Українська правда

Економіка Конституції України

В умовах України було б економічно доцільно, якби чиновники і депутати одержували середню по країні зарплату, оскільки тоді б вони мали реальний стимул вести в країні справи так, щоб середня зарплата постійно росла.

Серед різних підходів і методів аналізу правових явищ все більшої популярності набуває так званий "економічний аналіз права", що сформувався свого часу у рамках американської школи "право й економіка" (Law & Economics). Зміст економічного аналізу права полягає в привнесенні в аргументаційний дискурс сучасного права елементів економічного мислення в категоріях економічної ефективності. Іншими словами, економічний аналіз намагається перенести макроекономічні концепції на ґрунт права, що надає праву більшу раціональність і точність.

Перевага економічного аналізу права полягає в тому, що за його допомоги різного роду абстрактні юридичні дискусії можна перевести в русло економічної конкретики, що дозволяє обґрунтовувати ту або іншу позицію раціональними економічними аргументами і посилювати її більш-менш точними розрахунками, що піддаються верифікації.

Мабуть, двома головними постулатами економічного аналізу права є наступні:

  • всі правові явища можна звести до фактів, що мають економічний характер, а також пояснити за допомогою економічних моделей й аргументів;
  • головна мета права полягає в економічній ефективності, під якою мають на увазі збільшення (максимізацію) громадського добробуту.

    Тобто будь-який закон має бути відповідним чином обґрунтований і вести до підвищення економічного добробуту суспільства в цілому.

    Примітно, що метод економічного аналізу давно й успішно використовується в області конституційного права.

    На жаль, нинішня дискусія з приводу необхідності прийняття нової редакції Конституції України, як з боку прихильників президента, так і з боку його опонентів, здебільшого має емоційний характер і в ній рідко звучать переконливі раціональні доводи.

    Відтак спробуємо висловити кілька найбільш загальних міркувань із приводу української Конституції у світлі економічного аналізу права.

    Суть конституції

    Почнемо із ключового питання: чим є конституція за своїм призначенням?

    У науці конституційного права конституцію звичайно розглядають як нормативно-правовий акт, що виконує три головні функції:

  • Визначає суверена й той спосіб, за допомоги якого цей суверен здійснює владу;
  • Визначає головні принципи організації й функціонування державного апарату;
  • Визначає фундаментальні права і свободи особи, а також способи зміни самої конституції.

    У літературі конституційного права як і раніше має місце дискусія на тему: чим по своїй природі є конституція – договором або конвенцією.

    Теорія конституції-договору має свою довгу історію, суть якої полягає в тому, що конституція є договором між тими, хто править (урядом) і тими, ким управляють (народом). Звідси витікає, що народ як би вручає уряду мандат на керування в інтересах народу.

    Відповідно до теорії конституції-конвенції, юридично обов'язкова чинність конституції виникає з неї самої, а не із зовнішнього джерела (наприклад, "волі народу"), а сама конституція є конвенцією, тобто має умовний характер. Приклад конвенції в такому розрізі: рішення, прийняте суспільством щодо того, чи встановити лівосторонній або правобічний рух по дорогах. Тут немає принципового значення, який із двох можливих варіантів буде обраний; головне, щоб цей вибір взагалі був зроблений. Аналогічно, конвенціональний характер мають приписи конституції про тривалість каденції парламенту.

    Більшість конституціоналістів схильні вважати, що багато конституцій різних держав мають змішаний характер, сполучаючи в собі елементи договору й конвенції.

    Відтак, якщо ми розглядаємо українську конституцію в якості, насамперед, конституції-договору, ми повинні чітко прорахувати її економічну ефективність і створити в ній адекватний механізм контролю над діяльністю уряду, оскільки народ як суверен повинен знати, чи є конституційний механізм економічно ефективним і чи сприяє діяльність уряду підвищенню суспільного добробуту.

    Поки ж створюється враження, що народ найняв за свої кошти не стільки сумлінний уряд, скільки зграю шахраїв, котрі так і норовлять обкрасти свого хазяїна, не гребуючи при цьому розпродажем по дешевці хазяйського майна.

