Українська правда

У вас в компанії крадуть? Так, не обманюйте себе

Сильна служба безпеки, спонтанні перевірки, виключення з обороту готівки — лише частина методів, нехтувати якими не варто. (Рос.)

"Ви бачите ховраха?". "Ні, не бачу". "А він є".

Такий діалог часто відбувається з власниками найбільших українських компаній. Більшість з них заперечує факти здійснення шахрайських дій з боку менеджерів всередині компанії.

Найпоширеніші відповіді на питання, чи крадуть у вашій компаній, зазвичай такі:

"Неможливо. Як власник, я залучений до операційного керування своєї компанії і все контролюю особисто".

"Мій менеджмент зі мною вже більше десяти років. Ми будували компанію разом, і він максимально лояльний до мене. Шахрайство повністю виключено".

"Мій менеджмент отримує зарплату вище середньоринкової, він дорожить компанією і ніколи б не відважився на шахрайські дії, це нелогічно".

"Мої родичі очолюють ключові позиції в компанії, шахрайство неможливе".

"Я постійно здійснюю фінансовий аудит з боку одного з представників міжнародних аудиторських мереж – шахрайство виключене".

"Менеджменту компанії відомо про мій авторитарний стиль керівництва, тому він не наважиться зловживати моєю довірою".

Всі ці слова та словосполучення – "виключено", "неможливо", "не наважилися б", "нелогічно" – я називаю Forensic catch (з англ. "пастка Форензику"). Вони призводять до "неусвідомлення" проблеми постійного шахрайства в компанії.

Згідно з світовою практикою, компанії внаслідок недобропорядних дій менеджменту щороку зазнають збитків у розмірі 5-10% свого річного обороту.

Українська практика  та результат ста фінансових розслідувань, проведених Kreston GCG у 2017 році серед українських компаній доводять, що не менше 25% коштів щорічно втрачається компаніями.

Жахливі цифр, чи не так? Це та сама "ціна заперечення", яку власники щорічно сплачують на користь менеджерів.

Де і як найчастіше крадуть?

 

Департамент закупівель – здійснення закупівель від зв’язаних чи незв’язаних осіб за завищеною ціною без проведення тендерних процедур.

Фінансовий департамент і бухгалтерія – перекручування фінансової звітності, заниження або завищення результатів фінансової діяльності підприємства. Хаотичний облік основних засобів – ризик навмисного відчуження активів.

Виробництво – завищення собівартості продукції.

Департамент маркетингу – неефективне, безконтрольне витрачання маркетингових бюджетів.

Департамент продажу – продажі через зв’язаних і незв’язаних осіб за неконтрольованою ціною, погана робота з проблемною дебіторською заборгованістю. Великі розміри дебіторською заборгованості свідчать про проблеми в компанії.

Юридичний департамент – неефективне ведення судових справ проти контрагентів також може свідчити про проблеми в компанії. Вашого in-house lawyer може перекупити проблемний клієнт.

СБ та ІТ-відділ – ризик витоку інформації за межі компанії.

Всі ці моменти є основними точками ризику для компанії.

Шахрайство неможливо викоренити, але його можна звести до мінімуму. Методи боротьби з внутрішньокорпоративним шахрайством наступні.

  1. Постійні спонтанні перевірки менеджменту без попередження.
  2. Високий рівень матеріальної та нематеріальної мотивації. Віддайте процент від бізнесу своєму менеджеру, і він буде максимально лояльним до вас, адже його результат напряму залежатиме від його діяльності.
  3. Організуйте відділ СБ, який буде підкорятися безпосередньо вам.
  4. Запровадьте в компанії систему зворотного зв'язку – whistle blowing system. Статистика розкриття шахрайства компанії говорить, що кожний другий випадок розкривається завдяки інформуванню своїх співробітників.
  5. Виключайте концентрацію посадових зобов’язань в руках одного менеджеру.
  6. Прагніть до автоматизації процесів.
  7. Користуйтеся принципом функціонального утилітаризму – запровадьте систему KPI.

І найголовніше – викореніть у компанії cash, адже він завжди "намазаний медом".

Який головний висновок? Не існує ідеальних методів мінімізації витрат через шахрайство всередині бізнес-структур, адже є перевірені методи, нехтувати якими не варто, оскільки більшість з них коштує мільйони доларів.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
менеджмент корпорації