Українська правда

Чому Україні потрібно більше підприємців-експериментаторів

Стійкість і розвиток української економіки залежатиме від того, скільки людей залучено у підприємництво та створення інновацій

Страх провалу сильніший за очікування успіху. Так працює мозок. Негативне очікування спричиняє потужнішу реакцію, ніж очікування позитиву. Водночас у будь-якій ситуації людині легше не ризикувати, ніж піти на ризик. 

Це еволюційний механізм, що забезпечує виживання: краще не отримати банан, ніж загинути в зубах хижака.

Проте іти ризикувати доводиться всім, без цього неможливий розвиток. Більшість робить це вимушено і без захвату. Бо мозок спершу намалює всі жахи провалу, а потім подумає про можливий успіх. 

Та серед нас існують люди, готові йти до успіху попри все. Це підприємці. Вони створюють нове з нічого. У невизначених умовах. Із шансами далекими від перспективних. 

Всупереч ризикам, фізіологічним реакціям і наглій статистиці. А вона практично гарантує проблеми. 90% стартапів не досягають успіху. У перший рік одразу закривається приблизно 20%. 

Причини фейлів різноманітні — брак фінансування, відсутність доступу до великих ринків, слабкий продукт, конкуренція, нежиттєздатна бізнес-модель. До цього додаються умови війни, енергозаощадження, інфляція.

Проте, для того, щоби з’явились Нова Пошта, Монобанк чи Кураж Базар, на початку завжди є людина, що діє всупереч. Саме ця людина розвиває економіку країн.

ZOOM-OUT: світовий досвід

Одна людина створює можливості для ще кількох — так працює ефект мультиплікатора. Дослідження США за 2022 рік показують, що за 25 років малий та середній бізнес створив 12,9 млн нових робочих місць. 

Тобто на малий бізнес припало 66% зростання зайнятості. На противагу малому та середньому, великий бізнес за цей час створив 6,7 млн робочих місць. 

Водночас дивлячись на Європу, бачимо ще більші показники: частка малого та середнього бізнесу у країнах ЄС серед загальної кількості підприємств складає 99%, і вони створюють близько 85 мільйонів робочих місць. 

Тож легко приходимо до висновку, що малий та середній бізнес — мастхев та великий потенціал для нас.

Проте в українському контексті нам також важливо прицільно досліджувати досвід повоєнної відбудови інших країн. До прикладу, після другої світової війни Німеччина опинилась у жахливому становищі. 

Крім того, що вона втратила 25% територій, її економіка була буквально знищена: виробництво сталі скоротилось в 7 разів, видобуток вугілля вполовину, загальне виробництво втратило 2/3 від довоєнного. Безробіття складало майже 50%, а 45% житлового фонду було зруйновано. 

Проте вже у 1962 році рівень більшості показників перевищив довоєнний. Як це сталось? Держава зробила ставку на підприємців: ввела податкові стимули для малих і середніх бізнесів, відкрила доступ до кредитів та підтримала компанії, орієнтовані на експорт.

Схожий шлях пройшов Ізраїль. Із самого заснування він веде боротьбу за виживання — проходячи через численні війни та конфлікти. Розміщений на пустельних землях, Ізраїль не має нафти та природного доступу до питної води. 

Разом з тим, економіка країни є однією з найсильніших у світі, а ВВП на душу населення складає $42592, входячи у двадцятку найвищих у світі. Це відбулося завдяки тому, що держава зробила стратегічну ставку на підприємництво і технології. 

Прикладом цієї політики стала програма Yozma — державний інвестфонд для інноваційних стартапів. У період з 1992 до 2017 років 1500 компаній пройшли інкубацію. 60% з них залучили в економіку понад $3,5 млрд доларів при тому, що інвестиції уряду скали лише $650 млн. 

Нещодавно ізраїльський уряд оголосив про запуск Yozma Fund VC 2.0. На першому етапі 18 інституційних організацій отримають фінансування в розмірі $155 млн для інвестицій у венчурні фонди, що інвестують в ізраїльські стартапи.

