S&P: стійкому зростанню Росії заважають слабкі інститути
Слабкість політичних, правових та економічних інститутів залишається основним фактором, що робить стримуючий вплив на кредитні рейтинги Росії.
Таку думку висловили аналітики агентства Standard & Poor's в доповіді, обґрунтовує їх нинішній рівень ("BBB" - в іноземній валюті і "BBB+" - у національній), пише газета "Ведомости".
Двома іншими ключовими негативними факторами вони називають вузьку базу економічного зростання і залежність від сировинного сектора економіки.
Прогресу на шляху підвищення потенціалу довгострокового зростання і стійкості економіки до зовнішніх потрясінь перешкоджає ряд обмежень структурного характеру, включаючи значну роль держави в економіці, несприятливий діловий та інвестиційний клімат, системну корупцію і низький рівень конкуренції всередині країни, зазначають в S&P.
У цій ситуації аналітики агентства не чекають від Росії високих темпів зростання в середньостроковій перспективі: ВВП, за їхніми прогнозами, в 2013-2015 рр. буде збільшуватися лише на 3,5% в рік.
Домінуючу роль в російській економіці як і раніше буде грати сировинної сектор.
При цьому S&P відзначає, що Росія продовжує страждати від "значних" втрат податкових надходжень через те, що "деякі" російські сировинні компанії переводять прибуток в "податкові оазиси", особливо на Кіпр.
"По всій видимості, сировинні доходи Росії надходять на Кіпр через зареєстровані в цій державі офшорні компанії, які набувають нафту та інші сировинні товари в Росії за цінами нижче ринкових, потім продають їх за ринковою ціною, а прибуток переводять на Кіпр. Таким чином, замість того щоб платити податки в Росії, компанії роблять це на Кіпрі", - пишуть аналітики агентства.
За їхньою оцінкою, в результаті обсяг експорту виявляється занижений в середньому до 5% ВВП на рік.
Серед політичних ризиків для Росії аналітики вказують низьку ймовірність зміни політичного курсу та як наслідок збереження "млявих" темпів необхідних структурних реформ.
На користь цього, за їхньою оцінкою, каже збереження ключових владних повноважень "переважно" у адміністрації президента Володимира Путіна і в меншій мірі в уряду прем'єр-міністра Дмитра Медведєва.
"Ми не очікуємо від влади істотної зміни курсу і рішучих заходів по врегулюванню структурних проблем, оскільки склад політичної еліти практично не змінився після виборів. Більш того, враховуючи очевидне зниження популярності політичних лідерів, про який свідчать протести, ми вважаємо, що влада може не захотіти здійснювати чутливі і потенційно болючі реформи", - пишуть аналітики S&P.
При цьому прогнозування подальшого політичного курсу Росії, на їхню думку, ускладнюється боротьбою різних інтересів і груп впливу в уряді.
"Вважаючи, що президент Путін, як і раніше відіграє домінуючу роль в російській політиці, ми тим не менше не думаємо, що він зможе формувати політичний курс виключно на свій розсуд", - відзначають вони.