Українська правда

Заступник голови Мін'юсту: Минулого року 90% рейдерських захоплень були успішними

ЕП поговорила із заступником Міністра юстиції з питань державної реєстрації Павло Морозом про те,, як припинити рейдерські захоплення, і що можна зробити законодавець для захисту бізнесу.

На рівні публічних заяв Мін'юсту та уряду реєстраційна реформа, яку зараз часто згадують в контексті нових історій про рейдерські захоплення, вважається чи не найуспішнішою.

Загалом прощення реєстраційних процедур бізнесу та майна, ажіотаж навколо можливості зареєструвати шлюб за скороченою процедурою. Усе це, буцімто, грає на позитивний імідж дій Мін'юсту.

Однак у них виявився нехороший післясмак. Iмідж реформи псують непоодинокі заяви бізнесу про рейдерські захоплення і подальші плани Мін'юсту щодо коригування реєстраційних процедур.

Тепер потрібно виправляти помилки.

ЕП поговорила із заступником Міністра юстиції з питань державної реєстрації Павло Морозом, як це можна виправити, і чи може бізнес почувати себе в безпеці.

"БУЛИ ВИПАДКИ, КОЛИ ДО НАС ПРИХОДИЛИ З КАСТЕТАМИ І ПІСТОЛЕТОМ"

— Те, що спрощення реєстраційних процедур може створити бізнесу проблеми, було відомо раніше. Чому одразу не прорахували усі ризики?

— Одна з головних реформ — це децентралізація повноважень. Мін'юст розпочав її з передачі функцій реєстрації нерухомості та бізнесу  органам місцевого самоврядування, нотаріусам та акредитованим суб’єктам. Наступний крок реформи — це передача на місця функцій реєстрації актів цивільного стану.

Як вирішували, які функції передавати нотаріусам? Реєстрацію народження та смерті – ні. Немає жодної країни, де б цю функцію виконував хтось інший, окрім держави. Немає сенсу робити винятки.

Щодо реєстрації розлучення — сьогодні ми ще не впевнені, а от щодо реєстрації шлюбу — розглядається можливість наділити цими функціями також і нотаріусів.

— Нотаріуси отримали повноваження реєструвати майно, нерухомість, бізнес за спрощеними процедурами. Це стало реальною проблемою і призвело до низки рейдерських атак на бізнес.

— Коли були перші рейдерські захоплення в нашій країні?

— У 90-х роках.

Cаме так. І з тих пір вони відбувалися кожного року. Просто про них публічно особливо ніхто не говорив. Що відбувалося раніше? Єдиним засобом захисту прав для жертв рейдерських захоплень був суд. Судова тяганина тривала як мінімум шість місяців — як правило, рейдери затягували судові процеси.

Якщо людям вдавалося виграти суд першої інстанції, то рішення не набувало чинності, тому що рейдерська сторона подавала апеляцію. Постраждала особа отримувала майно лише після того як апеляційний суд приймав рішення на її користь. Але після тривалих судових процесів, як правило, вже не залишалося, що повертати.

Можна було ще йти до рейдерів і пропонувати їм відступні.

Нинішні методи рейдерів нічим не відрізняються від тих, які були раніше. Рейдерське захоплення без державного реєстратора неможливе. Він залучається до рейдерського захоплення у будь-якому випадку. Або злочинці вводять його в оману, або ж реєстратор вступає з рейдерами у змову.

У минулому році 90% рейдерських захоплень були успішними.

Що відбулося зараз? Так, ми дійсно спростили сферу реєстрації бізнесу та нерухомості. ТОВку можна зареєструвати протягом дня, звернувшись до будь-якого державного реєстратора чи нотаріуса. Позитив цієї реформи у відсутності черг і можливості для корупційних дій.

— Але разом з цим рейдерам стало простіше атакувати бізнес.

При будь-якому рейдерському захопленні до державного реєстратора подається пакет документів, який гарантовано незаконний.

Може скластися враження, що для рейдерів полегшення начебто в тому, що зникла необхідність купувати нотаріальний бланк. Якщо раніше для завершення рейдерського захоплення потрібно було п’ять днів, то зараз це можна зробити за три дні.

