Українська правда

Компанії не беруться прогнозувати прибутки

16 лютого 2009, 14:06

Все більше великих світових компаній відмовляються від практики надання прогнозу прибутку або інших фінансових показників на тлі нинішньої економічної обстановки.

Про це з посиланням на The Financial Times повідомляє агенство "Інтерфакс-АФІ".

Проблема публікації компаніями очікувань щодо власних фінансових показників виникла у Великій Британії після того, як Unilever не став давати прогнози на цей рік.

Виробники товарів для споживачів добре тримаються, як вважалося, навіть у випадку погіршення ситуації в економіці, а їхні акції розглядаються як "захисні" на час спадів. Однак Unilever спростував цю теорію, заявивши, що відмовляється від прогнозу на поточний рік, оскільки зараз "не слушна нагода" для того, щоб ставити перед собою довгострокові цілі.

Ціна акцій компанії звалилася на 5,8%. Інвестори задалися питанням: якщо виробники "товарів на кожен день" не впевнені у своєму майбутньому, то хто ж тоді може бути впевнений?

Більш того, фармацевтична компанія GlaxoSmithKline в той же день заявила про те, що припиняє давати короткостроковий прогноз прибутку, оскільки хоче, щоб ринок фокусував більшу увагу на довгострокових перспективах.

За день до цього розробник напівпровідників Wolfson Microelectronics сказав, що слабка ринкова видимість заважає компанії в наданні прогнозу виручки.

Люди, які працюють з деякими найбільшими компаніями, кажуть, що їх керівництво проводить переоцінку рівня деталізації наданої ними інформації, і очікують, що багато хто скористається прикладом Unilever.

"Той факт, що Unilever і GlaxoSmithKline зробили однакові заяви в один день, змусило багато компаній переглянути власні плани, - сказав газеті глава консалтингової фірми. - Деякі поставлять це питання на порядок денний для обговорення з акціонерами".

"Посил від інвесторів до менеджменту в тому, що з огляду на нинішню нестабільність, якщо у вас прогноз, якого важко досягти, він надасть неспіврозмірний ефект на вартість акцій. Уникайте створення труднощів самим собі", - вважає керівник однієї з британських компаній, акції яких входять до розрахунок FTSE 100.

Недостатній огляд майбутнього є не єдиним фактором, що розпалюють обговорення. Крім того, зростає розуміння, що нав'язливе увагу до короткостроковій вартості компаній може поставити під загрозу довгострокові зростання, наголошується в статті.

У програші від менш докладних прогнозів неминуче залишаються аналітики, хоча більшість експертів наполягають на відсутності необхідності в них.

"Це наша робота, як аналітиків, використовувати свою оцінку і досвід для отримання припущень, які приведуть до точних оцінок", - заявив голова відділу досліджень Cazenove Девід Кнокс. Що швидше за все відбудеться, то це розширення різниці між прогнозами і реальними показниками.

За розрахунками Thomson Reuters First Call, за останні чотири цикли звітності в 2004-2008 рр.. прибутку компаній з FTSE 100 розійшлися з очікуваннями в середньому на 9,5%.

У США, де прогнозування компаніями майбутнього кожні три місяці є ритуалом вже десятиліття, за останні сім кварталів даний показник склав 18,5%.

"Нестача прогнозів компаній зробив розрив між реальними та очікуваними результатами набагато ширше", - вважає директор з досліджень Thomson Reuters Ашвані Каул.

General Electric - компанія, яка, ймовірно, найбільш сильно асоціюється з квартальними прогнозами. Однак і вона в минулому році заявила, що більше не буде давати цільових рівнів прибутку в розрахунку на акцію на 2009 рік.

Іншим прикладом розширення такої тенденції в США є Microsoft, який також вирішив не надавати прогнозів на найближчі квартали. У січні компанія заявила, що "з-за волатильності ринкових умов" більше "немає можливості надавати кількісні прогнози виторгу і прибутку в розрахунку на акцію на частину, що залишилася фінансового року".

компанії