Українська правда

В Україні багато автомобілів? Ні, їх мало

Український автопарк не такий великий, як здається. Якщо економіка продовжить зростання, то черговий автобум не за горами.

Начебто і вулиці загачені, і всі їдуть дуже повільно, і припаркувати машину ніде. Але насправді автомобілів в Україні мало. І справжній автомобільний бум нам ще тільки належить пережити.

Авторинок завжди випереджав економіку країни, в яку б сторону вона не рухалася: спершу він ріс швидше, ніж економіка в цілому, а під час кризи – впав глибше решти економіки.

Суха статистика

За даними ІАЦ "Автоконсалтинг" в 2011 році було продано 220619 нових легкових автомобілів.

Як бачимо, зараз за рівнем продажів 2011 рік відповідає 2004 року, коли було продано 212 тис. легкових автомобілів. Більш того, з урахуванням продажів комерційної техніки підсумки 2004 і 2011 років відрізняються всього на 6 автомобілів.

Але структура продажів при цьому абсолютно різна:

Клас автомобіля

Довжина кузова, м

2011

2004

різниця

A

до 3,6

7 085

397

6 688

B

до 3,9

24 461

44 058

-19 597

C

до 4,5

108 800

114 259

-5 459

D

до 4,7

8 265

21 167

-12 902

E

до 4,9

7 086

11 303

-4 217

Premium

до 6,2

940

1 074

-134

MPV

от 3,5 до 4,8

10 360

3 995

6 365

SUV

от 3,8 до 5,1

52 367

15 329

37 038

Roadster/Coupe

1 255

358

897

Всього легкових

220 619

211 940

8 679

Мікроавтобуси

1 890

3 902

-2 012

Вантажні до 2 т

7 825

7 933

-108

Вантажні від 2 до 3,4 т

1 391

2 708

-1 317

Вантажні від 3,5 т

3 992

9 228

-5 236

Всього комерційних

15 098

23 771

-8 673

Всього автомобілів

235 717

235 711

6

Українці почали купувати набагато більше автомобілів, які умовно можна віднести до класу позашляховиків: сюди потрапляють і справжні позашляховики, і "паркетники". За підсумками 2011 року таких автомобілів продано на 37 тис. більше, ніж 7 років тому.

Одночасно відбулося майже двократне падіння продажів автомобілів B-класу і, що примітно, великих седанів D-класу. Іншими словами, на позашляховики стали пересідати всі, незалежно від того, на яких автомобілях їздили раніше.

Щоб перевірити цю гіпотезу, подивимося, як змінювалася частка цих різних класів автомобілів протягом останніх років.

З 2004 року частка автомобілів SUV-класу постійно росла, щоб до 2012 року потроїтися: з 7,8% до 23,7%. Одночасно з 23,1% до 11,1% впала частка невеликих автомобілів класу B. Тобто позашляховики "з'їли" частку маленьких автомобілів.

Комерційна техніка в цілому повторює динаміку продажів легкових автомобілів. У 2011 році вантажівок і мікроавтобусів продано менше, ніж у 2004-му, але це яскравий показник низької комерційної активності в країні.

Рівень автомобілізації населення

Можливо, саме через те, що в Україні продається все більше і більше великогабаритних машин, на дорогах стає тісно. Хоча повинно бути досить вільно, враховуючи, що рівень автомобілізації у нас нижче в порівнянні з іншими країнами.

На початок 2009 року парк легкових автомобілів в Україну становив 7 млн штук. У сусідній Росії було 30 млн, а в Польщі - 12,4 млн (дані Статистичного відділу ЄЕК ООН). Сам по собі цей показник не говорить ні про що.

Якщо поділити число машин на число людей, що живуть в країні, ми отримаємо уявлення про рівень автомобілізації населення.

Країна

Кількість легкових авто

Населення, тис. чол.

Кількість легкових авто на 1000 чол

Україина

7 003 000

46 205

151.56

Росія

30 000 000

142 499

210.53

Польша

12 400 000

38 157

324.97

США

135 400 000

295 507

458.20

Великобританія

27 765 000

58 531

474.36

Франція

30 100 000

61 647

488.26

Німеччина

46 247 000

82 599

559.90

Серед обраних країн Україна - країна з найнижчим числом легкових автомобілів на душу населення. У Росії цей показник вищий на 38%, а в сусідній Польщі - більш, ніж в два рази. Обрані для порівняння країни випереджають нас ще більше.

Припустивши, що мотиви придбання і використання автомобіля універсальні, можна зробити висновок, що зростання ринку автомобілів можливе до досягнення якоїсь середньої величини.

Рівень наповненості доріг

Щільність дорожньої сітки в нашій країні недостатня: в порівнянної за площею Франції на квадратний кілометр площі припадає 1,8 км. автодоріг, в той час, як у нас - тільки 280 м.

Країна

Кількість легкових авто

Протяжність автомобільних доріг, км.

Кількість легкових авто на 1 км дороги

Площа, км2

Щільність  дорожньої мережі, км/км2

Кількість авто на 1 км2

Україна

7 003 000

169 422

41,33

603 700

0,28

11,6

Росія

30 000 000

532 393

56,35

17 075 400

0,03

1,8

Польща

12 400 000

377 694

32,83

323 250

1,17

38,4

США

135 400 000

6 430 351

21,06

9 629 091

0,67

14,1

Великобританія

27 765 000

398 350

69,7

230 000

1,73

120,7

Франція

30 100 000

965 000

31,19

551 500

1,75

54,6

Німеччина

46 247 000

644 441

71,76

357 022

1,81

129,5

З іншого боку, незначна протяжність доріг безсумнівно внесе корективи у зростання парку автомобілів. Уже сьогодні на 1 км доріг в Україні їде 41 автомобіль, в той час, як у Польщі - 33, у Франції - 31 автомобіль. Найвища щільність автомобілів - у Німеччині і Великобританії.

Вік автопарку

Ще одним доказом на користь того, що найближчим часом обсяги продажів автомобілів не будуть зменшуватися, є результат аналізу вікової структури нашого автопарку.

Майже 27% сьогоднішнього автопарку - це машини, яким не менше 25 років. Додамо до них 2,8 млн машин віком від 10 до 15 років. Виходить, що 6 з 10 автомобілів - старше 10 років. Резонно припустити, що дуже скоро цю величезну кількість автомобілів доведеться замінювати.

Сміливі висновки

Отже, ми маємо низький рівень автомобілізації населення, велику кількість старих автомобілів, достатню мережу автомобільних доріг. Додамо, що зростання автомобільного ринку випереджає економіку.

З усього цього можна зробити висновок, що якщо зростання економіки в найближчі роки буде продовжуватися, то нас чекає нова хвиля автомобільних продажів, розмір якої буде більше попередньої.

автопром