Геть від Москви. Як змінилися музичні вподобання українців у YouTube
З 24 лютого 2022 року українські виконавці відвоювали більшу частину давно окупованої росіянами музичної території. До великої війни на вітчизняний контент припадали не більше 10% позицій у хіт-парадах YouTube, зараз – 65%.
У 2021 році частка російськомовних пісень у щотижневих чартах українського YouTube становила 75%. Україномовною була лише кожна десята композиція. Після 24 лютого 2022 року український YouTube радикально змінився: вітчизняні виконавці заполонили чарти. Ба більше, у рейтинг стали потрапляти старі твори досвідчених артистів.
Українці потребували підтримки духу, а нові пісні воєнного часу лише писалися. Затребувано було все. Головна умова – українською. У результаті кількість україномовних співаків і співачок, які побували у вітчизняних чартах у 2022 році, за підрахунками ЕП, зросла із 40 до 135. Частка їх пісень у сотні найкращих зросла з 10 до 55, а у 2023 році – до 65.
Українські артисти відвоювали не лише місяця в рейтингу, а й перегляди. У 2021 році російськомовний контент в Україні сумарно переглянули майже 1,5 млрд разів, вітчизняний – лише 194 млн. У перші вісім місяців 2023 року фіксується зворотна тенденція: 148 млн проти 812 млн відповідно. Крім того, вітчизняний пісенний ринок став більш самобутнім і позбувся застарілого спадку, носії якого від імені України підспівували росіянам.
Наприклад, за підрахунками видання Texty, у перші шість місяців великої війни Ані Лорак жодного разу не потрапила до тридцятки популярних виконавців, хоча до цього вона часто посідала високі позиції. Схожа історія – із Світланою Лободою, яка до 24 лютого не залишала українські музичні чарти YouTube.
Ви це бачили? Як українське кіно б'є рекорди
Імовірно, річ не лише в принциповості українців. Основним інструментом просування на стримінгових платформах є плейлисти, які створюють регіональні офіси Spotify, Apple Music та YouTube Music у Москві. Через це плейлисти містили переважно російськомовні пісні.
Ці компанії закрили свої офіси в РФ, а YouTube призупинив монетизацію для користувачів у Росії. "Російський контент припинив тиснути на українську музику і вона почала дихати", – пояснила Forbes внутрішню кухню стримінгів власниця й CEO музичної компанії MOЗGI GROUP Ірина Горова.
Більше місць у чартах і більша в десять разів за підсумками 2023 року кількість переглядів – не тільки яскравий приклад "лагідної українізації", яка відбувається без примусу, а й важливий внесок у підтримку вітчизняної культури. До 2020 року основним джерелом доходу українських виконавців були концерти, співпраця з брендами і далеко позаду – стримінгові платформи. Радше як символічний підробіток.
Пандемійний 2020 рік і воєнні 2022-2023 роки залишили артистам тільки останній варіант і ті ним скористалися. За словами засновника лейблу Enko Івана Клименка, до війни стримінги приносили його артистам максимум 1 тис дол на місяць. Ідеться про всі платформи, не лише про YouTube, який формує близько половини доходів.
За даними видавництва Best Music, виконавці, які зараз потрапляють до десятки найпопулярніших, на стримінгах заробляли щокварталу до 18 тис дол. Ті, що не були на найвищих сходинках чартів, проте входили до топ-100, отримували 3-7 тис дол.
Як півтора року війни змінили ринок фрилансу: заробіток, пошук роботи та зайнятість
Best Music також порівняло показники одного з провідних виконавців із свого каталогу за третій квартал 2021-го та 2022-го років. Його прибуток з різних стримінгів зріс на 248%.
Звісно, показники Youtube та інших стримінгів можуть не відображати реальну картину в країні, яка насправді не така райдужна, як може здаватися. Наприклад, дані стримінгів не повною мірою враховують запити старшого покоління.
Зокрема, за даними дослідження "Градус суспільства під час війни", у травні 2023 року майже 30% українців слухали пісні російських виконавців. Щоправда, 22% з них споживають російський контент значно рідше, ніж раніше. І мало хто буде сперечатися, що після початку великої війни музичний ринок в Україні змінився на користь української пісні.
* * *
Нижче – інтерактивна візуалізація хіт-парадів за останні три роки, яку можна досліджувати самостійно за допомогою мишки та опцій пошуку пісні чи артистів і вибору мови виконання.
Методологія. Щотижневий хіт-парад топ-100 пісень Youtube з 1 січня 2021 року по 31 серпня 2023 року. Усього 1 627 унікальних музичних творів від 933 авторів. Мову виконання визначав ChatGPT, тому при класифікації творів можливі незначні неточності.
Не всі російськомовні пісні виконували росіяни, тому до 2021 року частка росіян в українських чартах була меншою, ніж російськомовних пісень (у середньому за 2021 рік 75 місяць із 100). Автоматично визначити, якою мовою співають артисти, важко, до того ж деякі українські виконавці після 24 лютого 2022 року змінили мову виконання творів.