Український фотошоп: як стартап Crello конкурує з Adobe та Canva і яку ціну за це платить
Як український графічний онлайн-редактор кинув виклик світовому лідеру з капіталізацією 15 мільярдів доларів і що з цього вийшло.
У квітні 2021 року графічний онлайн-редактор Canva отримав 71 млн дол інвестицій, через що капіталізація заснованого австралійцями у 2012 році проєкту зросла до 15 млрд дол.
Одним з головних його конкурентів є український стартап Crello. Він був створений у 2017 році засновником всесвітньовідомого фотобанку Depositphotos українцем Дмитром Сєргеєвим.
У 2016 році в інтерв'ю ЕП Сергєєв розповідав про те як створювався, працює та розвивається Depositphotos. Однак про Crello на той момент ще не було відомо нічого.
У гонитві за шматком багатомільярдного пирога ринку графічних онлайн-редакторів Сєргеєв за чотири роки витратив на розвиток Crello 12 млн дол і планує до кінця 2021 року вкласти ще 10 млн дол.
З початку цього року (січень-серпень) оборот українського стартапу становить 1,5 млн дол, а кількість зареєстрованих користувачів перевищує 7 млн осіб і зростає щомісяця на 400 тис.
Однак десятків мільйонів доларів інвестицій і сотень тисяч нових клієнтів щомісяця недостатньо, щоб у найближчі кілька років створити реальну конкуренцію світовому лідеру.
Зараз у Canva близько 55 млн постійних користувачів, з яких 3 млн платять за сервіс. Для порівняння: Crello отримує кошти лише від 100 тис осіб. Мабуть, через це за час існування українська компанія отримала 7 млн дол збитків.
Саме тому Crello активно шукає ефективну бізнес-модель. Сєргеєв не приховує: інколи він ловить себе на думці, що даремно "спалює" мільйони доларів, оскільки winner takes all ("переможець забирає все"), тобто Canva вже виграла.
ЕП розповідає історію амбіційного українського стартапу, який кинув виклик світовому лідеру.
За яких обставин він був створений, чим відрізняється від конкурентів, який сервіс і кому пропонує, як і скільки заробляє, що йому заважає швидко зростати і якої мети творці Crello прагнуть досягти у 2022 році.[BANNER1]
Як і чому з'явився проєкт
Створення ризикованого стартапу Crello і вкладання десятків мільйонів доларів у його розвиток важко назвати авантюрою.
На цей крок Сєргеєва підштовхнули події, які протягом кількох років змінили світовий ринок фотобанків, де працює його основний бізнес – Depositphotos.
Головна подія тут відбулася в грудні 2014 року, коли Adobe придбала за 800 млн дол фотобанк Fotolia.
"Таким чином Adobe повністю закрила ринок фотобанків. До цього лідером ринку був Shutterstock, але після угоди лідером стала Adobe. На тлі цієї угоди інші фотобанки сильно подешевшали, і ми не знали, що робити.
До цього ми дуже швидко зростали, нашу капіталізацію оцінювали пристойними грошима. Після угоди Adobe з Fotolia ринок фотобанків почав стагнувати", – пояснює Сєргеєв.
Проте ринок все одно зростав, хоча вже не такими темпами, як раніше. Керівники Depositphotos не знали, що робити, щоб капіталізація бізнесу підвищувалася пропорційно до зростання. Для цього потрібна була свіжа ідея. У 2017 році її привіз із США Вадим Нехай, на той час директор з маркетингу.
Під час відрядження в США він побував на виставці Microstock Expo, де побачив пітч (аудіо-візуальна презентація проєкту з метою пошуку інвесторів, готових фінансувати цей проєкт. – ЕП) співзасновників Canva. Презентація вразила Нехая і він повернувся до Києва з ідеєю створення аналогічного продукту.
У Depositphotos тоді працював експериментальний відділ з восьми спеціалістів, який вивчав нейронні мережі та інші технології, які могли б стати окремими продуктами або новими функціями фотобанку. Ця команда і почала розробку Crello.
"Crello з'явився з ідеї необхідності розвитку і вдосконалення фотобанку. Ми розраховували на синергетичний ефект. З фотобанку можна взяти контент, на базі якого малий та середній бізнес створює в Crello графічні шаблони", – розповідає Сєргеєв.
Що таке Crello і хто ним користується
Crello – це графічний редактор, у якому користувач, як правило, малий і середній бізнес, може відчути себе дизайнером. Користувач може двома кліками створити маркетинговий продукт, дизайн і донести до аудиторії сенс свого продукту.
"Ми допомагаємо вирішити кінцеву проблему користувача: продати свій товар.
Раніше потрібно було користуватися набагато більшим набором інструментів, включаючи Photoshop, або наймати студію, щоб зробити банер, меню, інші маленькі штуки, які допомагають продавати товар чи послуги.
Натомість Crello дає потужний онлайн-інструмент, за допомогою якого можна двома кліками зробити дуже класний дизайн і продати свій продукт", – каже Сєргеєв.
Crello пропонує безкоштовний доступ до графічних шаблонів, понад мільйона файлів музики, фото, відео. Редактор дозволяє створювати візуальний контент без професійних навичок графічного дизайну на основі готових шаблонів.
