Електроенергія чи гаманець: що принесе вільне ціноутворення з 1 липня
З 1 липня в країні повинен почати роботу новий ринок електроенергії, але він принесе лише хаос. Що робити?
Відповідно до закону "Про ринок електроенергії", в Україні з 1 липня 2019 року повинен почати роботу ринок електроенергії.
Він передбачає відхід від ручного регулювання тарифів на електроенергію (крім природних монополій — тариф на дистрибуцію та передавання), і вільне ціноутворення на електроенергію.
Однак ми маємо ситуацію, коли уряд та інші відповідальні державні органи й компанії не виконали всієї підготовчої роботи. Через це старт такого ринку буде вигідний лише генеруючим компаніям-монополістам. Простому споживачу це принесе підвищення цін на електроенергію на 50-200%.
Як відомо, 85% генерації електроенергії дають ДТЕК Ріната Ахметова і державний "Енергоатом". Чому новий ринок електроенергії не готовий до запуску з 1 липня?
Перша причина — не врегульоване питання катастрофічної заборгованості на нинішньому енергоринку, яка становить близько 36 млрд грн.
Друга причина — не вирішене питання перехресного субсидування і механізму компенсації на новому ринку для регульованої ціни для населення. Сума компенсації для населення оцінюється 55-60 млрд грн на рік.
Додамо потребу мати чітке джерело для компенсації "зелених" 16,6 млрд грн на 2018 рік, які зростуть до 30 млрд грн з 2020 року через активне введення нових потужностей за захмарним "зеленим" тарифом. Джерело для компенсації цін для населення і "зелених" тарифів повинне покривати близько 90 млрд грн на рік.
Третя причина — не вирішена проблема відсутності конкуренції з боку генеруючих компаній, де є гіперконцентрація ДТЕК та "Енергоатому", не обмежений вплив монополістів. Нема можливості імпорту, енергосистема України ізольована від ЄС.
Четверта причина — нова ІТ-інфраструктура для сегментів ринку не пройшла обов'язкового та повноцінного тестового режиму роботи.
П'ята причина — не створені повноцінні підприємства: оператор ринку та гарантований покупець.
Шоста причина — нема електронної платформи для аукціонів за двосторонніми договорами, а це один з основних сегментів ринку. Порядок про аукціони досі не затверджений урядом.
Сьома причина — не створений адміністратор комерційного обліку.
Восьма причина — відсутні повноцінна оцінка впливу ринку на ціни для споживачів і сценарні аналізи ціноутворення з урахуванням можливих маніпуляцій на ринку.
Дев'ята причина — відсутній затверджений європейський регламент про моніторинг на енергетичних ринках (REMIT regulation), де врегульовані питання застосування санкцій щодо маніпуляції з цінами та змови учасників.
Десята причина — відсутня координація реформи. Координаційний центр, який очолює прем'єр-міністр, за понад рік не провів жодного засідання.
За таких умов старт нового ринку з 1 липня 2019 року принесе лише хаос, банкрутства компаній, зростання цін для споживачів та додаткові прибутки генеруючим компаніям, в першу чергу — монополістам ДТЕК та "Енергоатому".
15 травня в комітеті з ПЕК парламенту всі стейкхолдери обговорять питання про перенесення строків запровадження нового ринку. Для такого перенесення терміново потрібно вносити зміни в закон "Про ринок електроенергії".
Сподіваюся, буде зареєстрований законопроект про перенесення строку нового ринку щонайменше на 1 квітня 2020 року, який отримає підтримку депутатів і буде ухвалений за основу та в цілому найближчим часом. Це голосування покаже, в чиїх інтересах діють народні депутати: монополій чи споживачів.