Українська правда

Як подолати проблеми деревообробки

Біржова торгівля зарекомендувала себе найбільш ефективним варіантом реалізації деревини, але процедура потребує покращення.

Деревообробна промисловість є однією з ключових галузей економіки. Утім, попри наявність значного ресурсу та професійних деревообробних підприємств, галузь зіштовхується з низкою проблем, що потребують комплексних рішень.

Дефіцит деревини

З 2018 року в Україні спостерігається суттєве падіння об'ємів заготівлі деревини після стабільного зростання заготівлі протягом 2015-2018 років. Це призводить до неконтрольованого зростання цін, що робить переробників неконкурентними на євросоюзівських ринках, адже такий рівень зростання цін безпрецедентний.

Дефіцит деревини призводить до зупинки виробничих процесів і завантаження підприємств на половину потужності від максимально можливої.

Збереження поточного рівня стартових цін на деревину в четвертому кварталі 2025 року негативно вплине на фінансовий стан підприємств і не дозволить у процесі торгів повернутися до економічно прийнятних цін на сировину.

Деревообробні підприємства потребують сировини для виконання міжнародних та внутрішніх контрактів. Уряду необхідно збільшити показник заготівлі не нижче 15 млн куб. м, щоб вийти на прийнятний рівень для переробників. Враховуючи високий потенціал деревообробної галузі, збільшення обсягів заготівлі дозволить завантажити наявні потужності та інвестувати у власне виробництво.

Державне регулювання

У липні внаслідок реорганізації уряд ліквідував Мінагрополітики та Міндовкілля і поклав їх функції на Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства. Державну політику у сфері лісового господарства реалізує Держлісагентство. До сфери його управління належить найбільший лісокористувач – ДП "Ліси України".

Цей монопольний орган відповідає за управління лісовим фондом та об'єм заготівлі деревини. У його управлінні перебувають 6,6 млн га земель державного лісового фонду. Чим менше заготовленого обсягу деревини виставлено на продаж, тим вища її вартість і, відповідно, більший заробіток державного підприємства.

Реорганізація і відсутність належної державної політики, зокрема щодо збільшення об'ємів заготівлі деревини, негативно впливають на бізнес і державу. Консолідація повноважень в об'єднаному міністерстві дозволяє формувати належну державну політику з урахуванням стратегічних інтересів держави та суспільства.

Біржові торги деревиною

Бізнес повідомляє про випадки спекуляції з боку покупців на біржових торгах. У другому-третьому кварталах 2025 року відбулося найбільше зростання цін, при цьому значна частка переможців лотів відмовилася забирати куплену сировину.

Щоб запобігти таким спекуляціям, необхідна прозорість у купівлі-продажі ресурсу на біржах. Варто виключити недобросовісних покупців (тих, що забирають менше 60% від викуплених об'ємів) із системи торгів щонайменше на два квартали або запровадити штрафи за невибраний об'єм і розглянути механізм закриття гарантійних внесків після виконання 60% договорів за об'ємами деревини.

Бізнес звертає увагу на численні випадки невиконання договірних зобов'язань постачальниками, при цьому довести їх провину надзвичайно складно. Кожен такий факт має розглядати уповноважений орган для з'ясування всіх обставин, оскільки внаслідок недопостачань компанії втрачають замовників. У таких випадках варто передбачити механізм санкцій для постачальників.

Потрібно запровадити публічність під час біржових торгів. Оприлюднення угод про продаж деревини та інформації про учасників унеможливить зловживання. Деревообробні підприємства під час торгів не можуть ідентифікувати їх учасників, через це покупці підозрюють учасників у маніпулюваннях задля збільшення ціни.

Хоча біржова торгівля зарекомендувала себе найбільш ефективним варіантом реалізації деревини, проте процедура потребує вдосконалення за участю деревообробних підприємств, які найкраще розуміють проблематику торгів.

Мораторій на експорт деревини

Продовження мораторію на експорт деревини захистить деревообробні підприємства та сприятиме збільшенню інвестицій у виробництво, створенню робочих місць, розвитку ринку праці та зростанню податкових надходжень.

Розширення мораторію на експорт хвойними паливними дровами (код УКТЗЕД 4401 11) дозволить збільшити конкурентоспроможність переробників порівняно з іншими країнами. Враховуючи світові тенденції, які полягають у захисті внутрішнього бізнесу, пролонгація мораторію є важливим завданням.

Бізнес очікує на пролонгацію мораторію, термін якого закінчується восени 2025 року. Це стимулюватиме внутрішню переробку, сприятиме ціновій стабільності, екологічній безпеці та захисту стратегічного ресурсу країни.

Регламент для імпортерів

Регламент ЄС щодо запобігання знелісненню (EUDR) набуває чинності 1 січня 2026 року. Він передбачає, що імпортована в ЄС продукція не повинна сприяти знелісненню чи деградації лісів. Імпортери зобов'язані перевіряти походження продукції до її ввезення. Невідповідність може призвести до юридичних і фінансових наслідків. Нові правила впливають на українських експортерів.

Наразі відсутні нормативні акти, які імплементують положення EURD в національне законодавство. Враховуючи експортну орієнтованість деревообробної галузі, бізнес підкреслює важливість термінового напрацювання ефективних рішень для безперебійного експортно-імпортного режиму.

Деревообробна промисловість має значний потенціал, але для його реалізації необхідно вирішити низку завдань, зокрема забезпечити достатні об'єми заготівлі деревини. Комплексний підхід і залучення бізнесу до вирішення галузевих проблем сприятимуть розвитку сектору, підвищенню його конкурентоспроможності на міжнародних ринках та економічному зростанню країни.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
ліс Держлісагентство Мінекономіки біржа