"Укрзалізниця" докотилася до технічного дефолту
Невиплати за зобов'язаннями не призведуть до банкрутства. "Укрзалізниця" - це навіть не компанія, це орган влади. Банк буде змушений погодитися на реструктурування боргу.
"Укрзалізниця" ляпнула на інвестиційний імідж України чергову жирну кляксу, ставши другою після "Нафтогазу" державною компанією, яка 2009 року опинилася у стані технічного дефолту.
11 листопада минув термін, до якого Державна адміністрація залізничного транспорту "Укрзалізниця" мала здійснити другу виплату за синдикованим кредитом, залученим улітку 2007 року у британського банку Barclays.
550 мільйонів доларів було залучено під ставку libor + 2,5% для добудови Дарницького залізнично-автомобільного мосту у Києві, модернізацію шляхового господарства і закупівлю рухомого складу.
Синдикований кредит було організовано для "Укрзалізниці" під гарантіії шести залізниць, якими вона керує. Однак держгарантії під цей кредит не надавалися, тому він вважається квазі-суверенним. Кредиторами державної компанії виступили два фонди та 22 банки. Сам Barclays кошти не давав, а виступив лише організатором позики.
На 2009 рік припадало дві виплати, причому перша відбулася ще у серпні у розмірі 118 мільйонів доларів. Друга мала відбутися 11 листопада, і також повинна була скласти 118 мільйонів доларів, з них 110 мільйонів - погашення тіла кредиту і 8 мільйонів відсотків.
Однак, як свідчать джерела "Економічної правди" у Кабінеті міністрів, "Укрзалізниця" не перерахувала банку кошти, а ще 4 листопада надіслала йому листа з проханням реструктурувати борг, що дало би можливість не платити за ним до 2010 року.
11 листопада, коли від Укрзалізниці надійшли лише 8 мільйонів доларів, а погашення тіла кредита не відбулося по факту, Barclays надіслав листа у відповідь, у якому констатував факт дефолту за зобов'язаннями. В цей же день відбувся конференц-кол, в якому кредитори оголосили про бажання пред'явити всю суму боргу до сплати.
За інформацією джерел "Економічної правди" в Кабміні домовлятися з кредиторами тепер буде славнозвісна по роботі з "Нафтогазом" Squire Capital .
Прес-служба "Укрзалізниці", а також заступник директора компанії Володимир Корнієнко не стали ані спростовувати, ані підтверджувати інформацію про неплатіж. Однак нагадали, що досі за виплатами затримок не було.
Аналітики пояснюють ситуацію, що виникла, нестачею ліквідності.
"Це стосується як "Укрзалізниці", так і держбюджету, адже держава теж не зацікавлена у втраті свого іміджу. Проте залишки на рахунках Держказначейства дуже низькі. Проблеми з ліквідністю підтверджуються недавнім залученням коштів на аукціоні ОВДП під рекордні ставки", - каже аналітик ІГ "Сократ" Максим Штепа.
А голова Центру політичного і економічного аналізу Олександр Кава основною причиною нестачі коштів в "Укрзалізниці" вважає неефективність її роботи. "Виникають великі обсяги дебіторської заборгованості, коли компанія возить вантажі в кредит", - пояснює він.
Невиплати за зобов'язаннями не призведуть до банкрутства, кажуть аналітики. "Укрзалізниця" - це навіть не компанія, це орган влади", - стверджує Кава.
За його словами, банк буде змушений погодитися на реструктурування боргу, питання полягає тільки в його умовах. Зокрема, кредитор, як і у випадку з "Нафтогазом", буде зацікавлений у наданні державних гарантій за кредитом.
"Борг "Нафтогазу" був за єврооблігаціями, а "Укрзалізниці" - за синдикованим кредитом. Думаю, що реструктурувати такий борг простіше", - вважає аналітик.
Максим Штепа додає, що найбільш імовірним варіантом вирішенням проблеми може стати відстрочка першої виплати за кредитом.
"Оскільки у пресі не було жодних офіційних повідомлень про проблеми з позикою, то, скоріш за все, "Укрзалізниця" сподівається тихо домовитися з банком, без втрати іміджу", - припускає аналітик.
Однак можливий також варіант рефінансування боргу.
"Укрзалізниця" досить тісно співпрацює з ЄБРР. Наприклад, 2009 року вона отримала кредит у розмірі 62,5 мільйона доларів на оновлення рухомого складу і електрифікацію шляхів", - запевняє аналітик.
Погашення заборгованості за рахунок бюджету або емісії дуже малоймовірне, оскільки кошти таким чином не виділяються навіть "Нафтогазу" на сплату за блакитне паливо.
Про публічне реструктурування боргу, на думку аналітиків, також наразі говорити не доводиться через його негативний вплив на імідж країни.
"Укрзалізниця", напевно, не хоче псувати стосунки з кредиторами, адже у неї були серйозні плани щодо кредитування на 2010 рік - близько 400 мільйонів доларів. Уряд також хотів випустити єврооблігації 2010 року, а реструктурування виллється у великі іміджеві втрати і для "Укрзалізниці", і для Кабміну", - запевняє Штепа.
Отже, якщо переговори про відтермінування закінчаться успішно, "Укрзалізниця" продовжуватиме нарощувати борги. І не лише перед іноземними банками, але й перед вітчизняними підприємствами. Скажімо, Крюківському вагонобудівному заводу вона винна, за даними ІГ "Сократ", близько 60 мільйонів гривень.
Тим часом обсяги перевезення вантажів, а значить, і прибутки від них, залишаються скромними: за дев'ять місяців 2009 року обсяги транспортування зменшилися на 29,4% порівняно з аналогічним торішнім періодом.