Людський фактор. Як удосконалити ProZorro
Подекуди на новому ринку закупівель зустрічаються старі хвороби. Після електронних торгів переможцю телефонують від замовника і пропонують "закріпити перемогу", натякаючи на "відкат".
У серпні 2016 року на зміну паперовим тендерам прийшла система електронних торгів ProZorro.
Це означає, що всі публічні закупівлі тепер здійснюються в онлайн-режимі.
Запуск ProZorro спровокував цілу хвилю матеріалів від користувачів системи з порадами та зауваженнями.
Експерти центру "Ейдос" проаналізували їх, аби з'ясувати, що турбує учасників торгів та як можна удосконалити систему у 2017 році. Загалом опрацьовано 50 дописів із 40 джерел, які містять відгуки про систему ProZorro.
І прихильники, і опоненти системи заявляють, що електронні торги не є панацеєю для подолання корупції в закупівлях. Утім, це ефективний інструмент, який при чесному використанні суттєво знижує зловживання у сфері бюджетних витрат.
Найчастіше в матеріалах про ProZorro людський фактор згадують як велику перешкоду на шляху ефективного витрачання бюджетних грошей.
Так, найпоширенішим зловживанням замовників тендерів, про які пишуть і експерти, і бізнес, є неконкурентні умови проведення торгів, коли вимоги участі прописуються "під свого" постачальника. Або навпаки — дається досить розмитий опис товару, з якого не зрозуміло, що потрібно замовнику.
Сюди ж можна включити особливі вимоги з підтвердження кваліфікації учасників торгів. Інколи у підприємців вимагаються такі довідки, які можуть надати лише певні фірми. Чи навпаки — замовник дає нечіткі формулювання щодо необхідної документації, а пізніше виключає з торгів "не своїх" постачальників.
Є у цієї медалі й інший бік: низький рівень професіоналізму організаторів закупівель. Останні часом не мають достатнього досвіду, щоб якісно прописати документацію конкурсних торгів, правильно визначити класифікацію необхідного товару та на належному рівні проконтролювати постачальників.
Це сприяє перемозі недобросовісних постачальників, які не можуть виконати вимоги тендеру і тим самим завдають державі збитків.
Подекуди на новому ринку закупівель зустрічаються старі хвороби. Деякі учасники тендерів скаржаться, що після електронних торгів переможцю телефонують від замовника і пропонують "закріпити перемогу", натякають на "відкат".
Якщо переможець відмовляється, його викидають з торгів у зв'язку з невідповідністю технічним вимогам тендеру. Інколи замовники взагалі скасовують торги, якщо їм не подобаються всі учасники.
Окрема проблема для підприємців — кількість довідок з різних державних установ, необхідних для участі у торгах. Часом просто не вистачає часу, аби зібрати всі документи. Як приклад називаються довідки з МВС про відсутність судимості.
Такі документи надходять протягом тридцяти календарних днів. На чорному ринку їх можна отримати швидше, але за гроші. Активні підприємці пропонують інтегрувати ProZorro з усіма необхідними державними реєстрами.
Перші кроки в цьому напрямку вже зроблені. У системі реалізована функція перевірки оплати за контрактом, яка інтегрована з реєстрами казначейства. Це дозволяє відстежувати здійснення оплати постачальнику.
Однакові нарікання один на одного з боку чиновників та бізнесу трапляються вже після підписання контракту. Постачальники скаржаться на те, що замовники часто маніпулюють з прийманням товару, аби затягнути час розрахунку і таки отримати свій відсоток "за послуги". Замовники скаржаться, що часом на тендерах з найнижчою ціною перемагають аферисти, які постачають товар низької якості.
Взагалі ціна як критерій перемоги викликає багато дискусій в експертному середовищі. Останнім часом у ЗМІ лунають радикальні пропозиції не використовувати систему ProZorro для деяких галузей, де ціна є другорядним критерієм, наприклад, для архітектурних проектів.
Є й більш зважені ідеї. Наприклад, порада запровадити систему, де переможець відбирався би на підставі оцінок різних критеріїв, у тому числі якості та гарантії. Проте такі пропозиції дещо спекулятивні, бо і при нинішньому законодавстві замовник може визначати переможця за додатковими неціновими критеріями.
Дискусійною залишається проблема дроблення закупівель. З одного боку, поділ предметів торгів на кілька лотів сприяє залученню вітчизняного малого бізнесу, а з іншого — дозволяє чиновникам уникати конкурсних закупівель на ProZorro.
Цей бюджетний рік стане першим повноцінним роком ProZorro. В кінці 2017-го можна буде підбити підсумки ефективності системи: рівень конкуренції та економії.
Та уже зараз очевидно, що уряд, громадськість і бізнес мусять знайти і втілити компромісні рішення щодо підвищення рівня професіоналізму організаторів торгів, інтегрувати державні реєстри із системою закупівель, додатково стимулювати контрольні та правоохоронні органи ефективно запобігати корупції на тендерах.
Треба пам'ятати, що будь-який тендер за бюджетний кошт проводиться в першу чергу для надання послуг платникам податків. Тож чим більше буде ефективних тендерів, тим більше якісних послуг отримають громадяни.
Дослідження проведене в рамках проекту центру "Ейдос" "Забезпечення ефективних медичних витрат" за фінансової підтримки програмної ініціативи "Громадське здоров'я" міжнародного фонду "Відродження"