У вас в компанії крадуть? Так, не обманюйте себе
Сильна служба безпеки, спонтанні перевірки, виключення з обороту готівки — лише частина методів, нехтувати якими не варто. (Рос.)
"Ви бачите ховраха?". "Ні, не бачу". "А він є".
Такий діалог часто відбувається з власниками найбільших українських компаній. Більшість з них заперечує факти здійснення шахрайських дій з боку менеджерів всередині компанії.
Найпоширеніші відповіді на питання, чи крадуть у вашій компаній, зазвичай такі:
"Неможливо. Як власник, я залучений до операційного керування своєї компанії і все контролюю особисто".
"Мій менеджмент зі мною вже більше десяти років. Ми будували компанію разом, і він максимально лояльний до мене. Шахрайство повністю виключено".
"Мій менеджмент отримує зарплату вище середньоринкової, він дорожить компанією і ніколи б не відважився на шахрайські дії, це нелогічно".
"Мої родичі очолюють ключові позиції в компанії, шахрайство неможливе".
"Я постійно здійснюю фінансовий аудит з боку одного з представників міжнародних аудиторських мереж – шахрайство виключене".
"Менеджменту компанії відомо про мій авторитарний стиль керівництва, тому він не наважиться зловживати моєю довірою".
Всі ці слова та словосполучення – "виключено", "неможливо", "не наважилися б", "нелогічно" – я називаю Forensic catch (з англ. "пастка Форензику"). Вони призводять до "неусвідомлення" проблеми постійного шахрайства в компанії.
Згідно з світовою практикою, компанії внаслідок недобропорядних дій менеджменту щороку зазнають збитків у розмірі 5-10% свого річного обороту.
Українська практика та результат ста фінансових розслідувань, проведених Kreston GCG у 2017 році серед українських компаній доводять, що не менше 25% коштів щорічно втрачається компаніями.
Жахливі цифр, чи не так? Це та сама "ціна заперечення", яку власники щорічно сплачують на користь менеджерів.
Де і як найчастіше крадуть?
Департамент закупівель – здійснення закупівель від зв’язаних чи незв’язаних осіб за завищеною ціною без проведення тендерних процедур.
Фінансовий департамент і бухгалтерія – перекручування фінансової звітності, заниження або завищення результатів фінансової діяльності підприємства. Хаотичний облік основних засобів – ризик навмисного відчуження активів.
Виробництво – завищення собівартості продукції.
Департамент маркетингу – неефективне, безконтрольне витрачання маркетингових бюджетів.
Департамент продажу – продажі через зв’язаних і незв’язаних осіб за неконтрольованою ціною, погана робота з проблемною дебіторською заборгованістю. Великі розміри дебіторською заборгованості свідчать про проблеми в компанії.
Юридичний департамент – неефективне ведення судових справ проти контрагентів також може свідчити про проблеми в компанії. Вашого in-house lawyer може перекупити проблемний клієнт.
СБ та ІТ-відділ – ризик витоку інформації за межі компанії.
Всі ці моменти є основними точками ризику для компанії.
Шахрайство неможливо викоренити, але його можна звести до мінімуму. Методи боротьби з внутрішньокорпоративним шахрайством наступні.
- Постійні спонтанні перевірки менеджменту без попередження.
- Високий рівень матеріальної та нематеріальної мотивації. Віддайте процент від бізнесу своєму менеджеру, і він буде максимально лояльним до вас, адже його результат напряму залежатиме від його діяльності.
- Організуйте відділ СБ, який буде підкорятися безпосередньо вам.
- Запровадьте в компанії систему зворотного зв'язку – whistle blowing system. Статистика розкриття шахрайства компанії говорить, що кожний другий випадок розкривається завдяки інформуванню своїх співробітників.
- Виключайте концентрацію посадових зобов’язань в руках одного менеджеру.
- Прагніть до автоматизації процесів.
- Користуйтеся принципом функціонального утилітаризму – запровадьте систему KPI.
І найголовніше – викореніть у компанії cash, адже він завжди "намазаний медом".
Який головний висновок? Не існує ідеальних методів мінімізації витрат через шахрайство всередині бізнес-структур, адже є перевірені методи, нехтувати якими не варто, оскільки більшість з них коштує мільйони доларів.