Українська правда
Перспективи для інвестицій всередині країни

Бензин на роздоріжжі

В результаті дії "акцизного" закону виникає ситуація, за якої кінцевий споживач при падінні світових цін на нафту не відчує зниження вартості пального на АЗС. Навіть більше - замість зниження цін може відбутися їх зростання.

Зниження цін на нафтопродукти на внутрішньому ринку України триватиме, ринок стабілізується, чи пальне буде дорожчати?

Це питання турбує експертну громадськість після підписання президентом ухваленого тижнем раніше парламентом закону, згідно з яким запроваджуються плаваючі ставки акцизів на бензин та дизпальне.

За даними моніторингу науково-технічного центру "Псіхея", минулий тиждень закріпив перелом загальних тенденцій розвитку ринку: ціни продовжили знижуватися.

Винятком став лише бензин марки А-95, середні роздрібні ціни на який залишилися на попередніх рівнях і становлять 11,18 гривні за літр. При цьому А-80 подешевшав ще на 0,4% до 10,32 гривні за літр, а дизпальне - на 0,1% до 10,08 гривні за літр.

Сприяє зниженню цін ситуація у гуртових сегментах ринку. Так, бензовозні партії низькооктану за тиждень впали в ціні на 1,48%, А-92-й подешевшав на 1,28%, А-95-й - на 2,06%, дизпальне - на 1,53%.

На ринку імпортних поставок за результатами останньої семиденки - стабільність, однак за 30 днів тут спостерігається зниження цін на 4-10%.

Разом з тим, учасники ринку побоюються можливого виникнення ускладнень із стабільністю поставок нафтопродуктів з Білорусі через часткову переорієнтацію вагомих об’ємів до Росії, де ціни почали рости, і цей ринок став більш привабливим.

З одного боку, тенденція до подальшого зниження цін на українських заправках може бути актуальною і в червні, адже на світовому ринку фіксуються піврічні мінімуми цін. Однак низка факторів спонукає сподіватися, що ситуація буде стабільною.

Так, за прогнозами фахівців у найближчій перспективі нафта у світі особливо дорожчати не буде. Незважаючи на введення з 1 липня санкцій проти Ірану, політики більшості країн не зацікавлені в зростанні цін на сировину для нафтопереробки.

Вони всіма важелями будуть намагатися стримати ціни: у США - $90, у Європі - $105 за барель. Такий рівень пояснюється тим, що при ньому залишається рентабельною нафтопереробка, пояснює заступник директора НТЦ "Псіхея" Геннадій Рябцев.

Не можна погодитися з точкою зору експерта Сергія Куюна щодо перспектив розвитку ринку, який вважає, що падіння цін на пальне буде лише прискорюватися.

Справедливим є судження експерта, згідно з яким ринок України реагує на світові тенденції із запізненням: у квітні почали падати ціни у Європі і через місяць - в Україні. Однак в нинішніх умовах, особливо після підписання закону про плаваючі ставки акцизів, говорити про прискорення темпів падіння цін не доводиться.

Фото buhbiz.com.ua

Хотілось би, звісно, вірити, що "у червні бензин марки А-95 коштуватиме менше 11 гривень за літр, а дизпальне - менше 10 гривень за літр".

Однак цього не гарантує не лише відсутність передумов до росту цін на нафту в Європі, але й зовсім протилежна тенденція. Як не дивно, головною перешкодою для зниження внутрішніх цін може стати саме новий закон про акцизи.

Не менш лукаво виглядають і заяви урядовців з цього приводу. Чого варті лише слова очільника уряду Миколи Азарова, який авторитетно запевняє: оскільки світові ціни на нафту знижуються, а рівень податкового навантаження в Україні не зросте, то можна упевнено говорити про збереження тенденції до зниження цін.

Цікавими є і слова заступника директора департаменту Міненерговугілля Костянтина Бородіна. Він вважає, що ціни повинні падати швидше, адже "про це домовилися з трейдерами ще 11 травня, але, схоже, хтось чогось не зрозумів".

Крім того, чиновник запевнив, що незабаром відновляться аукціони з продажу української нафти, вітчизняні НПЗ збільшать випуск бензину і пальне подешевшає. Хотілося б знати, про які НПЗ мова, адже працює нині лише кременчуцький завод.

Не менш дивною є інформація, поширена експертно-аналітичною групою при Міненерговугілля, за якою висока ціна на пальне в Україні на тлі недостатньої купівельної спроможності споживачів уже призвела до зменшення обсягів продажів, а подальше збереження високих цін спричинить стагнацію ринку.

Мало того, що ціни на бензин в Україні знижуються повільніше, ніж на європейських і світових ринках, вже скоро ситуація взагалі може стати комічною.

Особливо, зазначає Рябцев, якщо врахувати винятково спекулятивний, а іноді й політично мотивований характер нинішніх нафтових котирувань, рівень яких усього за добу може змінитися на 9%, як це було у "чорний вівторок" 5 травня 2011 року.

Якщо таке трапиться у червні, то акцизний податок в Україні за декаду може зрости на 60,5 євро за тонну або на 31%, що додасть до ціни літра пального 60 копійок.

Закон може сплутати всі карти на ринку, зазначає Рябцев. Він вважає документ невдалим, адже митні органі, трактуючи закон по-своєму, зможуть підвищувати акциз ледь не щотижня. Якщо ціна на нафту знизиться ще на кілька доларів, тоді відбудеться збільшення акцизу, причому досить істотне, говорить експерт.

За розрахунками аналітика, при зниженні цін на нафту до $105 плаваючий акциз буде підвищений на 30 копійок у перерахуванні на літр пального. Оскільки потенціал для зниження цін на бензин становить 40 копійок, то можливе збільшення акцизу на 30 копійок просто нівелює цю різницю.

У результаті дії даного закону виникає ситуація, за якої кінцевий споживач при падінні світових цін на нафту не відчує зниження вартості пального на АЗС. Навіть більше - замість зниження цін може відбутися їх зростання. Фактично закон призведе до фіксації цін і забезпечення стабільних надходжень до державного бюджету.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.