У платній версії існує можливість скачування з Depositphotos до 200 млн фото і відео, передбачена необмежена кількість завантажень дизайнів, є можливість видалення фону зображень та опція спільної роботи кількох людей над малюнком.
Цільовою аудиторією стартапу є представники малого і середнього бізнесу. Це люди, які прагнуть створити якісний сучасний графічний дизайн, але не вміють користуватися Photoshop.
Єдиними своїми конкурентами засновник компанії вважає австралійський проєкт Canva і продукти Adobe. Чим на їх фоні вирізняється Crello?
Сєргеєв каже, що за допомогою українського проєкту користувач може створити найбільш якісні дизайни, не докладаючи багато зусиль для вивчення технологій редагування зображень.
"Принципова відмінність від конкурентів полягає в простоті використання. Будь-яка людина може зробити в Crello дизайн, який буде зрозумілий споживачеві", – стверджує підприємець.
Як і скільки стартап заробляє
Crello залучає користувачів безкоштовним набором інструментів, а заробляє гроші на щомісячній підписці, яка надає користувачам розширений набір інструментів.
У безкоштовній версії Crello доступно:
✔ 5 завантажень дизайнів на місяць,
✔ 50 тис шаблонів статичного та анімованого графічного дизайну,
✔ 1 млн преміум-зображень,
✔ тисячі Full HD відеокліпів та анімацій,
✔ миттєвий доступ до 200 млн ліцензійних стокових файлів від Depositphotos.
У платній версії користувач отримує:
✔ безлімітну кількість завантажень дизайнів,
✔ ті ж зображення, відеокліпи та анімації, що і в безкоштовній версії, але з трьома додатковими опціями,
✔ можливість створювати дизайн з друзями чи колегами в режимі онлайн,
✔ можливість створювати контент у фірмовому стилі (можливість завантажити брендбук: логотип, фірмові кольори, шрифт),
✔ можливість видаляти фон зображень.
За словами Сєргеєва, платні акаунти в Crello мають близько 100 тис користувачів. Оборот з початку 2021 року становить орієнтовно 1,5 млн дол.
Однак, за словами підприємця, ця бізнес-модель не виправдовує очікувань, тому компанія шукає інший спосіб монетизації.
Проблема в тому, що значна кількість користувачів приходять у Crello, створюють п'ять безкоштовних дизайнів і йдуть. Усе тому, що стартап перебуває під потужним тиском конкурентів.
"У наших конкурентів є купа грошей, мільярди доларів. Вони можуть собі дозволити якісь супер-преміум моделі, у яких користувач безкоштовно отримує безліч безкоштовного контенту.
Ми теж намагаємося так робити, але в нас у сотні разів менше грошей, ніж у Canva або Adobe. Тому ми більш активно монетизуємо контент і шукаємо оптимальну модель", – каже підприємець.[BANNER2]
Чому Crello важко наздогнати Canva
Засновник Crello стоїть перед вибором: або сфокусуватися на заробітку грошей і зупинити зростання бази користувачів, або давати більше безкоштовних опцій, менше заробляти і нарощувати абонентську базу.
З моменту заснування Сєргеєв витратив на Crello 12 млн дол.
Понад 60% грошей йде на зарплати програмістам. Спочатку над проєктом працювали вісім спеціалістів, зараз – 102 людини. З них 65 – технічні спеціалісти, 20 – маркетологи. Загалом у Canva працює близько 700 осіб.
Засновник каже, що проєкт використовує "дуже серйозні технології, які вимагають серйозного серверного простору, що зараз недешево".
Є дві причини, чому український стартап Crello не зростає такими ж шаленими темпами, як головний конкурент. По-перше, каже підприємець, залучити в Україні великі дешеві кошти нереально. По-друге, якщо залучити кошти будь-якою ціною, то це відбудеться за умови невеликої оцінки компанії і передавання інвесторам більшої її частки.
"Маленькі гроші, які ми можемо залучити з маленькою оцінкою, неконкурентоспроможні. Canva з оцінки 15 мільярдів доларів залучає 71 мільйон і спокійно витрачає на розвиток. Ми не можемо так конкурувати", – підсумовує Сєргеєв.
Через це стартап витрачає на свій розвиток гроші, які заробляє сам і які заробляє Depositphotos.
Засновник стартапу додає, що за критеріями, які можна застосувати до Canva під час отримання нею 71 млн дол інвестицій, капіталізація українського стартапу становить близько 100 млн дол.
Що далі
Підприємець не раз думав про те, що такі проєкти йому не по кишені, і треба залучати зовнішні інвестиції.
Усе тому, що потрібно далі інтенсивно розвиватися і конкурувати зі світовими лідерами. Поки що рішення щодо зовнішніх інвестицій не ухвалене. Сєргеєв планує до кінця 2021 року експериментувати з бізнес-моделлю.
На його думку, світовий ринок графічних онлайн-редакторів прийде до такої моделі: безкоштовний сервіс для рядових користувачів і значна плата для великого бізнесу.
Коли засновник Crello розповідає про оптимістичний сценарій розвитку проєкту, то каже, що хотів би залучити "хорошого інвестора з оцінки стартапу 500 млн дол".
"Продавши 30%, ми зможемо витратити 150 мільйонів доларів на конкуренцію з Canva. Думаю, до кінця 2022 року ми повинні наблизитися до цих цифр", – підсумовує підприємець.