Українська правда

Навіщо нам ускладнюють оподаткування?

Україна знову ходить по колу, намагаючись реформувати "священну корову" бізнес-клімату – спрощену систему оподаткування. Міністерство фінансів уже окреслило рамку: до 2027 року планується "комплексне рішення". Офіційна мета звучить шляхетно: закрити тіньові схеми, імплементувати директиви ЄС та побудувати справедливість.

Національна стратегія доходів, яку презентував Мінфін, передбачає зміни в ПДВ для ФОПів та перегляд ставок. Чиновники обіцяють, що "податкового землетрусу" не буде. Але будь-який підприємець, почувши словосполучення "покращення адміністрування", інстинктивно перевіряє дійсність закордонного паспорта.

Проблема не в тому, що держава хоче навести лад. Проблема в тому, що податкова система не існує у вакуумі. Вона є частиною екосистеми разом із вартістю грошей та доступом до капіталу.

Якщо держава підвищує для малого бізнесу податкове й облікове навантаження, вона паралельно має знизити вартість капіталу та допомогти в організації "довгих" та дешевих грошей в розвиток – як кредитів, так і інвестицій. Інакше під удар потраплять інвестиції та люди, які обирають цю юрисдикцію для роботи.

Станом на кінець 2025 року облікова ставка НБУ становить 15,5%. За даними НБУ, це база, від якої відштовхуються ринкові відсотки. Середні ставки за гривневими кредитами бізнесу у вересні трималися на рівні 15,3%.

Тепер подивимось, з ким конкурує український підприємець.

У ЄС по-іншому. За даними Європейського центробанку, у жовтні 2025 року середня ставка за новими кредитами до 250 тис. євро для компаній становила 3,59%, а для ФОПів – 3,97%.

Прірва між 15% і 3-4% – це різниця між двома моделями. Або інвестиції та зростання, як в ЄС. Або виживання, як в Україні. Бо кредит (якщо він є) з'їдає маржу, бізнес працює на зношеному обладнанні і програє конкуренцію. Ну і на додачу збільшення податків.

Для наочності. Кредит 1 млн грн в Україні під 15,3% коштує 153 тис. грн відсотків на рік. У ЄС та сама сума під 3,6% – близько 36 тис.

Різниця – понад 100 тис. грн щороку на кожному мільйоні інвестицій. Для малого бізнесу це зарплата, новий станок або перша партія експорту.

Коли звучить пропозиція "забрати спрощенку", має звучати питання: де бізнес візьме дешевий капітал, щоб пройти перехід без зупинки інвестицій?

За оцінкою OECD, у 2021 році малі та середні підприємства (МСБ) в Україні становили 99,9% усіх суб'єктів, забезпечували 81,6% зайнятості та генерували 70,2% доданої вартості. Більш свіжі дані, на жаль, не знайшов у відкритих джерелах.

Коли правила ускладнюються швидше, ніж з'являються інструменти адаптації, бізнес робить три кроки: згортає інвестиції, скорочує найм або переносить діяльність.

Третій крок сьогодні найнебезпечніший.

Міграція під час війни вже критично зменшила людський капітал. Додаткові економічні "штрафи за роботу в Україні" прискорюють відтік найпродуктивніших: підприємців, інженерів, ІТ-сектору. Якщо Польща пропонує зрозумілі правила і кредити під 4%, патріотизм має підкріплюватися дуже серйозними економічними аргументами.

Де бізнесу брати гроші, якщо кредити дорогі? У нормальному світі – на біржі. В Україні фондовий ринок – це ініціатива декількох конкретних людей, а не макроекономічної системи як такої.

Звернімося до звіту НКЦПФР за 2024 рік. Найбільші обсяги торгів припали на ОВДП – 1,54 трлн грн. Це 86,43% ринку. Корпоративні облігації – 34,28 млрд грн, або 1,92%. Тобто, біржа в Україні обслуговує державний борг, а не фінансує розвиток бізнесу.

У такій ситуації спрощена система виконує роль внутрішнього фінансування. Вона дозволяє акумулювати ресурс на розвиток. Забрати цей буфер без відкриття альтернатив – це перекрити кисень.

Спрощено пояснюючи, якщо ваша норма прибутку в ФОПі становить 20%, то в разі вимоги платити ПДВ у вас більше немає прибутку.

Мінфін декларує правильну ціль: прибрати схеми та "сірий" імпорт. Але якщо реформа спрацює як "одна кнопка для всіх", наслідком стане зростання витрат, падіння маржі та скорочення інвестицій. У країні з кредитом 15% цей ланцюжок працює безвідмовно.

Ліквідація спрощеної системи швидко виходить за межі "податкової техніки" і стає соціальним ударом. Для мікро- та малого бізнесу це означає вищі платежі, складніший облік, більші ризики штрафів та касові розриви. Це призведе до скорочення реінвестицій та зарплат, підвищення цін.

Ну, і до закриття бізнесу, як логічного наслідку.

Звичайно, що збільшиться тіньова економіка. Коли легальна робота стає дорожчою і нервовою, зростає частка "кешу", дроблення діяльності та напівформальних моделей. Це підсилює конфлікти з контролем і знижує довіру до держави.

Ризик відтоку в ЄС підвищується через релокацію бізнесу та рішення людей залишатися там, де правила прості й прогнозовані. Масштаб шкоди визначить дизайн та суть реформи. Адже згортання спрощеної системи без компенсаторів дає шок, натомість – плавний перехід із простими правилами та доступом до фінансування знімає значну частину напруги.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
податки ФОП Мінфін