Чи зможе український бізнес заробити на євротендерах
З 1 січня 2016 року українські компанії отримають доступ до тендерів, що організовуються країнами ЄС для закупівлі товарів та послуг.
Це складова дії угоди про асоціацію між Україною та ЄС.
За даними ЄС, загальна сума укладених договорів в результаті проведення міжнародних тендерів 2014 року становила 425 млрд євро.
Близько 230 млрд євро з цієї суми - це сума договорів, що укладалися в рамках угоди Світової організації торгівлі про держзакупівлі.
Україна наразі не приєдналася до цього документа. Втім, урядовці запевняють, що це буде зроблено до кінця 2015 року.
Ринок закупівель ЄС відкриватиметься для України поступово залежно від прогресу в наближенні нашого законодавства у сфері держзакупівель до законодавства ЄС.
В ЄС ринок закупівель працює наступним чином.
Європейське законодавство встановлює низку мінімальних гармонізованих правил, за якими здійснюються закупівлі. Ці правила адаптуються до національного законодавства і застосовуються до тендерів, які перевищують певний поріг.
Для України порогові значення вартості контрактів встановлені у додатку XXI-P угоди про асоціацію - від 133 тис євро до 5 150 тис євро. До тендерів, нижчих за цей вартісний поріг, застосовуються національні правила.
Загальна база
Інститут суспільно-економічних досліджень проаналізував потенційні можливості для українського бізнесу в контексті тендерів у межах ЄС та його економічних партнерів.
За основу взято електронну версію тематичного додатка до офіційного вісника Європейського Союзу TED - Tenders Electronic Daily. Тут зібрана й систематизована вся інформація щодо тендерів у межах ЄС, які перевищують вартісний поріг, необхідний для публікації оголошення про тендер в офіційному віснику ЄС.
Натисніть для збільшення |
Починати з нуля важко
Усі пропозиції мають свій "строк життя". Зазвичай це чотири-п'ять тижнів, протягом яких замовник збирає пропозиції, а потім їх розглядає. Під час вибору постачальника товарів чи послуг замовник у першу чергу орієнтується на найнижчу ціну та найвищу якість, а також, можливо, на строки доставки товару чи реалізації послуг.
Звертається увага і на репутацію компанії. У даному випадку українські фірми мало на що можуть впливати, адже вони будуть новачками у цій сфері. Якщо ж компанія вже має досвід експорту своєї продукції до країн ЄС, долучитися до сфери держзакупівель буде простіше.
Сертифікація. Допоміжний інструмент
Також важливо перевірити, чи потрібні сертифікати для участі в тендері. Для цього Єврокомісія розробила інформаційну систему e-Certis, що допомагає компаніям визначити, яка документація необхідна для участі в конкурсі.
Ці сертифікати можуть стосуватися юридичного і фінансового здоров'я компанії, наявності технічних можливостей для виконання контракту. Для новачків е-Certis пропонує зручну довідкову систему за типами документів, які потрібно представити.
Вартість
Тендери на товари та послуги у ЄС переважно замовляють не провідні державні установи, а місцеві органи влади, комунальні підприємства та інші структури, пов'язані з охороною здоров'я і промисловістю. Збирати заявки може невелика установа, а розглядати їх буде державний орган, який виділятиме кошти.
Україна ж на початку, скоріше за все, отримає доступ тільки до тендерів, що проводяться центральними органами виконавчої влади.
Вартісний діапазон тих чи інших тендерних пропозицій коливається в межах від кількох десятків тисяч євро до кількох мільйонів. Замовлення товарів та послуг на суму кілька десятків мільйонів євро зустрічається нечасто.
Україна матиме доступ до тендерів від 133 тис євро залежно від типу контракту на поставку товарів, надання послуг чи виконання робіт. Організатори тендерів не надто воліють зазначати верхню й нижню межі вартості, за яку б вони придбали той чи інший товар або послугу. Таке трапляється, але раз на 10-15 оголошень.
Кількість
На початку жовтня 2015 року у загальній базі ЄС було близько 91 тис актуальних тендерів. Країною-лідером із замовлень була Франція - понад 17 тис пропозицій.
Натисніть для збільшення |
Щодня частина тендерів втрачає актуальність, натомість загальна база доповнюється новими актуальними 1500-1700 позиціями.
Ринок потрібно досліджувати
За наявності якісного товару та інтересу до нового ринку збуту потрібно насамперед дослідити сам ринок, визначитися з пріоритетами та географією. Зазвичай пропозиції приймаються мовою тієї країни, де оголошується тендер.
Починати досліджувати тендерний ринок ЄС і шукати своє місце на ньому можна вже зараз, коли до часу Х залишається кілька місяців. На початку року, після затвердження бюджетів, кількість пропозицій державних закупівель збільшується.
Додаткова інформація щодо тендерів у країнах ЄС міститься у брошурі урядового офісу з питань європейської інтеграції секретаріату Кабміну.
* * *
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.
Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.