиток, зміцнює національну валюту і знижує інфляцію", - додає банкір.
Водночас, відзначає він, принцип концесії може бути застосований і в інших галузях - в Україні багато недовикористаних природних ресурсів, включаючи землю, але це "тема окремої розмови".
"Жоден інвестор не буде вкладати гроші, якщо він не буде абсолютно чітко уявляти собі алгоритм їх повернення, а також отримання прибутку. Ось тут і потрібен стимул з боку держави: у формі створення правильного механізму, що забезпечує інвестору подібний комфорт. В іншому випадку приватний сектор буде давати гроші тільки державі або під гарантії держави", - відзначає банкір.
Як повідомлялося, згідно з даними НБУ, обсяг кредитів в економіку України дає приріст менш ніж на 1% на місяць (3,9% за січень-квітень 2011 року).
Причому основними генераторами цього зростання є державні банки - Укрексімбанк і Ощадбанк, які активно задіяні у фінансуванні потреб держкомпаній і так званих інфраструктурних проектів.
Один з головних напрямків вкладень - об'єкти Євро-2012.