Українці потроху звикають до пластикових карток
В Україні ринок карток фізичних осіб за кількістю активних користувачів протягом останніх років, незважаючи на кризу, не тільки не зменшився, а навіть зріс.
Про це свідчать результати регулярного дослідження ринку банківських послуг для фізичних осіб, яке здійснює GfK Ukraine.
Якщо в 2008 році кількість користувачів карток серед фізичних осіб дорівнювала 43,6% населення України віком старше за 16 років, в 2009 році - трохи більше 44%, то в 2010 році цей показник сягнув 47,3%.
Однією з особливостей ринку залишається те, що більше половини карток (56% в 2010 році) відкривається з ініціативи роботодавця, тоді як з власної ініціативи банківські картки в 2010 році відкрили 28% користувачів (що на 3,7% більше, ніж у 2008 році), зазначається у дослідженні.
"Фактично рішення приймається не кінцевими користувачами, а третіми особами, чия мотивація скоріше залежить не від якості наданих послуг, а від фінансової вигоди підприємства та зручності для бухгалтерії. Це також підтверджують дані нашого дослідження ринку банківських послуг для юридичних осіб", - коментує ситуацію керівник відділу фінансових досліджень GfK Ukraine Дмитро Яблоновський.
Серед одержувачів регулярних доходів найвища частка тих, хто одержує їх на картку, серед студентів - 88%, і вона суттєво зросла за останні два роки.
Також зростала кількість прихильників карток серед пенсіонерів. Зараз вже трохи більше третини з тих, хто отримує пенсію, отримує її на картку.
Щодо соціально-демографічного портрету користувачів банківських карток, то користувачі карток частіше люди віком 20-49 років, частіше проживають на сході й рідше на заході, здебільшого у містах, частіше мають вищу освіту, працюють за наймом, мають відносно кращий рівень добробуту.
Найбільш популярною операцією з карткою є зняття готівки через банкомат (86,6%). На другому місці зі значним відривом - зняття готівки через касу банку (36%).
При цьому частка користувачів цих операцій з часом має тенденцію до незначного зменшення, на відміну від третьої за популярністю операції - оплати товарів і послуг в магазинах (17,6% у 2010 році порівняно з 13,6% у 2008 році).
Серед основних причин некористування карткою для оплати в точках продажу, за словами респондентів, -перевага готівки (42%), далі зі значним відривом - мала кількість магазинів, що їх приймають, та відсутність потрібної функціональності у картці, якою володіє респондент.
"Очевидно, що принаймні частково друга та майже повністю третя причини є надуманими. Хоча й слід відзначити, що Україну від інших країн Європи до цього часу відрізняє досить виска частка неорганізованої торгівлі, зокрема через ринки", - коментує Яблоновський.
"Одним із додаткових чинників, який стримує розвиток безготівкових платежів, є відсутність плати за зняття готівки в банкоматах емітентів для користувачів платіжних карток. Фактично цей платіж закладений у комісію, яку сплачує роботодавець при перерахуванні зарплат на картки. Таким чином, фінансовий ефект "зняти та розрахуватись готівкою" однаковий порівняно з
безпосереднім розрахунком карткою", - додає він.
За словами Яблоновського, у цих умовах додатковим стимулом може бути послуга cash back, яка вже скопійована із західної практики й успішно використовується деякими українськими банками.