Українська правда

З міркувань оборони. Як активи Коломойського, Жеваго, Григоришина та Богуслаєва перейшли до держави

З міркувань оборони. Як активи Коломойського, Жеваго, Григоришина та Богуслаєва перейшли до держави
колаж Андрія Клістратенка

Держава стала власником п'яти великих підприємств, які належали українським олігархам. Чому саме ці активи?

Інформація про те, що Володимир Зеленський збирав Ставку верховного головнокомандувача, завжди оприлюднюється постфактум і мова в ній завжди йде про події на фронті.

Останнє засідання не стало винятком. Увечері 5 листопада президент повідомив, що учасники зборів проаналізували ситуацію на фронті, на кордонах та в енергетиці. Він також додав, що очікує на гарні новини щодо ППО та ПРО.

Ніби на щось натякаючи, Зеленський звернув увагу, що засідання Ставки було тривалим і розтягнулося на три години. Причину 7 листопада озвучив секретар Ради національної безпеки і оборони Олексій Данілов.

"5 листопада відбулося засідання Ставки верховного головнокомандувача, на якій у зв'язку з військовою необхідністю, відповідно до закону "Про передачу майна в умовах воєнного стану", було вирішено відчужити у власність держави активи стратегічно важливих підприємств.

6 листопада відбулося відчуження активів, серед яких – "Мотор Січ", "Запоріжтрансформатор", "АвтоКрАЗ", "Укрнафта", "Укртатнафта".

Вилучені активи набули статусу військового майна. Їх управління передано Міноборони. Після завершення воєнного стану ці активи можуть бути повернуті власникам або відповідно відшкодована їх вартість", – зачитав Данілов.

 
Прем'єр-міністр Денис Шмигаль, секретар РНБО Олексій Данілов і міністр оборони Олексій Резніков, 7 листопада
фото рнбо

Тобто держава скористалася правом вилучати приватну власність під час воєнного стану.

Що і в кого забрали

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) оприлюднила рішення, з назви якого випливало, що у власність держави відчужуються акції згаданих п'яти підприємств. Процес виглядав так.

Держава відкрила в депозитарній установі рахунок у цінних паперах, на який Центральний депозитарій переказав акції підприємств, що належали приватним особам. З рахунків останніх ці акції списали.

Весь процес – від ухвалення рішення Ставки до брифінгу Данілова – був максимально втаємничений.

Як пояснив ЕП один з учасників процедури "відчуження", владна верхівка хвилювалася, щоб співвласники згаданих підприємств не заблокували виконання рішення. Передусім мова йде про Ігоря Коломойського.

Ці хвилювання були небезпідставні, адже Коломойський втратив свої найцінніші активи: 42% в "Укрнафті" та близько 60% в "Укртатнафті". В останній компанії, щоправда, ці 60% належать ще й партнеру олігарха Геннадію Боголюбову.

 
Рішенням Ставки Ігор Коломойський втратив право голосу на зборах акціонерів "Укрнафти" та "Укртатнафти"

Логіку та суть втрат для Коломойського кілька місяців тому змалював один високопосадовець.

"Під час війни втратили всі олігархи. Усі, крім Коломойського, доходи якого від продажу пального на АЗС "Укрнафти" тільки збільшилися", – говорив він. За даними Youcontrol, виручка "Укрнафти" у 2020 році перевищила 34 млрд грн.

Тепер держава отримала повний контроль над "Укртатнафтою", у якій 40% інших акцій володіє НАК "Нафтогаз", і над "Укрнафтою", де "Нафтогазу" належать 50% + 1 акція.

Щоправда, в останній майже 8% акцій розкидані серед багатьох міноритарних акціонерів, які придбали їх на відкритому фондовому ринку.

Рішенням Ставки державі також передали акції кременчуцького "АвтоКрАЗу", який входить у групу "Фінанси та кредит" Костянтина Жеваго. Він навряд чи вплинув би на процес відчуження.

У 2019 році Державне бюро розслідувань заочно звинуватило Жеваго в причетності до розкрадання коштів банку "Фінанси та кредит" на 2,5 млрд грн. Олігарх давно не в Україні і перебуває в міжнародному розшуку.

Влітку УП оприлюднила відео, як Жеваго відпочивав у французькому Монако.

Ще один олігарх, чиє підприємство перейшло до держави, – Костянтин Григоришин. "Запоріжтрансформатор" входить у його групу "Енергетичний стандарт" або те, що від неї залишилося.

