Українська правда

Енергозбереження: на старт, увага, руш!

Верховна Рада дала друге дихання ринку енергосервісу для бюджетної сфери обсягом 7 млрд євро.

Нещодавно Верховна Рада ухвалила законопроект №4549, який відкрив можливість закупівлі енергосервісу для об'єктів, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів.

Трохи історії.

Енергосервіс, більш відомий світу як energy performance contracting, є механізмом, за яким інвестор — енергосервісна компанія (ЕСКО) — за власний кошт підвищує енергоефективність об'єкта та отримує за це відсоток від фактичної економії грошових коштів протягом визначеного договором строку.

Можливість реалізації таких проектів з'явилася у 2015 році після прийняття низки законів. В умовах обмеженого бюджетного фінансування енергоефективних проектів Держенергоефективності оцінило потенціал ринку 4-7 млрд євро.

Після активного першого півріччя 2016 року, коли відбулися перші закупівлі у п'яти регіонах, реалізація ЕСКО-проектів в Україні зупинилася. Система ProZorro, що запрацювала з 1 серпня, не могла оцінювати пропозиції ЕСКО.

Через це другу половину року енергосервісні компанії використали для реалізації проектів в рамках укладених договорів, вибору нових об'єктів та удосконалення бізнес-процесів з урахуванням набутого досвіду. Що нового пропонує закон?

По-перше, він адаптував правила закупівлі енергосервісу до застосування електронних майданчиків ProZorro.

Законодавець врегулював процедуру проведення публічної закупівлі за правилами так званих європейських цінових порогів, визначив правила проведення електронного аукціону та продовжив строк затвердження істотних умов енергосервісного договору за результатом закупівлі.

Як і передбачалося, ключовим критерієм оцінки тендерних пропозицій залишиться чиста вартість договору для замовника. Цей показник дозволяє оцінити, скільки бюджетних коштів буде зекономлено в результаті реалізації запропонованого проекту протягом 20-річного періоду. Переможець повинен запропонувати найбільший показник економії, яка залишиться у розпорядженні бюджету.

Для визначення вартості система буде враховувати розмір економії, гарантованої ЕСКО, строк дії договору та відсоток економії, на який претендуватиме ЕСКО.

З урахуванням цього в рамках електронного аукціону учасники зможуть покращувати свої пропозиції шляхом зменшення пропонованого строку договору або відсотка економії, який вони отримають за власні послуги.

По-друге, законодавці продовжили строк затвердження істотних умов та укладення енергосервісного договору. Відтепер він становитиме 60 робочих днів. Це дозволить місцевим радам проводити обговорення цього питання на двох сесіях і підвищить вірогідність ухвалення позитивних рішень.

По-третє, закон суттєво розширює простір для домовленостей замовників та потенційних інвесторів щодо реалізації складних проектів.

Наприклад, продовження граничного строку дії договору до 15 років та збільшення максимального відсотка економії, на який може претендувати ЕСКО, до 100% покликані заохотити інвесторів робити комплексну термічну модернізацію об'єктів, строки окупності якої перевищують сім років.

Крім того, відтепер замовник енергосервісу матиме змогу віддати в роботу одному інвестору комплекс будівель за одним укладеним договором.

З одного боку, це спростить роботу замовника на підготовчому етапі проекту, адже провести одну процедуру закупівель на комплекс будівель значно легше, а з іншого — дозволить інвестору оптимізувати управління проектом.

Європейським прикладом використання такого підходу є Барселона. Компанія Rubatec S.A. забезпечила 7-25% економії ресурсів у 12 школах завдяки запровадженню систем енергетичної діагностики, оптимізації роботи систем опалення та освітлення, проведенню тренінгів з персоналом цих установ.

Окрема тема — можливість спільного фінансування ЕСКО-проектів з боку бюджету. Замовники отримали змогу домовитися з інвестором про виконання певних робіт з енергоефективності бюджетним коштом. У такому випадку бюджетна установа зможе виплачувати ЕСКО менше, ніж 80% досягнутої економії.

Такі умови співпраці зацікавлять інвесторів, які працюють на об'єктах, де до здійснення енергосервісу потрібно відремонтувати стіни або дах.

Новий закон відкрив новий ринок і поставив перед його гравцями нові виклики. Команда ProZorro повинна швидко підготувати програмний модуль для проведення закупівлі енергосервісу за критерієм чистої вартості договору.

Місцеві органи влади мусять визначити списки об'єктів, для яких вони готові замовити енергосервіс, та затвердити базові рівні споживання.

Однак найбільше завдань тепер стоїть перед енергосервісними компаніями. Вони повинні вивчити, як найкраще використати нововведення закону в інтересах своїх проектів, а також провести активну інформаційну кампанію з потенційними клієнтами — органами місцевого самоврядування та бюджетними установами.

Велика кількість варіантів застосування механізму енергосервісу робить його складним для розуміння потенційними замовниками. Через це інвестори та енергосервісні компанії повинні доносити переваги енергосервісу до депутатів та чиновників і навчати їх правильній підготовці та управлінню такими проектами.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Prozorro законодавство енергоефективність енергозбереження