ПРРО як інструмент детінізації: чому ринок пального має стати наступним
Тіньова економіка в Україні – це не абстрактна проблема, а конкретна загроза економічній безпеці та розвитку держави. За різними оцінками, від 30% до 44% ВВП функціонує поза офіційним обліком. Це десятки мільярдів гривень щороку, які не надходять у бюджет, не працюють на фінансування армії, соціальних програм та відновлення країни.
Серед найбільш тіньових секторів економіки сьогодні виділяються:
- гральний бізнес (схеми "міскодингу" та "метчингу");
- тютюнова та алкогольна продукція (контрабанда й контрафакт);
- оренда житла (до 90% угод – у тіні);
- торгівля – ввезення товарів з порушеннями митних правил (контрабанда та "сірий" імпорт).
Але один із найбільш показових і болючих прикладів – ринок пального.
Чому пальне залишається у тіні
Щорічні втрати державного бюджету від тіньового обігу пального оцінюються приблизно у 9 млрд грн.
На ринку пального залишаються класичні схеми ухилення від податків. Найпоширеніша – продаж без видачі касового чека або маніпуляції з ним, якими користуються як нелегальні, так і деякі офіційні АЗС.
Особливо масштабними залишаються так звані "скрутки" через "податкові ями". У цьому випадку пальне оформляють як гуртовий продаж юридичним особам, тоді як на практиці воно реалізується у роздріб за готівку без використання РРО. Фіктивний податковий кредит повертається в систему "скруток", а отримана готівка далі включається у складні фінансові схеми, такі як "метчинг".
Ці механізми не лише позбавляють державу значних надходжень, а й створюють нерівні умови для чесних операторів ринку.
Впровадження програмних реєстраторів розрахункових операцій (ПРРО) могло б суттєво унеможливити такі схеми, забезпечивши прозору фіскалізацію кожної операції, адже ПРРО вже довели свою ефективність у ресторанному бізнесі, ритейлі та сфері послуг.
Що дає ПРРО для ринку пального
Перехід АЗС на програмні РРО став би ключовим фактором у боротьбі з тіньовим сектором.
Прозора фіскалізація кожної операції – унеможливлює продаж пального "без чека".
Збільшення надходжень до бюджету – навіть часткова детінізація ринку може дати державі додаткові мільярди гривень.
Оптимізація витрат для бізнесу – ПРРО дешевші та простіші у використанні, ніж класичні касові апарати. Це особливо важливо для мереж АЗС із великою кількістю точок.
Європейські стандарти прозорості – впровадження ПРРО у паливному секторі наблизить нас до практик країн ЄС, де контроль за податковими надходженнями у сфері енергоресурсів є одним із ключових елементів державної політики.
Висновки
Україна не може дозволити собі зберігати понад 40% економіки в тіні. Детінізація повинна стати частиною масштабної економічної трансформації, і ПРРО є одним із найбільш дієвих інструментів на цьому шляху.
Ми вже бачимо позитивний ефект у тих сферах, де ПРРО працюють. Настав час зробити наступний крок – запровадити програмні каси у паливному секторі. Це не лише додаткові доходи для бюджету й ефективний інструмент боротьби з фальсифікатом, а й більш чесні та конкурентні умови для бізнесу, який працює відкрито.
Прозора фіскалізація – це ключ до сильної економіки, здатної витримати виклики війни та відновитися після неї.
