Как живет бизнес на третьем году войны. Результаты исследований
Завершено чергову 17 хвилю дослідження стану та потреб мікро-, малого та середнього бізнесу (ММСБ) в умовах повномасштабного вторгнення російської федерації в Україну.
Індекс активності бізнесу зріс, у порівнянні з попередньою хвилею дослідження. Причиною поліпшення ситуації є підвищення кількості замовлень від клієнтів. 22,7% опитаних заявили про збільшення цього показника.
Реагуючи на цю тенденцію бізнес незначно збільшив кількість замовлень до своїх постачальників – 28,7% респондентів заявили про збільшення.
Національний бізнес продовжує демонструвати високу соціальну відповідальність та активність щодо реалізації програм підтримки як своїх співробітників, так і громадських ініціатив на місцевому рівні. Понад 70% ММСП надають фінансову допомогу Збройним Силам України в середньому жертвуючи 3% від оборотів компаній.
Разом із цим ММСБ обережні як в оцінці свого поточного фінансово-економічного стану, а також в оцінках перспектив результатів роботи на кінець 2024 року. Наразі, 38% респондентів вважають стан компанії задовільним, 20,4% вказали, що стан підприємства добрий або відмінний, негативну оцінку (задовільний та поганий) надають 41,6% компаній.
Ключові результати дослідження
1. Стан ділового середовища
Індекс активності бізнесу UBI (Ukrainian Business Index) станом на травень 2024 року становить 43.7 (зі 100 можливих). Індекс зріс у порівнянні з попередньою хвилею дослідження (38,1), і формує новий локальний максимум (попередній максимум було зафіксовано у серпні 2023 року (38.2)), проте залишається в зоні негативних очікувань.
Довідково: UBI показує активність бізнесу, його спроможність нарощувати товарообіг, створювати робочі місця. Якщо показник нижче 50, це свідчить про негативні очікування бізнесу від подальшого розвитку подій.
![](https://eimg.pravda.com/images/doc/8/a/8ad37c6-55.25.--------------2024-06-20---09.png)
2. Робота підприємств
Початок повномасштабного вторгнення мав суттєвий негативний вплив на роботу бізнесу. Якщо до вторгнення п’ята частина бізнесу (22,3%) оцінювала свій фінансово економічний стан як задовільний чи поганий, то станом на травень 2024 року таких компаній 41,6%.
![](https://eimg.pravda.com/images/doc/b/7/b7919ce-45.26.--------------2024-06-20---09.png)
Компанії зі стриманим оптимізмом дивляться на перспективи зміни фінансово-економічного стану підприємства. 36,1% респондентів зазначили, що стан підприємств покращиться або суттєво покращиться. 32,3% вважають, що ситуація буде залишатися стабільною. Про ймовірність погіршення або значного погіршення фінансово-економічного стану вказали 31,6% респондентів.
3. Допомога ММСБ Збройним силам України та участь в гуманітарних проєктах
ММСБ займає активну громадську позицію та бере участь у ініціативах та програмах, спрямованих на допомогу Збройним силам України, вимушено переміщеним особам, працівникам та членам сімей співробітників.
![](https://eimg.pravda.com/images/doc/0/c/0c1eeb1-54.27.--------------2024-06-20---09.png)
Трохи менше половини компаній (45,8%) виділяють на потреби ЗСУ до 1% обороту бізнесу, 29,7% - від 1 до 3%. Майже 8% компаній віддають більше 10% власного обороту. В середньому на підтримку військових бізнес витрачає 3% свого обороту.
![](https://eimg.pravda.com/images/doc/3/5/35a0822-44.28.--------------2024-06-20---09.png)
70,3% респондентів заявили, що їх компанії допомагають Збройним силам України, 41,2% вказали на допомогу працівникам та членам їх сімей, 23,1% ММСБ працевлаштовували вимушено переміщених осіб.
Важливо, що бізнес бере активну участь у соціальних проектах та місцевих ініціативах. 19,5% респондентів вказали, що їх компанії здійснювали реалізацію гуманітарних проектів, а 11,4% брали участь у відновлені пошкоджених об’єктів в межах області чи громади.
Лише 9% компаній заявили, що не мають змоги фінансово допомагати.
4. Ситуація на ринку праці.
З одного боку ситуація з персоналом в компаніях залишається стабільною. Частка персоналу, з тих, що працює на поточний момент на умовах скорочення зарплати складає 12,9%. Цей показник суттєво не змінюється протягом останніх двох кварталів.
Так, в листопаді 2023 року цей показник становив 11,2%, а в грудні 2023 – 13,1%. Так само незмінною лишається частка персоналу, що по відношенню на 23 лютого 2022 року, відправлена у відпустку – 7,5%.
