Украинская правда

Три причины остановить маски-шоу СБУ в отношении бизнеса

Несмотря на многочисленные заявления политиков, международных партнеров, общественных организаций и бизнеса, Служба безопасности до сих пор сохраняет свое право расследовать экономические преступления. Это вредит бизнес-климату. (укр)

"СБУ проводить обшуки на підприємстві" – новини зі схожими заголовками регулярно з'являються в медіа. Може здатися, що в країні процвітає тероризм, а підприємства слугують прикриттям ворожої розвідки. Бо ж саме ці злочини, здавалося б, є прямою відповідальністю СБУ.

Але "ніт". Багато таких дій правоохоронний орган ініціює або проводить за економічними підставами.

1. СБУ зловживає своїм впливом на підприємців.

Саме з легкої руки СБУ зупинявся експорт волоських горіхів у 2015 році. Саме за зверненням СБУ блокувалися поставки скрапленого газу декількох імпортерів.

Саме СБУ рекомендувало "забезпечити конкуренцію" у держзакупівлях медичних препаратів, коли тендери почали вигравати не традиційні постачальники, а міжнародні компанії з нижчим цінником.

У цих справах були будь-які підстави, окрім підозри в тероризмі та загрозі національній безпеці.

Такі гучні випадки потрапляють у журналістські розслідування. Їхні результати неодмінно приводять до висновку, що співробітники СБУ зловживають своїми повноваженнями, а такі справи дуже схожі на тиск на бізнес у корупційних інтересах.

Адже зупинити діяльність підприємства на невизначений строк може коштувати дорожче, аніж, наприклад, "вирішити" питання з правоохоронцями.

[BANNER1]2. СБУ не збільшує ефективність економічних розслідувань. 

Співробітників СБУ може зацікавите все – аж до ухилення від сплати податків. Розслідувати податкові злочини – пряма відповідальність Державної фіскальної служби.

Утім до підприємців за цією статтею можуть прийти і СБУ, і прокуратура, і поліція. Як водиться, де багато господинь, там хата неметена.

За даними ДФС, реальне розслідування проводилося лише у 9% кримінальних справ, порушених у першому півріччі 2019 року за несплату податків (ст. 212).

Більше 80% взагалі були закриті у зв'язку з відсутністю складу злочину чи за клопотанням про звільнення від кримінальної відповідальності.

За цей же час суди винесли лише 7 обвинувальних вироків, причому 4 з них – виправдувальні.

Результати дослідження VoxUkraine показали, що такі справи закриваються часто ще й з красномовними формулюваннями про "передчасні" або "необґрунтовані" рішення слідчих.

Ефективність роботи правоохоронців з неплатниками податків враження не справляє.

3. СБУ займається непрофільними функціями.

Про неприродність економічних функцій для служб безпеки свідчить й іноземний досвід. Яку б модель не обирали країни, але розслідування економічних злочинів завжди відокремлене від загальної сфери боротьби зі злочинністю.

[BANNER2]Більше того, розслідування фокусується на аналітичній роботі, тож бізнес захищений від безпідставного силового втручання.

Саме тому, з вимогою реформувати Службу безпеки та відсторонити її від економічних розслідувань виступають всі міжнародні партнери України від ЄС до НАТО.

Економічні функції СБУ – як небажане програмне забезпечення на комп'ютері. Коли хотіли встановити одну програму, але не побачили приховану галочку та завантажили пакетом додаткові шкідливі застосунки.

Вихід є – створення Бюро фінансових розслідувань (БФР). Відповідний законопроект №1208-2 зараз готується до другого читання у профільному комітеті.

Зараз парламент має всі шанси оновити систему, чітко розмежувати функції між правоохоронцями та передати економіку виключно у відповідальність БФР.

"Але є одне але". Текст законопроекту до першого читання не прибирає економіку з функцій СБУ та інших правоохоронних органів.

Ми з колегами з фракції "Голосу" подали поправки, які заборонять СБУ займатися економічними та корупційними злочинами, ліквідують відповідні департаменти Служби та зобов'яжуть всі профільні справи передавати до новоствореного БФР протягом 3 днів.

Сподіваюся, на засіданні податкового комітету та у залі Ради наші поправки будуть враховані. Тільки ці зміни дадуть БФР реальні повноваження та припинять практику силових структур "кошмарити" бізнес з підставами чи без.

Колонка представляет собой вид материала, отражающего исключительно точку зрения автора. Она не претендует на объективность и всесторонность освещения темы, о которой идет речь. Мнение редакции "Экономической правды" и "Украинской правды" может не совпадать с точкой зрения автора. Редакция не несет ответственности за достоверность и толкование приведенной информации и выполняет исключительно роль носителя.
бизнес Верховная рада СБУ закон