ZOOM-IN: розвиток підприємництва в Україні

Вести бізнес під час повномасштабної війни, економічної турбулентності, блекаутів і постійних ракетних обстрілів — надзвичайно складно. Ризик потрапити в ті 90% фейлів збільшується в рази. Іноземні колеги часто просто не розуміють, як це технічно можливо. 

Проте у найскладніший період сучасної історії України, малі та середні підприємства забезпечують роботою три чверті працездатного населення України. Середні — збільшили частку зайнятих працівників з початку війни. А 87% бізнесів ще й донатять, волонтерять і надають підтримку ЗСУ.

Стійкість і розвиток української економіки пропорційні тому, скільки людей залучено у підприємництво та створення інновацій. Та справа не лише у кількості.

1. Знання. Для того, щоби побудувати успішний бізнес, засновнику необхідні знання у маркетингу, продажах, стратегіях, фінансах, моделях, позиціюванні, менеджменті. 

77% респондентів опитування Harvard Business Publishing визначають технічні навички та цифрову адаптацію найважливішими для підприємців. Водночас поруч з цим (76%) стоять мʼякі навички: асертивної комунікації, емпатії, активного слухання, надання фідбеку.

2. Доступ до спільноти. Успіх Кремнієвої Долини частково сформований тим, що у цьому середовищі люди значно швидше формують зв’язки між собою. Доступ до спільноти, менторів і експертів напряму впливає на шанси побудувати успішний бізнес. 

Зокрема, 92% власників малого бізнесу, які мали менторську підтримку, погоджуються, що наставники мали прямий вплив на розвиток і виживання їхнього бізнесу. Натомість 89% підприємців, які не мали менторської підтримки, бажали б її мати.

3. Фінансування. Однією з найбільших проблем підприємців в Україні є сьогодні обмежений доступ до фінансування. Можливість взяти кредит чи отримати грант надзвичайно важлива, бо дозволяє масштабувати бізнес ще до того, як він вийшов на збільшені прибутки.

Зараз в Україні вже діють численні якісні програми, які допомагають засновникам розпочинати й розбудовувати проєкти. Це акселератор "Власне" від Мінцифри, програми Yep, що створюють інкубаційні програми з університетами, венчур білдер Mission Possible, що підсилює талановитих фаундерів.

Цього року ми у Projector Insitute запустили унікальну програму Experiment 1.01, мета якої — популяризувати підприємництво і підтримати талановитих засновників на ранніх стадіях бізнесу. 

Ми планували взяти 1 000 учасників, але отримали значно більше заявок і відібрали 1 562 засновників, що говорить про те, що активних людей в Україні більше, ніж здається. 

З них дійшли до фіналу 252, а з 22 найкращих п’ятеро отримало гранти на розвиток по $5 000. Проєкти переможців: обважені спальники для дітей і важкі ковдри для дорослих, корисні снеки з натуральних інгредієнтів, перше в Україні 5-зіркове котеджне містечко для курей, сервіс з ШІ-генерації персоналізованих візерунків для вишиванок та онлайн-школа зрозумілої медицини. 

На цьому не плануємо зупинятися, адже експерименти — це завжди про спроби, їх буде не одна.

Наші сили та переваги

Вже багато років українські підприємці показують фантастичну стійкість. Дивовижно, як під час блекаутів і регулярних обстрілів, економічних потрясінь і епідемій, українські малі та середні підприємства продовжують розвиватися, рости та виходити на нові ринки. Ми маємо чимало відомих прикладів масштабування, які надихають, — від Grammarly до Львівських круасанів. Та за кадром залишаються тисячі менших компаній, які надихають ще більше.

Ми можемо багато дати світу. Як чудові продукти, так і вміння бути стійкими й креативними. Ми сильні у побудові сервісів і досвіду. Ми майстри антикризового менеджменту і вміємо працювати у будь-яких умовах. 

Ми будемо допомагати створювати українську економіку майбутнього, що опиратиметься на інновації, творчість та продукти з високою доданою вартістю, що мають попит глобально.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
бізнес підприємництво