Трансформація бізнесу в умовах економіки 4.0
Ми живемо у світі, де вже керує не капітал, а інноваційні ідеї. Трансформація бізнес-процесів і моделей управління стає умовою виживання компанії.
Розвиток цифрової економіки спричиняє турбулентність ринкової кон'юнктури, зростання конкуренції на внутрішньому та глобальному ринках.
Це ставить компанії в умови, за яких трансформація бізнес-процесів і моделей управління стає питанням не лише підвищення конкурентоспроможності, а й виживання загалом.
Вона передбачає не лише запровадження інновацій, а й зміну бізнес-процесів, створення сучасної іТ-інфраструктури, розвиток корпоративної культури, спрямованої на заохочення участі співробітників у генеруванні нових ідей для розвитку бізнесу і підвищенні рівня ефективності обслуговування клієнтів.
Ми живемо у світі, де вже керує не капітал, а інноваційні ідеї, які швидко захоплюють ринок, змінюють індустрії і навіть основних гравців. Щоб встигати за змінами й ефективно адаптувати бізнес, необхідно активно відстежувати зміни в галузі, розвиток нових технологій та обирати нові конкурентні стратегії.
Усе це змінює роль лідера бізнесу. Успішний керівник — це той, хто зміг відмовитися від шаблонів і правил, хто не боїться постійно експериментувати та вдаватися до нових рішень і підходів, змінювати усталені способи ведення бізнесу.
Для цього необхідно добре розуміти зміни, які відбуваються в галузі на локальному та глобальному ринках, прогнозувати майбутні тенденції та скеровувати компанію в русло, що якнайкраще відповідатиме майбутнім технологічним трендам та очікуванням клієнтів.
У ході трансформації важливо бути відкритим до змін та експериментів.
Свого часу девізом компанії Amazon стало правило, що "успіх — пряма похідна кількості експериментів". Спрацьовують не всі ідеї та новації, але чим вищий відсоток запропонованих і реалізованих нововведень, тим більша ймовірність, що отриманий результат рухатиме Amazon до інновацій і лідерства на ринку.
За результатами глобального дослідження KPMG CEO Outlook 2018, бізнес-трансформація переходить у зону особистої відповідальності CEO.
95% керівників вбачають у технологічному прориві більше можливостей, ніж загроз. 71% керівників готові особисто очолити трансформацію. 54% керівників активно впроваджують проривні ініціативи у своєму секторі, не очікуючи, коли такі ініціативи впровадять їхні конкуренти. 35% визнають необхідність вдосконалити процеси впровадження інновацій та підвищити ефективність роботи.
Для того, щоб це правило запрацювало, лідерові бізнесу необхідно створити такий корпоративний дух, за якого співробітники будуть готові висловлювати своє бачення питання, ініціювати і підтримувати зміни. Не всі ідеї можуть бути успішними, але якщо компанія спробує реалізувати два-три десятки ініціатив, вона обов'язково знайде серед них ті, які дадуть потрібний ефект.
Брак кадрів підштовхує компанії замислюватися про впровадження автоматизації. Приклади застосування штучного інтелекту в Україні наразі поодинокі, оскільки цей процес вимагає значних інвестицій часу та грошей. Проте в довгостроковій перспективі компанії будуть переходити на нові технології та штучний інтелект.
Це дасть поштовх до появи нових професій, тому компаніям необхідно прогнозувати ці сценарії і починати поступову перепідготовку персоналу.
Щоб бути успішними в сучасному світі, керівникам також важливо відстежувати глобальні тренди, а не фокусуватися на локальних операційних проблемах. Ігнорування світових трендів призводить до того, що бізнес не відчуває "глибини" ризику — кардинальної трансформації галузі, у якій працює бізнес.
На мою думку, впровадження нових технологій буде посилювати і ризики кіберзагроз, які український бізнес часто недооцінює.
Це може бути пов'язано з тим, що рівень автоматизації в нашій країні значно поступається більш розвиненим країнам, а кейси кібератак не мали таких катастрофічних наслідків для репутації бізнесу та рівня довіри споживачів, як на Заході.
Чому одні компанії успішні в проведенні бізнес-трансформації, а інші — ні? Чим відрізняються їхні підходи? Чому в одних компаніях співробітники відкриті до нових ідей і готові пропонувати інновації, а в інших воліють зберігати статус-кво? Чи справді створення зовнішнього стартапу — оптимальний вихід у випадку трансформації бізнесу шляхом інновацій?
Простих відповідей на ці запитання немає. У будь-якому разі важливим є стратегічне бачення з позиції СЕО, оскільки це дозволяє ухвалювати найбільш ефективні рішення.
З огляду на це стають зрозумілими масштаби необхідної трансформації, наскільки радикальними повинні бути зміни і чи варто ставитися до них як до інвестицій, що забезпечать повернення вкладених коштів.