Але з 1 січня запрацювала комісія з розгляду скарг. Не зважаю чи на те що, захопити бізнес чи об’єкт нерухомості стало нібито простіше, створено орган протидії рейдерству. Комісія запрацювала з січня цього року і вповноважена розглядати скарги на дії державного реєстратора.

Рейдери звикли що у них є як мінімум півроку на те, щоб вивести активи або кошти із захопленого об’єкта, але сьогодні на скасування незаконних дій реєстратора і рейдера потрібно 30 днів. На практиці, в деяких випадках, це може відбуватися навіть протягом двох тижнів.

— Юристи кажуть, що цього часу все одно вистачає на виведення коштів. На повернення нерухомості та корпоративних прав шанс є, хоча й це потребує часу, а переведення коштів — це миттєва операція.

— Ні, вони не встигають. Останній приклад — з Novus — рейдери нічого не змогли і не встигли зробити.

Цього року з переведенням коштів з рахунків взагалі не пригадую жодного випадку — для цього новий "керівник" повинен отримати ключі доступу до банківського рахунку. Для цього потрібно залучити ще й банк. Це складно. Насправді, банк завжди на стороні реального власника і бачить, коли операція сумнівна.

Були спроби вкрасти податковий кредит з ПДВ, але вони також не були успішними.

Коли комісія скасовує реєєстраційні дії — рейдери залишаються незадоволеними. Вони ж уже відпрацювали схему, заплатили усім її учасникам чималі кошти. Через це були спроби вплинути на членів комісії різними способами.

— Як саме вплинути?

— Були спроби вплинути через засоби масової інформації. Через різні сумнівні сайти намагалися розповсюджувати брудну і брехливу інформацію про представників комісії. Члени комісії отримували дзвінки з погрозами. Були випадки, коли до нас приходили представники скаржника з кастетами і пістолетом. Це було декілька місяців тому.

— Ви заявляли про те, що до комісії надійшло більше тисячі скарг. На що саме ці скарги?

— Більше половини цих скарг були переоформлені у звернення — вони не були скаргами за своїм змістом. Якщо ми говоримо про реальні скарги, які були винесені на розгляд комісії, то їх було 250. З них приблизно 75% — це скарги на рейдерські захоплення. Із цих 250 комісія розглянула по суті і задовольнила 150 скарг.

Це 80% врятованого бізнесу та нерухомого майна. Якщо до комісії надходить скарга на дії реєстратора, його доступ до реєстрів може  бути заблоковано або повністю анульовано.

Що стосується звернень, то заявники отримали відповіді згідно закону.

Ще одне — якщо відбувається рейдерське захоплення, перша інстанція, куди потрібно звернутися – це поліція.

— Скільком реєстраторам ви анулювали доступ?

— 5% від 150 задоволених скарг завершилися анулюванням доступу, 25% реєстраторам доступ було тимчасово заблоковано. Є один випадок, коли нотаріусу взагалі анулювали свідоцтво на здійснення нотаріальної діяльності.

— Як показує випадок з "Укрсоцбанком", блокування доступу до реєстрів не стало ефективним покаранням — після закінчення терміну блокування нотаріуси знову повертаються до шахрайства. Чи планується посилення покарання?

— У випадку з "Укрсоцбанком" ми звернулись до Національної поліції з тим, щоб притягнути його до більшої відповідальності й більш суворого покарання, ніж блокування доступу.

Зараз у нас небагато функцій з притягнення до відповідальності. Ми можемо тільки блокувати або анулювати доступ до реєстрів. І все.

Ситуацію потрібно змінювати. По-перше, ми хочемо посилити відповідальність за порушення як реєстратора, так і заявника. Останній має нести відповідальність за достовірність поданих реєстратору документів.

По-друге, ми плануємо передбачити в законі право позбавляти нотаріуса права на здійснення нотаріальної діяльності на підставі порушень в сфері державної реєстрації. Зараз у нас немає таких функцій. Якщо це відбудеться, рейдерських захоплень просто не стане.

— Як щодо кримінальної відповідальності?

— Це потрібно робити. Ми пишемо звернення у Нацполіцію з вимогою проводити слідство  у таких випадках, як зі Щуром, та притягати до відповідальності порушників .

