Українська правда

Біоетанольний колапс

З 1 січня 2014 року заправка авто стане схожою на гру в "російську рулетку". 9 млн легкових машин в Україні не можуть використовувати пальне з вмістом біоетанолу. Отже, поломка двигунів у двох третин авто гарантована.

Суттєве подорожчання бензину, масові поломки автомобілів, що експлуатуються в Україні, дефіцит пального на АЗС, неконтрольований фальсифікат на ринку - все це може стати реальністю вже з 2014 року.

Причина - сумнозвісний закон "Про внесення змін до деяких законів щодо виробництва та використання моторних палив з вмістом біокомпонентів" №4970, який набирає чинності з 1 січня 2014 року.

Згідно з ним в Україні починає діяти норма про обов'язкове додавання в автомобільні бензини 5% біоетанолу.

В українських реаліях запровадження цієї норми командно-адміністративними методами - це прямий і неминучий шлях до зупинки вітчизняного ринку нафтопродуктів. В кінцевому рахунку, постраждають звичайні українці.

Щоб зрозуміти, як такий песимістичний сценарій буде реалізовано, потрібно розібратися в хитросплетіннях проблеми біоетанолу в Україні.

Перша проблема, з якою зштовхнеться Україна з 1 січня 2014 року, - шалений дефіцит біоетанолу. Навіть якщо до кінця 2013 року будуть введені в експлуатацію новозбудовані та перепрофільовані заводи з його виробництва, цього продукту все одно не вистачатиме для забезпечення потреб ринку бензину.

Арифметика доволі проста, і дуже дивно, чому її на бачить ініціатор закону Мінагропрод. В Україні споживається до 5 млн тонн бензину, тобто потрібно не менше 250 тис тонн біоетанолу. У 2013 році його буде вироблено не більше 70 тис тонн, які повністю затребувані для інших програм.

Іншими словами, у 2014 році дефіцит біоетанолу для програми обов'язкового додавання в бензин в Україні становитиме 100%. Звичайно, біоетанол почнуть везти з-за кордону. Де ж тоді тут анонсована основна місія закону: зниження енергетичної залежності та розвиток вітчизняної промисловості?

Замість бензину будуть імпортувати біоетанол. Однак і тут ринок очікує сюрприз. Акцизний податок на імпортований спирт становить близько 60 тис грн за тонну, що в шість разів перевищує вартість самого біоетанолу.

Крім того, експерти вважають, що через суттєвий брак біоетанолу ціни на вітчизняний спирт обов'язково  зростуть. Відповідно, це призведе до суттєвого подорожчання бензину - більш ніж на 3 грн за літр.

Для учасників ринку нафтопродуктів настають вельми непрості часи.

Парадокс у тому, що добросовісні учасники ринку готові за власні кошти адаптувати свої нафтові бази для приймання, змішування та зберігання сумішевих бензинів. Хоча цей процес і потребує десятків мільйонів гривень капіталовкладень в кожну нафтобазу та не один рік для реалізації проектів.

Однак навіть для початку адаптації проектантам слід надати технічні завдання, які неможливо скласти через відсутність нормативних технічних документів.

Так само неможливо придбати обладнання для комплектації нафтобаз лабораторіями через відсутність в Україні ДСТУ, що визначають вимоги до сировини і самого продукту. Розробка цих нормативних документів триватиме не один рік, але така робота ще навіть не починалася.

Ігор Єремеєв - співвласник групи компаній "Континіум", до активів якої належить Херсонський нафтопереробний завод… Фото visti.ks.ua

В сусідніх країнах ЄС на запуск таких виробничих потужностей знадобилося близько десяти років. Україна має трохи більше року, що абсолютно нереально.

Досі нема жодного підзаконного акту, який би вказував, хто і де повинен додавати спеціальний компонент - стабілізатор, який, до речі, теж треба імпортувати, а також хто і як контролюватиме якість такого бензину.

Також, за дослідженнями українських випробувальних центрів, додавання біоетанолу до бензинів змінить їх якість. Ця суміш не відповідатиме нормативним документам за низкою показників, що зробить її використання недопустимим. Цим скористаються недобросовісні гравці, і ринок захлинеться "бодяжним" пальним.

Крім "бодяги", українських автомобілістів чекає інший сюрприз. З 2014 року  заправка авто стане схожою на гру в "російську рулетку". За підрахунками експертів, 9 млн легкових машин в Україні не можуть використовувати пальне з вмістом біоетанолу. Отже, поломка двигунів у двох третин авто гарантована.

Постраждає й держава.

По-перше, після додавання біоетанолу до бензину виробник останнього не відповідатиме за якість суміші. До того ж, термін її придатності становить лише три місяці, що унеможливить використання таких бензинів для потреб Державного резерву та Міністерства оборони.

По-друге, додавання до бензинів біоетанолу змінює фізико-хімічні властивості пального і є виробництвом нового продукту, який також підлягає додатковому оподаткуванню акцизним податком.

В масштабі держави це призведе не стільки до збільшення збору акцизів, скільки до подорожчання бензину - більш ніж на 2 грн за літр. Своєю чергою, це спричинить інфляційні процеси в Україні.

Кажуть, українське чиновництво знову пішло шляхом найменшого опору і все скопіювало з Європи. Це не так. Відомий негативний досвід ЄС у цій сфері.

Директива 2003/30/ЄС теж передбачала обов'язкове використання країнами-членами Союзу відповідного відсотка біопалива на транспорті, який повинен був поетапно зростати. Проте звіт генерального директорату ЄС з енергетики і транспорту у квітні 2008 року свідчив про невиконання поставлених завдань.

Проаналізувавши помилки, Європарламент і Рада ЄС 23 квітня 2009 року прийняли директиву 2009/28/ЄС. Вона визначила, що у всіх регіонах Євросоюзу повинна бути гарантована інфраструктура постачання бензину без вмісту біоетанолу для неадаптованих транспортних засобів.

…та одна з найбільших в Україні мереж АЗС WOG. Фото volynnews.com

Цілком очевидно, що намагання реалізувати в Україні з 1 січня 2014 року норму про обов'язкове додавання у нафтопродукти не менш ніж 5% біоетанолу призведе до виникнення серйозних кризових явищ на вітчизняному ринку нафтопродуктів.

Україні слід уважніше придивитися до досвіду ЄС, особливо з огляду на обраний курс європейської інтеграції. Навіть створивши інфраструктуру, європейці залишили своїм споживачам право вибору, яким бензином заправлятися.

Посадовці українських міністерств не повинні позбавляти такого права громадян, ще й перекладаючи на них всі ризики запровадження цього нововведення.

30 серпня я зареєстрував у парламенті законопроект №3145, який передбачає скасування закону №4970 від 19 червня 2012 року. Інші парламентарі подали проекти, які передбачають продовження перехідного періоду для підготовки нормативної бази та інфраструктури для переходу на споживання сумішей.

Скасування або відстрочення дії закону №4970 дозволить вберегти вітчизняний ринок нафтопродуктів та економіку країни від неминучої кризи.

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.