Українська правда

Нафта обнадійливо падає

Протягом другої декади липня ціни на нафту й нафтопродукти знизилися на 9-11%, тим самим уперше цього року чітко показавши, що ціни вміють не тільки зростати. Говорити про "бульбашку, що лопнула" ще зарано, але виключати зниження або стабілізацію цін на низьких рівнях не варто.

Світовий нафтовий ринок підніс черговий сюрприз. Цього разу хороший. Вівторок, 15 липня, претендує на те, щоб увійти в історію. Цього дня нафта марки Brent подешевіла на $5,7/бар., або на 4% - до $136,5/бар.

Такого обвалу ринок не бачив більше 15 років. Останнє подібне зниження було зареєстровано 17 січня 1991 року, коли США почали війну проти Іраку.

"Це бульбашка, це навіть не питання, - заявив керуючий директор і старший нафтовий аналітик американської компанії Oppenheimer&Co Фейдел Гейт. - Ми можемо бути свідками ще одного або двох ривків угору з останніх сил, але те, що бульбашка лопне, - тільки справа часу".

23 липня Brent уже котирувався за $127,1/бар. Серед причин настільки істотного зниження в експертних колах найчастіше називають зміцнення долару. Також згадують заяву голови Федеральної системи Бена Бернанке про те, що ризик уповільнення економіки США збільшується, у зв'язку з чим очікується подальше зниження попиту на енергоресурси.

До слова, американські ЗМІ щосили сурмлять про значне скорочення витрат палива, що, зокрема, уже спричинило масовий відхід з ринку приватних АЗС.

Українські трейдери сприйняли останні новини про крах цін у світі без захвату. Це й не дивно, адже ринок, що падає, на відміну від зростаючого, несе трейдерам ризики збитків (купуєш сьогодні, а завтра ти вже поза ринком). Ресурсотримувачі в такі періоди не квапляться розлучатися з товаром, сподіваючись на розворот цін у зворотному напрямі.

Спостерігається це в Україні й сьогодні, коли попит на продукт високий не тільки через перспективу здешевити закупівлі під роздрібні мережі, але й під тиском нестачі пропозиції. "За високою ціною, що була до зниження, закуповувати паливо ніхто не хотів, а сьогодні змушені брати навіть дорожче, тому що дочекалися того, що незабаром торгувати буде нема чим", - говорить один з авторитетних трейдерів.

У світлі останніх подій ціни на АЗС нарешті завмерли. Поки мережі сидять на старих запасах, сформованих у періоди високих цін, розраховувати на зниження не варто. Але у випадку закріплення котирувань на поточних рівнях або чого доброго їх спадання, автозаправні цінники можуть "поплисти" уже в першій декаді серпня.

Втім, на сьогодні вже є два регіони, де паливо не просто дешеве, а небувало дешеве. Це Дніпропетровськ і Закарпаття, де в результаті конфлікту окремих трейдерів ціни нижче за середні по Україні на 1 грн./л.

У Дніпропетровськ їдуть заправлятися з Кіровограда й Запоріжжя, а львівські мережі відзначають падіння реалізації, тому що транзитний транспорт воліє прокотитися зайвих 150 км у Закарпаття. Пробіг окупиться з лишком, адже на повному баку й залитих допоміжних ємностях можна не тільки заощадити, але й зробити непоганий бізнес.

На протилежному "ціновому полюсі" розташувався Крим, де сезон розігрів цінники АЗС до максимальних величин: 6,82 грн./л на А-95 і 7,23 грн./л на ДП. Тим часом, провідні оператори відзначають падіння обсягів продажу в порівнянні з минулим роком.

Отже, світ затамував подих і ніяк не може повірити в реальність падіння цін. Говорити про "бульбашку, що лопнула" ще зарано, оскільки ціни лише повернулися на рівень кінця травня, тоді як за минулі півроку виросли практично в півтора рази.

Головною нестиковкою, що викликає скепсис у деяких аналітиків нафтового ринку з приводу тривалості падіння, є сезон пікового споживання нафтопродуктів, що наближається й останніми роками завжди супроводжується максимальними цінами.

Продиктовано це також і тим, що на серпень зазвичай припадають різні природні катаклізми, які також дестабілізують нафтовий ринок. Досить згадати 2005 рік, коли ураган "Катріна" повалив нафтовидобувні платформи в Мексиканській затоці й вивів з ладу дев'ять нафтопереробних заводів у США. Тоді за пару днів котирування злетіли на 30-40%.

Будемо сподіватися, що цього року обійдеться без подібних подій. Не позбавлені підстав і надії на спад цінової напруги, що пророкують аналітики, не втомлюючись постійно переносити строки реалізації своїх прогнозів.

Зрештою, цього року світовий ринок підніс уже стільки сюрпризів, що виключати зниження цін або їх стабілізацію на низьких рівнях не будемо. А раптом пощастить?

Сігітас Закальскіс, керівник з розвитку бізнесу АТ "Мажейкю нафта"
Передбачити подальші перспективи цін на нафту й нафтопродукти практично нереально. Впевнено можна говорити лише про наслідки зростання: це зниження попиту й витрати палива. Відзначені останнім часом цінові стрибки свідчать про нервозність ринку. Геополітична напруженість і заяви різних діячів можуть за пару днів підняти ціни на нафту до $10/бар. У той же час, заяви Ірану про те, що ядерні програми проходять у мирних цілях, можуть обвалити ціни. Дуже багато нафти зосереджено в гарячих точках. Також не слід недооцінювати ф'ючерсний ринок, популярність якого росте з кожним днем. Якщо ще кілька років назад ф'ючерсів було близько 5 тис., то сьогодні за день продається 80-100 тис. контрактів. Раніше торгували лише великі нафтові компанії, але з переходом на електронну систему торгувати ф'ючерсами може кожен бажаючий : для цього не треба мати, ні реальної нафти, ні нафтосховищ. Теоретично за один день на ф'ючерсних ринках можна продати всю нафту, що є на Землі, й навіть більше.

нафта