Українська правда

Україна в "дефляційному капкані"

Платоспроможний попит на усі види товарів та послуг в Україні падає, кредитування, як джерело додаткового попиту, відсутнє, а надходження від експортної виручки знаходяться на досить низькому рівні.

Згідно з офіційними даними, у травні 2009 року інфляція в Україні склала 0,5%, а дефляція цін виробників - 0,7%.

Незважаючи на, здавалось би, позитив опублікованої статистики, слід відзначити, що лідери розвинутих країн побоюються дефляції не менше, ніж інфляційних очікувань за межами таргетованого рівня.

Зазначені показники в економіці з прогнозним дефіцитом держбюджету-2009 на рівні 4% ВВП, виходячи з домовленостей між МВФ та урядом України, наштовхують на деякі роздуми.

Причому мова йде про економіку, у якій за останні дев'ять місяців  відбулося знецінення національної валюти на рівні 56,9%.

Додамо до цього середній темп падіння кредитного портфелю у банківській системі за січень-квітень 2009 року на рівні 5%, середнє падіння експорту за той же період у співвідношенні місяць до місяця на рівні 40,4% та прогнозний показник зменшення споживання населенням у 2009 році на рівні 17,5% за оцінками групи "ТАСК".

У результаті приходимо до висновку, що платоспроможний попит на усі види товарів та послуг в Україні падає, кредитування, як джерело додаткового попиту, відсутнє, а надходження від експортної виручки знаходяться на досить низькому рівні.

Іншими словами, країна перебуває у стані "дефляційного капкану" - економічного явища, характерного тим, що в умовах падіння попиту на товари та послуги підприємства-виробники вимушені скорочувати обсяги виробництва і ціни реалізації.

Тимчасом більшість підприємств, як правило, працює з фінансовим левериджем. Їхні зовнішні зобов'язання закріплені у балансі конкретними грошовими сумами.

Дефляція та падіння обсягів реалізації провокують зростання частки боргів у структурі балансу підприємств, оскільки обслуговувати заборгованість стає все важче.

Тому менеджмент підприємств повинен вдаватися до непопулярних заходів та зменшувати витрати - перш за все, за рахунок економії на капітальних інвестиціях та фонді оплати праці.

Урізання капітальних інвестицій веде до подальшого падіння попиту на продукцію, а скорочення виплат робітникам - до зменшення споживання і збільшення проблем з неповерненням кредитів.

Але й ті підприємства, які здатні показувати позитивний фінансовий результат, не в змозі нарощувати обсяги виробництва через відсутність кредитування.

У такій ситуації можливі два шляхи виходу з порочного кола.

Перший - чекати закінчення глобальної кризи та відновлення світових ринків сталі, хімії, продовольства. Приплив у країну валютної виручки сприятиме відновленню економіки, подальшому зростанню всіх галузей та підвищенню ділової активності.

Другий шлях полягає у державній підтримці економіки. Але слід пам'ятати, що міжнародні резерви країни обмежені, і вливання емітованих грошей не повинні призводити до неконтрольованого збільшення імпорту і подальшого розмивання резервів.

У цьому випадку має бути чітка програма дій з високою координацією між монетарними та фінансовими державними органами.

На наш погляд, слід спрямувати кошти у капіталомісткі проекти, наприклад, у розвиток інфраструктури країни. Причому їх реалізація повинна ґрунтуватися на використанні лише вітчизняних матеріалів.

Для цієї мети, в умовах великої нестачі грошових ресурсів, можна використати емісійні кошти.

Зрозуміло, що частина цих грошей побічно тиснутиме на національну валюту. Тому впровадження таких проектів має бути поетапним, з динамічним відстеженням показників платіжного балансу країни.

Періодичний перегляд планів щодо виділення ресурсів на проекти в реальному секторі економіки дасть можливість гнучко реагувати на зміни показників фінансової стабільності держави.

При реалізації запропонованого сценарію збільшення коефіцієнту "державний борг - ВВП" неминуче, але в теперішніх умовах зростання цього показника у світі є скоріш трендом, аніж несподіванкою.

Також варто враховувати, що підвищення бізнес-активності в країні притягує іноземний капітал незалежно від того, якими шляхами було досягнуто покращення виробничих показників.

Запропоновані заходи здатні допомогти економіці країни пережити кризу в умовах дефляції та нестачі валютних резервів.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
інфляція МВФ ВВП дефляція фінансова криза