![](https://eimg.pravda.com/images/doc/b/9/b9aab3f-11.35.--------------2024-06-20---09.png)
З іншого боку помітна тенденція до зростання частки персоналу, що скорочена на поточний момент. Наразі цей показник є найвищим за весь час спостережень в період повномасштабного вторгнення рф до України та складає 29,6%. Попередній локальний максимум цього показника було зафіксовано у вересні 2022 року (28%).
Однак слід відзначити, що після зимового періоду традиційно зростає частка скорочень, тому високе значення не є критичним. В цілому ж, частка скорочених осіб становить від 20 до 30% впродовж останніх двох років.
5. Зовнішньоекономічна діяльність.
62,5% респондентів вказали, що їх компанія не займається зовнішньоекономічною діяльністю. 9,8% компаній здійснюють лише експортні операції, 10,6% - лише імпорті. 9,6% заявили, що здійснюють як експортну та і імпортну діяльність, а 7,6% планують вихід на міжнародні ринки у 2024 році.
![](https://eimg.pravda.com/images/doc/7/e/7ee7ed4-06.30.--------------2024-06-20---09.png)
6. Ключові проблеми ММСБ
Більшість респондентів відзначили топ-5 ключових проблем, які заважають компаніям відновлюватися та розвивати свою економічну діяльність. 43,2% респондентів вказують на відсутність достатньої кількості кваліфікованих працівників , 47% - відсутність достатнього капіталу, 51,6% - відсутність достатньої кількості платоспроможних клієнтів, 55,8% - непередбачувані дії держави, що здатні погіршити стан компанії, 58,2% - непрогнозованість розвитку ситуації в Україні та на внутрішньому ринку.
![](https://eimg.pravda.com/images/doc/9/1/91b0ba0-52.29.--------------2024-06-20---09.png)
Серед основних проблем у взаємодії з органами влади керівники та власники бізнесів відмічають блокування податкових накладних (33,7%), відмову від бронювання співробітників (31,5%), затримку з логістикою на кордоні (22,1%), несправедливе рішення під час участі у процедурі державних закупівель (17,3%).
![](https://eimg.pravda.com/images/doc/d/5/d5d0f9d-31.31.--------------2024-06-20---09.png)
Найбільшу негативну динаміку має фактор бронювання ключових спеціалістів – 31% підприємств зазначають це як проблему. Так, в листопаді 2023 року на проблему з бронюванням вказували 14,6%, в січні 2024 – 19,8%, у березні 2024 – 25,4%.
Натомість, суттєво покращилася ситуація із затримками на кордоні (для порівняння, проблему затримки на кордоні в березні 2024 року вказували 33,7% компаній).
![](https://eimg.pravda.com/images/doc/7/1/7177a44-02.34.--------------2024-06-20---09.png)
З точки зору наявних фінансових ресурсів та перспектив їх залучення бізнеси в Україні суттєво різняться. Найбільш простим варіантом отримання додаткових фінансових ресурсів є використання банківських кредитів.
Частина компаній має можливості для залучення інвестицій, в тому числі іноземних. Нарешті, в сучасних умовах компанії можуть розраховувати на грантову підтримку з боку держави або різноманітних організацій. Як показало дослідження, бізнеси по-різному відносяться до можливостей залучення ресурсів через наведені канали.
Майже дві третини компаній (64,7%) не мають незакритих кредитних угод. Лише 35,3% підприємств беруть участь у договорах кредитування. З числа цих компаній практично половина (47,7%) мають кредити на суму до 30 тисяч доларів, а 37,5% компаній – від 30 до 100 тисяч доларів. Більші кредити мають лише близько 15% компаній.
![](https://eimg.pravda.com/images/doc/4/a/4a1789f-14.33.--------------2024-06-20---09.png)
Основними перепонами для отримання кредитного фінансування компанії називають: занадто високу ставку за кредитами (55%), побоювання не виконати боргові зобов’язання вчасно (36,1%), недостатню застава (28,9%), коливання валютних курсів (22,9%), складний процес отримання кредиту (22,1%). Лише 9,6% компаній вважають, що бар’єри відсутні.
Найчастіше компанії звертаються до власних накопичених ресурсів як джерела додаткового фінансування – 49,8%. Кредитами українських банків скористалися протягом останнього року 30,3% компаній.
![](https://eimg.pravda.com/images/doc/0/a/0a379bf-21.32.--------------2024-06-20---09.png)
Дослідження проведено Advanter Group в межах проєкту Програми розвитку ООН (UNDP) "Підтримка України" у співпраці з Міністерством економіки України, Міністерством фінансів України, Міністерством розвитку громад, територій та інфраструктури України, Міністерством цифрової трансформації, Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, Державною регуляторною службою, Коаліцією бізнес-спільнот за модернізацію України, Центром розвитку інновацій, Офісом з розвитку підприємництва та експорту, національним проєктом Дія.Бізнес.
Період опитування: 26.04.2024 – 19.05.2024 р. Всього опитано 502 респонденти - власників та CEO підприємств МСБ.