Адміністративну відповідальність треба посилювати. У нас зараз обмежені повноваження. Ми можемо накласти штраф у розмірі від двадцяти до сорока неоподаткованих мінімумів доходів громадян. Це не надто ефективне покарання.

— Під час проведення рейдерських захоплень чи мав місце злом реєстрів і чи плануєте посилювати їхню безпеку?

— Ні. Зломів не було. Були випадки DDoS-атак, і коли сторонні отримували доступ до ключів нотаріусів. Але це проблема конкретного нотаріуса, який не забезпечив належний рівень безпеки на своєму персональному комп'ютері.

— Мін'юст заявив про плани підготувати поправки в законодавство з тим, щоб повернути більш жорсткі умови реєстрації. Про що мова?

Ми хочемо відкоригувати правила реєстрації, але так щоб це не вплинуло на позиції країни в рейтингу Doing Business.

Ще в березні в парламенті був зареєстрований законопроект №4216, але в ньому прописано не всі необхідні зміни. Можливо, він буде відкликаний і ми подамо новий доопрацьований проект закону.

— Що плануєте змінювати в законодавстві?

— Зараз, щоб зареєструвати зміни у складі засновників або учасників товариства подається дуже простий пакет документів – заява, рішення установчих зборів, статут, правочин про перехід права власності на частку у простій письмовій формі, сплачується збір і все. У цьому пакеті немає жодного нотаріально посвідченого документа.

Ми хочемо щоб згадані правочини та протокол, яким оформлюється рішення зборів товариства, голова та секретар підписували у присутності нотаріуса та щоб нотаріус посвідчував їхні підписи. Це ускладнить подачу підробних документів, адже як мінімум два підписи повинні бути нотаріально завірені. Це перше нововведення.

Друге стосується принципу екстериторіальності. Щодо реєстрації нового бізнесу він залишиться — підприємство можна буде зареєструвати у будь-якого реєстратора, у тому числі скориставшись он-лайн послугами кабінету електронних сервісів. А от реєстрацію зміни керівника товариства, засновників або учасників товариства ми хочемо обмежити рівнем області.

Функції реєстрації нерухомості звужені до рівня області, окрім нотаріусів. Нотаріуси можуть реєструвати об’єкт незалежно від того де знаходиться він сам, а де — об’єкт нерухомості. Ми хочемо урівняти нотаріусів з іншими реєстраторами в повноваженнях реєстрації нерухомості. Тобто у першому випадку реєстратор Тернопільської області зможе реєструвати зміни учасників товариств тільки з Тернопільскої області, а у другому — нотаріус з Хмельницької області зможе реєструвати нерухомість лише з Хмельницької області. Зараз немає прив’язки до регіонів.

— Що ще хочете зробити?

— Ускладнити процедуру відкриття нового розділу в реєстрі нерухомості. Наприклад, як відбулося рейдерське захоплення нерухомості "Сантрейд"? У реєстрі є розділ, згідно якого "Сантрейд" є власником нерухомості.  Реєстратор відкрив новий розділ і зареєстрував у ньому об'єкт на іншого власника.

Зараз якщо у вас є 50 приміщень, то створити 50 нових розділів і перереєструвати їх на інших осіб можна за 5 хвилин. Саме так відбувалась більшість рейдерських захоплень нерухомості.

Ми ускладнимо цю процедуру. Наразі Мін’юст розробив декілька варіантів вирішення цього питання. Обговорюємо. Також плануємо надати право вибору громадянам отримати свідоцтво про право власності на об’єкт нерухомості  на бланку (дані про видачу такого свідоцтва мають бути внесені до Реєстру).

Зміни до законодавства плануємо подати до парламенту у вересні.

"МИ МОЖЕМО РЕЄСТРУВАТИ РОЗЛУЧЕННЯ ПРОТЯГОМ ДОБИ"

— Чи багато молодят реєструється за скороченою процедурою?

— Ми відійшли від радянської норми, коли потрібно чекати 30 днів для реєєстрації шлюбу. Сьогодні ви спершу мусите прийти до РАГСУ і подати заяву на реєстрацію.

