Українська правда

ПРРО як інструмент детінізації: чому ринок пального має стати наступним

Тіньова економіка в Україні – це не абстрактна проблема, а конкретна загроза економічній безпеці та розвитку держави. За різними оцінками, від 30% до 44% ВВП функціонує поза офіційним обліком. Це десятки мільярдів гривень щороку, які не надходять у бюджет, не працюють на фінансування армії, соціальних програм та відновлення країни.

Серед найбільш тіньових секторів економіки сьогодні виділяються:

  • гральний бізнес (схеми "міскодингу" та "метчингу");
  • тютюнова та алкогольна продукція (контрабанда й контрафакт);
  • оренда житла (до 90% угод – у тіні);
  • торгівля – ввезення товарів з порушеннями митних правил (контрабанда та "сірий" імпорт).

Але один із найбільш показових і болючих прикладів – ринок пального.

Чому пальне залишається у тіні

Щорічні втрати державного бюджету від тіньового обігу пального оцінюються приблизно у 9 млрд грн.

На ринку пального залишаються класичні схеми ухилення від податків. Найпоширеніша – продаж без видачі касового чека або маніпуляції з ним, якими користуються як нелегальні, так і деякі офіційні АЗС.

Особливо масштабними залишаються так звані "скрутки" через "податкові ями". У цьому випадку пальне оформляють як гуртовий продаж юридичним особам, тоді як на практиці воно реалізується у роздріб за готівку без використання РРО. Фіктивний податковий кредит повертається в систему "скруток", а отримана готівка далі включається у складні фінансові схеми, такі як "метчинг".

Ці механізми не лише позбавляють державу значних надходжень, а й створюють нерівні умови для чесних операторів ринку.

Впровадження програмних реєстраторів розрахункових операцій (ПРРО) могло б суттєво унеможливити такі схеми, забезпечивши прозору фіскалізацію кожної операції, адже ПРРО вже довели свою ефективність у ресторанному бізнесі, ритейлі та сфері послуг.

Що дає ПРРО для ринку пального

Перехід АЗС на програмні РРО став би ключовим фактором у боротьбі з тіньовим сектором.

Прозора фіскалізація кожної операції – унеможливлює продаж пального "без чека".

Збільшення надходжень до бюджету – навіть часткова детінізація ринку може дати державі додаткові мільярди гривень.

Оптимізація витрат для бізнесу – ПРРО дешевші та простіші у використанні, ніж класичні касові апарати. Це особливо важливо для мереж АЗС із великою кількістю точок.

Європейські стандарти прозорості – впровадження ПРРО у паливному секторі наблизить нас до практик країн ЄС, де контроль за податковими надходженнями у сфері енергоресурсів є одним із ключових елементів державної політики.

Висновки

Україна не може дозволити собі зберігати понад 40% економіки в тіні. Детінізація повинна стати частиною масштабної економічної трансформації, і ПРРО є одним із найбільш дієвих інструментів на цьому шляху.

Ми вже бачимо позитивний ефект у тих сферах, де ПРРО працюють. Настав час зробити наступний крок – запровадити програмні каси у паливному секторі. Це не лише додаткові доходи для бюджету й ефективний інструмент боротьби з фальсифікатом, а й більш чесні та конкурентні умови для бізнесу, який працює відкрито.

Прозора фіскалізація – це ключ до сильної економіки, здатної витримати виклики війни та відновитися після неї.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
податки пальне