В Україні багато автомобілів? Ні, їх мало
Український автопарк не такий великий, як здається. Якщо економіка продовжить зростання, то черговий автобум не за горами.
Начебто і вулиці загачені, і всі їдуть дуже повільно, і припаркувати машину ніде. Але насправді автомобілів в Україні мало. І справжній автомобільний бум нам ще тільки належить пережити.
Авторинок завжди випереджав економіку країни, в яку б сторону вона не рухалася: спершу він ріс швидше, ніж економіка в цілому, а під час кризи – впав глибше решти економіки.
Суха статистика
За даними ІАЦ "Автоконсалтинг" в 2011 році було продано 220619 нових легкових автомобілів.
Як бачимо, зараз за рівнем продажів 2011 рік відповідає 2004 року, коли було продано 212 тис. легкових автомобілів. Більш того, з урахуванням продажів комерційної техніки підсумки 2004 і 2011 років відрізняються всього на 6 автомобілів.
Але структура продажів при цьому абсолютно різна:
Клас автомобіля | Довжина кузова, м | 2011 | 2004 | різниця |
A | до 3,6 | 7 085 | 397 | 6 688 |
B | до 3,9 | 24 461 | 44 058 | -19 597 |
C | до 4,5 | 108 800 | 114 259 | -5 459 |
D | до 4,7 | 8 265 | 21 167 | -12 902 |
E | до 4,9 | 7 086 | 11 303 | -4 217 |
Premium | до 6,2 | 940 | 1 074 | -134 |
MPV | от 3,5 до 4,8 | 10 360 | 3 995 | 6 365 |
SUV | от 3,8 до 5,1 | 52 367 | 15 329 | 37 038 |
Roadster/Coupe | 1 255 | 358 | 897 | |
Всього легкових | 220 619 | 211 940 | 8 679 | |
Мікроавтобуси | 1 890 | 3 902 | -2 012 | |
Вантажні до 2 т | 7 825 | 7 933 | -108 | |
Вантажні від 2 до 3,4 т | 1 391 | 2 708 | -1 317 | |
Вантажні від 3,5 т | 3 992 | 9 228 | -5 236 | |
Всього комерційних | 15 098 | 23 771 | -8 673 | |
Всього автомобілів | 235 717 | 235 711 | 6 |
Українці почали купувати набагато більше автомобілів, які умовно можна віднести до класу позашляховиків: сюди потрапляють і справжні позашляховики, і "паркетники". За підсумками 2011 року таких автомобілів продано на 37 тис. більше, ніж 7 років тому.
Одночасно відбулося майже двократне падіння продажів автомобілів B-класу і, що примітно, великих седанів D-класу. Іншими словами, на позашляховики стали пересідати всі, незалежно від того, на яких автомобілях їздили раніше.
Щоб перевірити цю гіпотезу, подивимося, як змінювалася частка цих різних класів автомобілів протягом останніх років.
З 2004 року частка автомобілів SUV-класу постійно росла, щоб до 2012 року потроїтися: з 7,8% до 23,7%. Одночасно з 23,1% до 11,1% впала частка невеликих автомобілів класу B. Тобто позашляховики "з'їли" частку маленьких автомобілів.
Комерційна техніка в цілому повторює динаміку продажів легкових автомобілів. У 2011 році вантажівок і мікроавтобусів продано менше, ніж у 2004-му, але це яскравий показник низької комерційної активності в країні.
Рівень автомобілізації населення
Можливо, саме через те, що в Україні продається все більше і більше великогабаритних машин, на дорогах стає тісно. Хоча повинно бути досить вільно, враховуючи, що рівень автомобілізації у нас нижче в порівнянні з іншими країнами.
На початок 2009 року парк легкових автомобілів в Україну становив 7 млн штук. У сусідній Росії було 30 млн, а в Польщі - 12,4 млн (дані Статистичного відділу ЄЕК ООН). Сам по собі цей показник не говорить ні про що.
Якщо поділити число машин на число людей, що живуть в країні, ми отримаємо уявлення про рівень автомобілізації населення.
Країна | Кількість легкових авто | Населення, тис. чол. | Кількість легкових авто на 1000 чол |
Україина | 7 003 000 | 46 205 | 151.56 |
Росія | 30 000 000 | 142 499 | 210.53 |
Польша | 12 400 000 | 38 157 | 324.97 |
США | 135 400 000 | 295 507 | 458.20 |
Великобританія | 27 765 000 | 58 531 | 474.36 |
Франція | 30 100 000 | 61 647 | 488.26 |
Німеччина | 46 247 000 | 82 599 | 559.90 |
Серед обраних країн Україна - країна з найнижчим числом легкових автомобілів на душу населення. У Росії цей показник вищий на 38%, а в сусідній Польщі - більш, ніж в два рази. Обрані для порівняння країни випереджають нас ще більше.
Припустивши, що мотиви придбання і використання автомобіля універсальні, можна зробити висновок, що зростання ринку автомобілів можливе до досягнення якоїсь середньої величини.
Рівень наповненості доріг
Щільність дорожньої сітки в нашій країні недостатня: в порівнянної за площею Франції на квадратний кілометр площі припадає 1,8 км. автодоріг, в той час, як у нас - тільки 280 м.
Країна | Кількість легкових авто | Протяжність автомобільних доріг, км. | Кількість легкових авто на 1 км дороги | Площа, км2 | Щільність дорожньої мережі, км/км2 | Кількість авто на 1 км2 |
Україна | 7 003 000 | 169 422 | 41,33 | 603 700 | 0,28 | 11,6 |
Росія | 30 000 000 | 532 393 | 56,35 | 17 075 400 | 0,03 | 1,8 |
Польща | 12 400 000 | 377 694 | 32,83 | 323 250 | 1,17 | 38,4 |
США | 135 400 000 | 6 430 351 | 21,06 | 9 629 091 | 0,67 | 14,1 |
Великобританія | 27 765 000 | 398 350 | 69,7 | 230 000 | 1,73 | 120,7 |
Франція | 30 100 000 | 965 000 | 31,19 | 551 500 | 1,75 | 54,6 |
Німеччина | 46 247 000 | 644 441 | 71,76 | 357 022 | 1,81 | 129,5 |
З іншого боку, незначна протяжність доріг безсумнівно внесе корективи у зростання парку автомобілів. Уже сьогодні на 1 км доріг в Україні їде 41 автомобіль, в той час, як у Польщі - 33, у Франції - 31 автомобіль. Найвища щільність автомобілів - у Німеччині і Великобританії.
Вік автопарку
Ще одним доказом на користь того, що найближчим часом обсяги продажів автомобілів не будуть зменшуватися, є результат аналізу вікової структури нашого автопарку.
Майже 27% сьогоднішнього автопарку - це машини, яким не менше 25 років. Додамо до них 2,8 млн машин віком від 10 до 15 років. Виходить, що 6 з 10 автомобілів - старше 10 років. Резонно припустити, що дуже скоро цю величезну кількість автомобілів доведеться замінювати.
Сміливі висновки
Отже, ми маємо низький рівень автомобілізації населення, велику кількість старих автомобілів, достатню мережу автомобільних доріг. Додамо, що зростання автомобільного ринку випереджає економіку.
З усього цього можна зробити висновок, що якщо зростання економіки в найближчі роки буде продовжуватися, то нас чекає нова хвиля автомобільних продажів, розмір якої буде більше попередньої.