Потім  мусите чекати ще 10 днів до реєстрації. З поважних причин – наприклад, якщо дівчина вагітна або хлопець іде в армію – ви можете зареєструвати шлюб швидше. Запущений нами сервіс дозволяє зайняти чергу для подачі заяви в он-лайн режимі і обрати зручний час для візиту в РАГС.

Сьогодні від 15 до 40% в залежності від регіону реєструється за скороченою процедурую.

Що роблять молодята? Вони йдуть до закладів охорони здоров'я, купують фіктивну довідку про те, що наречена вагітна, а потім йдуть до РАГСів, про щось там "домовляються", і реєструють шлюб за скороченою процедурою.

Якщо в нашому суспільстві є запит на реєстрацію шлюбу за скороченою процедурою — чому б не вирішити це на рівні закону? Хто захоче чекати 30 днів – будь ласка, нехай платить 85 копійок і чекає місяць. Хто хоче за скороченою процедурою — будь ласка — нехай платить підвищений розмір збору і реєструє шлюб швидко.

— Підвищенний розмір збору – це скільки?

Точно менше ніж молодята витрачають на хабарі. Поки ми ще визначаємося з цифрами. На мою думку, розмір саме реєстраційного збору може бути в діапазоні 30—80% розміру мінімальної зарплати. В залежності від регіону та наявних соціальних пільг у наречених.

— Мін'юст запустив пілотний проект у шести містах України. Які результати експерименту?

— Станом на 4 серпня в Одесі зареєстрували 28 шлюбів – один зареєстровано вночі, 12  — в Северодонецьку, 7 – у Маріуполі. На черзі Київ і Львів.

— Є така думка: можливість експрес—одружень призведе до збільшення розлучень.

— Ті, хто хоче зареєструвати шлюб за скороченою процедуру – зроблять це так чи інакше. Яким чином реєстрація за добу вплине на статистику розлучень — я не розумію. Процедури розлучення не змінюються.

Скажу вам, що були випадки, коли молодята подали заяву, нареченого призвали до АТО і він там загинув. Після того вона народила дитину, дитина залишилась без батька. До речі, саме тому Северодонецьк було включено у пілотний проект.

Я вам можу сказати про інший ефект.

Наприклад, в Ізраїлі можливо укласти винятково релігійний шлюб. Там дуже багато молодят, які належать до різних конфесій та релігій. Що вони роблять, коли хочуть зареєструвати шлюб? Вони летять до Кіпру, реєструють його там, а потім легалізовують його в Ізраїлі.

Такі ж правила діють і з Україною. Як тільки молоді люди дізнаються, що можна буде реєструвати так само шлюб і у нас, але дешевше, вони прилітатимуть до нашої країни. Цей сервіс спростить процедури реєстрації шлюбів з іноземцями.

Звісно, є певні кола, які не задоволені новою практикою (наприклад, заклади охорони здоров'я). Причини їхнього незадоволення зрозумілі – вони "сиділи" на цих хабарях.

— Ця протидія або незадоволення проявлялись якось на практиці?

— Ні. Це не виходило за межі соціальних мереж.

— Ви сказали: щодо розлучень "ще не впевнені". Що маєте на увазі?

— Я не бачу проблеми в тому, щоб реєструвати розлучення протягом доби. Розірвання шлюбу не впливає на вирішення майнових спорів. За законом, якщо є майновий спір — він у будь-якому випадку вирішується у суді. Якщо між батьками немає згоди, з ким залишиться дитина, також потрібно йти до суду.

Але з розлученнями не все так однозначно. Є й інша практика: в деяких країнах, де можна одружитися за добу, розлучення можливе лише через суд. Ми не впевнені що кардинальна зміна процедури розлучення позитивно сприйметься суспільством. Поки що  з розлученнями залишаємо усе як є. А потім — подивимось.

Зараз нам потрібно підготувати поправки в Сімейний Кодекс і переконати депутатів підтримати ідею з одруженням.

— Коли практика скороченої процедури може бути поширена на усю країну?

— Як мінімум до кінця серпня у нас триватимуть пілотні проекти. За цей час ми маємо підготувати законопроект поправок до Сімейного кодексу і подати його до парламенту. Коли? Одразу після того, як парламент прийме закон.

рейдерство Мін'юст