Українська правда

Як народити Мойсея

Треба пам'ятати, що у будь-якому суспільстві розумних та водночас моральних громадян - не більше 3%, а розумних та не дуже моральних - аж 9%, це, в основному, і є сучасна "еліта". Отже, потужний супротив новій силі гарантовано.

Кожну думаючу людину турбує просте, здавалось би, запитання: як облаштувати життя 46 мільйонів громадян України на 603 тисячах квадратних кілометрів виділеної Господом території, щоб вони там жили достойно?

Відповідь - у контексті проекту "Держава Україна". Слово "проект" багатьох дратує, але, можливо, саме тому у державному будівництві країна "має те, що має".

Більше того, її не доведеться будувати в чистому полі, потрібно лише реконструювати існуючу недолугу та неефективну державну споруду. Однак без детального робочого проекту звести щось розумне нема жодних шансів.

Зрозуміло, такий проект повинен бути результатом великої роботи колективу фахівців із залученням всього необхідного масиву економічної статистичної інформації, тому наразі можливо лише схематично позначити загальні його риси.

Якщо держава - це система, то проектування треба починати з розробки функціональної моделі - фундаменту майбутньої будівлі.

Перший крок - формулювання головної функції системи. Це і є "технічне завдання" проекту, яке має відповісти на запитання: навіщо громадянам держава, і що вона має їм забезпечити.

Така функція може виглядати так: "Створення умов для задоволення матеріальних та духовних потреб громадян шляхом повної самореалізації кожного". Далі іде деталізація умов виконання головної функції.

1. Створення умов для продуктивної діяльності працездатного населення.

2. Убезпечення життєдіяльності громадян від внутрішніх загроз.

3. Убезпечення життєдіяльності громадян від зовнішніх загроз та сприяння міжнародним зв'язкам.

4. Забезпечення умов для достойного життя непрацездатного населення.

На наступному рівні диференціація функцій продовжується за галузями і сферами життя - від АПК і промисловості до науки і пенсійного забезпечення.

Другий крок - визначення коефіцієнтів вагомості кожної функції з огляду на її внесок у виконання системою свого головного завдання. На цьому етапі повинні змагатися різні думки, концепції, ідеології і навіть лобіювання. Рішення щодо вагомості приймаються колективно, бажано консенсусом.

Виконавці усіх функцій в існуючій системі уже є, і більшість з них виконується. Неефективність же системи зумовлена саме технологічною неузгодженістю носіїв функцій і значною невідповідністю вагомості функцій та затрат на їх виконання.

Такий підхід дозволяє уявити оптимальну структуру економіки, необхідну для досягнення достатнього рівня ВВП, обґрунтоване співвідношення між витратами на оборону, охорону здоров'я, науку, освіту і культуру.

У підсумку, можна отримати картину ідеальної країни майбутнього, програму дій для будь-якої конструктивної політичної сили.

Третій крок - переведення елементів системи - галузей економіки та сфер суспільного життя - з сучасного неефективного стану у новий стан у межах нової, ефективнішої, державної системи. Це справа техніки і доброї політичної волі.

Використовуючи таку технологію проектування, можна сформувати модель реорганізації країни. Звичайно, для виникнення згаданої політичної волі та успішного будівництва треба обов'язково володіти сучасними ефективними інструментами та механізмами у вигляді розумної та енергійної політичної сили.

Важко уявити, що якась партія дослухається до таких "революційних" ідей і візьме їх на озброєння. Хоча теперішнім опозиціонерам це б не завадило.

Інструментом розробки та втілення такого амбітного проекту може стати лише потужна громадська організація. Тож, очевидно, і справді є сенс у створенні принципово нової політичної сили для його розробки та реалізації.

Більше того, на проектному етапі ця сила може бути зовсім нечисленна, а її діяльність - не надто затратною. Країні потрібний "колективний Мойсей", який поведе громадян шляхом економічних і суспільних перетворень.

Головною передумовою для створення нового інструмента вдосконалення державного механізму в Україні у формі нової політичної сили є тотальне незадоволення суспільства існуючим станом справ у державі та ефективністю цього механізму, створеного існуючими політичними силами.

У той же час, суспільство уже не підтримує ініціативи "проти", воно хоче голосувати "за". Інша передумова - усвідомлення того, що у конструкції державного механізму не використовуються можливості системного підходу.

З названих передумов випливає необхідність створення нового інструмента для модернізації цього механізму, яким і може бути принципово нова політична сила - об'єднання порядних і наділених здоровим глуздом громадян.

Воно, зокрема, повинне розробити проект вдосконалення системи "держава Україна" на основі її функціональної моделі, позначити та обґрунтувати основні "маршрути" і технологію переведення системи з нинішнього стану у проектний.

Для цього партія чи громадська організація має "фанатично" вірити у визначений власним розумом шлях і "заразити" такою вірою інших. Метою діяльності такої сили, звичайно ж, повинно бути поширення своєї "віри" серед майбутніх виборців до таких меж, які дозволять прийти до влади та втілити цей проект.

На жаль, переважна більшість громадян охоплена тотальною зневірою - як у політиці, так і у власних силах. Тому, перш за все, слід чесно оцінити якість та особливості наявного "будівельного матеріалу".

Достойну державну будівлю можуть спроектувати та звести тільки порядні та тверезомислячі люди, а таких, на жаль, небагато. В той же час, всі люди, які живуть у межах державного кордону та люблять свою землю, - наші люди, і нова будівля має враховувати їх інтереси.

Це означає, що політикам доведеться враховувати не лише інтелектуальні і моральні відмінності між людьми, але й мову, звичаї, віросповідання.

Треба пам'ятати, що у будь-якому суспільстві розумних та водночас моральних громадян - не більше 3%, а розумних та не дуже моральних - аж 9%, це, в основному, і є сучасна "еліта". Отже, потужний супротив новій силі гарантовано.

Таким чином, на масове та фіксоване членство в організації, а також на такий рудимент, як партійна дисципліна, розраховувати не варто. За формою це має бути, швидше, добре організований клуб однодумців.

Програми у традиційному вигляді бути не повинно. Справді, як виглядає програма будівництва будь-якої споруди? Це її проект, там є відповіді на всі питання. Доречно зауважити, що розробка проекту зазвичай має три етапи: технічне завдання, технічний проект та робочий проект. Будівництво ведуть за останнім.

Тож в ідеалі програма партії може складатися з однієї фрази: модернізувати державу Україна за десять років згідно з проектом.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
АПК ВВП наука армія