"Білайн" стане "Київстаром"?
"Перед продажем "Українських радіосистем" абонентам, скоріш за все, запропонують переукласти контракт з "Київстаром", надавши які-небудь знижки або інші "цукерки". Хоча примусово перевести абонентів з однієї компанії в іншу ніхто не зможе".
За півтора роки абоненти "Білайну" можуть "переселитися" на кращу мережу, а на його базі може з'явитися ще один оператор. Водночас має посилитися вплив російських компаній на телекомунікаційний ринок країни.
Втрати заради стабільності
Об'єднання компаній "Київстар" та "Вимпелком", заплановане їх акціонерами, - норвезькою Telenor та російською "Альтимо", покликане припинити війну за контроль над цими операторами, що тривала протягом п'яти років.
Акціонери домовилися створити нову холдингову компанію VimpelCom Ltd, яка повинна працювала в Україні, Росії, країнах СНД і Південної Азії.
У прес-службі "Київстару" "Економічній правді" повідомили, що компанія сподівається на стабілізацію відносин між акціонерами.
"Це дасть можливість керівництву та співробітникам "Київстару" сконцентруватися на досягненні операційних цілей в інтересах акціонерів, багатомільйонного співтовариства наших клієнтів й розвитку України. Структура нової компанії буде побудована у такий спосіб, щоб уникнути конфлікту акціонерів у майбутньому", - зазначив спеціаліст із зв'язків компанії з пресою Сергій Товстенко-Забєлін.
Експерти ринку погоджуються, що продовження конфлікту не вигідне більше нікому. "Обидві сторони щось отримують і щось втрачають через це рішення про об'єднання, але воно унеможливить конфлікти", - зазначив аналітик компанії "Конкорд Капітал" Єгор Самусенко.
Водночас, угода між Telenor та "Альтимо" фактично посилює вплив російських операторів на ринок зв'язку в Україні.
"Раніше акціонерна угода передбачала призначення топ-менеджменту "Київстару" норвезькою компанією, а зараз норвежці та росіяни матимуть однаковий вплив на щоденне управління нею", - сказав аналітик GfK Ukraine Гліб Вишлінський.
Водночас, цей вплив навряд чи буде здійснюватися через зміну менеджменту українського оператора, а лише через передачу частини його повноважень об'єднаній компанії.
"Вимпелком" представлений у багатьох країнах світу, але перевага українського "Київстару" у тому, що він великий і прибутковий. Тому я не думаю, що будь-хто з менеджерів "Київстару" зміниться, тепер лише дивіденди будуть розподілятися краще", - прогнозує Самусенко.
За його словами, "Вимпелкому" потрібні гроші для розвитку в інших країнах, тому у них нема зацікавленості змінювати менеджмент.
Назви своє ім'я
У більшості країн, де працює "Вимпелком", він діє під брендом "Білайн". Саме тому цю торгову марку в Україні компанія не стане ані продавати, ані здавати в оренду, прогнозують аналітики.
"Нова компанія автоматично отримає одразу два великих бренди: "Київстар" і "Білайн". Вона, якщо захоче, зможе продати технічне устаткування, на якому працює "Білайн", тобто, компанію "Українські радіосистеми". "А бренд "Білайн" працюватиме на мережі "Київстару", - каже Самусенко.
За його оцінками, "Білайн" може стати одним із суббрендів "Київстару", таким, як "Діджус". У нього може бути інша цільова група споживачів. Втім, технічне об'єднання двох мереж було б, за його оцінками, не дуже вигідним.
"Дві мережі стоять практично в однакових місцях, і це означає, що у тебе замість однієї шафи виявляється дві в одному місці. Навіщо?" - запитує експерт.
Він припускає також варіант, коли компанії не об'єднуватимуться, а продовжать конкурувати.
Однак цьому на заваді, скоріш за все, стане Антимонопольний комітет, який, розглядаючи угоду про злиття "Київстару" та "Вимпелкому", може зобов'язати новоутворену компанію продати "Українські радіосистеми" (УРС), яку зараз контролює "Вимпелком".
Щоправда, зробити це буде непросто, адже покупцю доведеться на готовій мережі запускати новий для українського споживача бренд.
"Ринок мобільного зв'язку завжди сильно монополізований, бо дорого запускати бренд. Саме тому розвиток ринку обмежено чотирма сильними операторами, більше п'яти нема у жодній країні світу. Але теоретично покупця можна знайти, Україна - досить вигідний ринок", - констатує Самусенко.
Набагато перспективнішою є інтеграція "Київстару" з іншим "вимпелкомівським" активом в Україні - компанією "Голден-телеком". Завдяки розвиненим мережам цієї компанії мобільний оператор може активніше пропонувати доступ до інтернету, а також вийти на ринок корпоративного фіксованого зв'язку, стираючи межу між своїми послугами.
Щоправда, передача бренду "Білайн" ще не означає передачі "Київстару" усіх клієнтів, які користувалися його послугами. Адже вони залишатимуться клієнтами компанії, яка продаватиметься.
Тому одного дня вони можуть, не змінюючи картки у телефоні, перетворитися з абонентів "Білайну" на абонентів якого-небудь європейського або російського бренду, власник якого купить УРС. Хоча й тут "Київстар" може постаратися і переманити абонентів.
"Перед продажем УРС абонентам, скоріш за все, запропонують переукласти контракт з компанію "Київстар", надавши які-небудь знижки або інші "цукерки". Хоча примусово перевести абонентів з однієї компанії в іншу вони, звісно, не зможуть", - стверджує аналітик "Конкорд Капітал".
У будь-якому разі, всіх цих змін можна очікувати не раніше, ніж за рік-півтора, адже навіть остаточне прийняття рішення про злиття "Київстару" і "Білайну" експерти очікують через два-три місяці.
А до того часу, як переконує прес-служба українського оператора, його операційна діяльність триватиме у звичайному режимі.