Українська правда

Санкції проти криптовалюти РФ: віртуальність чи реальність?

Ефективність санкційної політики залежатиме від бажання та спроможності державних інституцій діяти.

Санкційна політика України розширює масштаби та суттєво ускладнюється.

Уперше президент запровадив значні санкції проти учасників російського ринку віртуальних активів. Ініціатором їх накладення є Національний банк, а не Служба безпеки, оскільки механізм виявлення підсанкційних операцій та подальшого моніторингу ефективності санкцій стосується саме фінансового сектору.

Не секрет, що криптовалютна галузь завжди використовувалася для обходу санкцій. Однак і до великої війни, і після її початку росіяни майже завжди проходили "нижче радара", а точкові санкції з боку США та Великої Британії скоріше підтверджували відсутність можливості контролю в цій сфері. Тому раніше доцільність запровадження санкцій у сфері віртуальних активів видавалася незначною через високу складність у моніторингу їх ефективності.

Проте безкінечне російське нахабство не знає меж. У 2025 році стало відомо про створення та функціонування бірж і компаній – спеціалізованих інструментів обходу санкцій та фінансування російської оборонної промисловості. Мова йде про кілька бірж з прив’язкою до юрисдикцій ОАЕ та середньоазійських країн. Передусім ідеться про групу компаній "А7". З інфраструктурою цієї платформи "погано все".

Це і обмежена кількість учасників з великими сумами трансакцій, і спеціалізація на торгівлі стеблкойном A7A5 з прив’язкою до рубля на 10 млрд дол. за кілька місяців (біржа Grinex почала працювати навесні 2025 року), і прив’язка до банківської інфраструктури Промсвязьбанку, одного з головних банків російського ОПК, і включення бенефіціаром до структури власності Ілана Шора, який публічно підтримує РФ і вже включений до санкційного списку фізичних осіб України.

Чи буде ефект від санкцій? З юридичної точки зору виникає кілька запитань.

Перше – як буде формуватися та чим буде обґрунтовуватися перелік підсанкційних віртуальних активів, зважаючи на відсутність належного нормативного регулювання криптовалютної галузі.

Друге – чим буде обґрунтовуватися відповідальність за обхід санкцій і як буде застосовуватися відповідальність за відсутності закону, який її передбачає. Сподіваюся, невдовзі парламентарі ухвалять законопроєкт №12406, який забороняє порушувати й обходити санкції щодо активів, серед яких і віртуальні.

Третє – чим будуть керуватися суди при розгляді цих питань. Наразі спірні операції з криптоактивами суди розглядають з використанням загальних норм Цивільного кодексу та наявної судової практики, зокрема в кримінальному процесі.

Четверте – який державний орган буде контролювати цю сферу, зважаючи на специфіку криптовалютної інфраструктури.

Наразі можна говорити, що держава зробила в цій сфері перший крок. Ефективність відповідної санкційної політики залежатиме від бажання та спроможності державних інституцій рухатися в цьому напрямку.

Не виключено, що будуть позови щодо стягнення віртуальних активів підсанкційних осіб з боку Мінюсту як застосування санкції стягнення. З реалізацією такого стягнення є складнощі за наявного нормативного регулювання та судової практики. Хоча можливий варіант накладення заборони на відчуження активів на криптогаманцях підсанкційних осіб, як це здійснюється в кримінальному процесі.

З іншого боку, у далекій стратегічній перспективі така реакція України на загрозу національній безпеці спонукатиме країни Заходу активніше боротися із спеціалізованими майданчиками криптобірж для обходу санкцій.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
санкції РФ законодавство