    Інакше кажучи, було б передчасно приймати нову редакцію конституції без скрупульозного економічного аналізу. Саме з погляду економічного аналізу варто також розглядати питання про зарплати й привілеї чиновників і депутатів. Погодьтеся, що з економічної точки зору було б абсурдом, якби власник підприємства жив у бідності, тоді як найнятий ним керівник, що веде підприємство до банкрутства, жив у розкоші.

    В умовах України було б економічно доцільно, якби чиновники і депутати одержували середню по країні зарплату, оскільки тоді б вони мали реальний стимул вести в країні справи так, щоб середня зарплата постійно росла.

    Скільки палат має бути в парламенті?

    Ідея створення двопалатного парламенту (бікамеральна структура парламенту) вимагає відповідного обґрунтування. У сучасній літературі з конституційного права виділяють три основних аргументи на користь двопалатності.

    По-перше, двопалатний парламент має сенс, якщо мова йде про федеративний устрій держави, оскільки при такому устрої нижня палата парламенту репрезентує весь народ, а верхня – окремі суб'єкти федерації. Оскільки Україна не є федерацією, цей аргумент автоматично відпадає.

    По-друге, двопалатний парламент може мати місце, коли в рамках парламенту прагнуть до створення неполітичного представництва. Мається на увазі та ситуація, коли верхня палата парламенту являє собою форум для відстоювання інтересів різних соціальних груп й утворень (наприклад, професійних й релігійних організацій або органів самоврядування). Цілком очевидно, що у випадку України про це теж мова поки не йде.

    І, нарешті, третій аргумент полягає в тому, що метою створення двопалатного парламенту є прагнення до підвищення якості законодавчого процесу. Відповідно до цього аргументу, оскільки нижня палата парламенту (народне представництво) схильна до здійснення помилок, пов'язаних з поспішністю в прийнятті рішень або з емоційним розпаленням політичний страстей, верхня палата відіграє роль своєрідної "палати рефлексії", що прагне мінімізувати можливі помилки й зменшити градус політичних емоцій. Образно кажучи, якщо нижня палата являє собою гарячу чашку, то верхня палата - холодне блюдце.

    Олександр Мережко
    Олександр Мережко
    Саме до цього третього аргументу вдаються прихильники створення двопалатного парламенту в Україні, апелюючи при цьому до досвіду Польщі, яка хоча і є унітарною державою, однак має у своєму парламенті верхню палату (Сенат), який відіграє роль "палати рефлексії".

    Втім тут важливо мати на увазі ту обставину, що існування Сенату в польському парламенті досить часто викликає обґрунтовану критику з боку польських юристів. Так, наприклад, польські вчені Єжі Стельмах, Бартош Брожек і Войцех Залуски підкреслюють: "... польський Сенат не виконує вимоги умови економічної ефективності. Прийняте для його існування обґрунтування, тобто те, що він повинен бути палатою рефлексії, що знижує ймовірність законодавчих помилок, є занадто слабким: того ж самого ефекту можна досягти за допомоги певних механізмів, що стосуються законодавчої процедури в Сеймі (тобто в нижній палаті), що було б більш дешевим рішенням".

    Як бачимо, представлений аргумент на користь створення двопалатного парламенту в Україні не є цілком переконливим й економічно обґрунтованим, що не може не викликати підозру, що за цим ховається не стільки прагнення до підвищення ефективності законодавчих процесів в Україні, скільки банальний політичний розрахунок на концентрацію влади в руках президента і його адміністрації (секретаріату).

    Повертаючись до економічного аналізу української Конституції, варто відзначити, що об'єктивне проведення такого аналізу цілком могло б пролити нове світло на багато спірних питань українського конституціоналізму і в остаточному підсумку сприяти створенню в Україні економічно ефективної й відносно недорогої для населення системи державного управління.

  • Олександр Мережко, доктор юридичних наук, професор Університету економіки і права "КРОК"

    Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.