Крім того, держава забрала "Мотор Січ" – найбільше вітчизняне підприємство з виготовлення авіадвигунів. В'ячеслав Богуслаєв уже кілька років не є його власником, а після недавнього арешту втратив вплив на рішення влади.

Forbes оцінює відчужені державою активи 956,5 млн дол.

Чому ці підприємства і що робитиме Міноборони

Влада наголошує, про націоналізацію цих підприємств не йдеться. Закон дозволяє примусово відчужувати майно приватних осіб для його використання в умовах воєнного чи надзвичайного стану.

"Від імені держави в інтересах Збройних сил України і всього сектору оборони здійснювати управління цими активами буде Міністерство оборони, щоб забезпечувати нагальні потреби ЗСУ та сектору оборони. Від забезпечення пально-мастильними матеріалами до ремонту військової техніки", – повідомив міністр оборони Олексій Рєзніков.

"Ці підприємства мають працювати 24 на 7 для потреб оборони держави. Хочу запевнити колективи, що жодних змін в роботі не відбудеться, а буде лише більше замовлень. Що стосується тих підприємств, які не працювали, то їх робота буде відновлена, трудові колективи будуть повертатися до роботи", – додав прем'єр-міністр Денис Шмигаль.

Вочевидь, він мав на увазі "Запоріжтрансформатор" та "АвтоКрАЗ". Перше виготовляло силові трансформатори потужністю до 1 250 МГв. Його продукції потребує енергетична галузь.

Росіяни останнім часом обстрілюють саме підстанції теплових електростанцій. "Розбиті відкриті розподільні пристрої. Вони б'ють по інфраструктурі, яка дає змогу видавати потужність", – пояснював керівник ДТЕК Максим Тімченко.

Отже, контроль над "Запоріжтрансформатором" і запуск його роботи дозволить покращити ситуацію.

Щоправда, узявши на себе роль управлінця, державі доведеться розв'язувати наслідувану від Григоришина проблему: підприємство заборгувало банкам 3,6 млрд грн і перебуває на стадії банкрутства.

Продукція Кременчуцького автозаводу пов'язна з потребами ЗСУ. Вантажівки "КрАЗ" використовують для перевезення вантажів та військових і для переміщення реактивних систем залпового вогню.

 
Машини Кременчуцького автозаводу з початку війни з Росією працюють і на фронті, і в тилу

Запорізький завод "Мотор Січ" у руках військових має якщо не гарантувати панування в небі, то принаймні забезпечити всім необхідним для вільного пересування ним.

Потужності "Мотор Січі" дозволяють виготовляти та ремонтувати двигуни для літаків. Крім того, підприємство з 2010 року випускає гелікоптери Мі-8МСБ-В, у тому числі для військових потреб.

"Укрнафта" й "Укртатнафта" мають забезпечувати ЗСУ пальним. Перша є найбільшою нафтовидобувною компанією в країні, а друга володіє Кременчуцьким НПЗ – найбільшим підприємством з виробництва нафтопродуктів.

Щоправда, з останнім є проблема: через весняні ракетні обстріли нафтопереробний завод припинив роботу. Як зазначив голова Полтавської обласної військової адміністрації Дмитро Лунін, завод не запрацює до кінця 2022 року.

Власники мовчать, але не всі

Отримати коментарі олігархів, чиї акції були передані державі, протягом дня не вдалося.

Ігор Коломойський та Костянтин Григоришин на запитання ЕП не відповіли. У групі "Фінанси та кредит" повідомили, що вивчають ситуацію. Відгукнулися лише міноритарні власники акцій "Укрнафти".

"Відповідно до закону, держава має скласти акт оцінки такого майна на дату вилучення і сплатити відповідну вартість протягом пʼяти років після припинення воєнного стану.

Якщо оцінка виявиться завищеною та не відповідною фінансовим показникам підприємств, ми як акціонер, звичайно, будемо звертатися до суду, відстоюючи свої інтереси.

Водночас ми розуміємо це непросте рішення. Якщо це зможе захисти нашу інфраструктуру – ми готові чекати. Все-таки це стратегічні підприємства.

Головне, щоби в кінці, після перемоги, усе спрацювало відповідно до закону: або повернули акції, або справедливо компенсували", – наголосила директорка компанії з управління активами "Цикада" Алла Бондар. Компанія управляє 24 580 акціями "Укрнафти".

Жеваго Міноборони Коломойський Григоришин Мотор Січ