Бізнес – це легко! Do it!
Стимулювання підприємницької активності дозволить зупинити зменшення зайнятості та зростання безробіття. Кількість платників єдиного соціального внеску, тобто офіційно працевлаштованих, знизилася в листопаді до мінімуму за всі роки незалежності – менше восьми мільйонів чоловік.
"Стимулювання підприємницької активності дозволить зупинити зменшення зайнятості та зростання безробіття."
Ігор Лавриненко, аналітик Офісу ефективного регулювання BRDO.
Кількість платників єдиного соціального внеску, тобто офіційно працевлаштованих, знизилася в листопаді до мінімуму за всі роки незалежності – менше восьми мільйонів чоловік. Ще три роки тому працюючих було чотирнадцять мільйонів. Між тим кількість працездатних у країні складає 18 млн. осіб, більшість із яких працюють за кордоном, живуть на окупованій території або просто не мають роботи чи працюють в тіньовій економіці.
В Україні, на відміну від країн ЄС, немає коштів на субсидування, створення нових робочих місць та нових підприємств. Один із небагатьох дієвих інструментів уряду – це спрощення ведення господарської діяльності через дерегуляцію, боротьбу з корупцією та покращення інвестиційного клімату. Один із найбільш простих механізмів – використання методології рейтингу Doing business. Це підказка для уряду, що необхідно робити для того, щоб спростити ведення бізнесу в країні.
Минулого тижня Кабінет Міністрів вперше вирішив системно прислухатися до порад експертів Групи Світового банку та ухвалив комплексний План дій щодо імплементації найкращих практик якісного та ефективного регулювання, відображених Групою Світового банку у методології рейтингу ведення бізнесу 2017р. Це документ з 57 пунктів, виконавши які Україна має всі шанси вже через рік увійти в перші п’ятдесят країн з рейтингу легкості ведення бізнесу.
Що на нас чекає?
План дій складається з десяти розділів по числу розділів рейтингу в кожному з яких перелічено, що саме має робити уряд і які саме закони мають ухвалити депутати для покращення в Україні інвестиційного клімату.
Розділ перший. Реєстрація підприємств.
За цим показником зараз в Україні найбільший прогрес – 30 місце, а за останній рік наш рейтинг зріс на сорок позицій. Для започаткування бізнесу в Україні необхідно витратити в середньому сім днів і пройти чотири процедури. Наша ціль – вдвічі скоротити кількість процедур для створення бізнесу, які можна буде пройти за два дні. Найбільша проблема – неможливість проведення реєстрації платником ПДВ одночасно з реєстрацією юридичної особи. Відповідний законопроект уряд має винести на розгляд парламенту незабаром після нового року. Також Президент щойно підписав нову редакцію закону Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, який дозволить створити сервіс реєстрації юридичних осіб за допомогою мережі Інтернет протягом 24 годин
Розділ другий. Забезпечення виконання контрактів
98-а позиція. На отримання та примусового виконання рішення суду український бізнес витрачає в середньому 378 днів, а вартість його судових витрат складає в середньому 46% від суми позову. Наша ціль – скоротити строки розгляду справ, виконання рішень та витрати на судові процедури вдвічі.
Найбільша проблема – неефективність державної виконавчої служби: більше половини судових рішень зараз просто не виконуються. На розгляді в Верховній Раді лежить два законопроекти – "Про виконавче провадження" від 14.08.2015 року №2507а та "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів" від 14.08.2015 року №2506а, ухвалення яких дозволить створювати приватні виконавчі служби. Таким чином як інвестори, так і прості громадяни зможуть швидко та ефективно виконувати судові рішення. Ще одне завдання для уряду: розширення можливостей для альтернативного врегулювання спорів через збільшення повноважень третейських судів та врегулювання механізму медіації шляхом ухвалення закону про медіацію – добровільне, досудове посередництво при вирішенні конфліктів.
Розділ третій. Одержання кредиту
19-а позиція. За цією позицією Україна має найкращі показники. Тим не менш наразі кредити залишаються дорогими та недоступними, в тому числі, через непрозорість операцій із заставою рухомого майна та обмеженість механізмів забезпечення виконання зобов‘язань.
Наша ціль – зменшити вартість та збільшити доступність кредитів для бізнесу, шляхом:
– відкриття вільного онлайн доступу до Державного реєстру обтяжень рухомого майна;
– забезпечення можливості довірчого передання права власності на майно кредиторові у якості способу забезпечення виконання зобов’язань.
Розділ четвертий. Захист міноритарних акціонерів
88-а позиція. Наразі права міноритарних акціонерів залишаються недостатньо захищеними через відсутність дієвих механізмів притягнення до відповідальності менеджменту підприємств та непрозорості управління ними.
Наша ціль – істотно збільшити рівень захищеності міноритарного інвестора шляхом:
– підвищення відповідальності керівників підприємств та вдосконалення механізму притягнення їх до відповідальності;
– спрощення міноритарним акціонерам захисту їх прав в суді;
– збільшення прозорості управління підприємствами.
Найбільша проблема – міноритарні акціонери в Україні не мають можливості звільняти та права вимагати у судовому порядку притягнення до відповідальності заінтересованого директора/члена наглядової ради за збитки, завдані компанії. Цю проблему має вирішити законопроект "Про внесення змін до Закону України "Про акціонерні товариства" (щодо захисту прав міноритарних акціонерів)", який суттєво розширить права та можливості міноритарних акціонерів і встановить додаткову відповідальність для директорів.
Розділ п’ятий. Врегулювання неплатоспроможності
141-а позиція. Процедура банкрутства в середньому займає 2,9 роки, а її вартість складає 42% від активів боржника. Кредитори в середньому отримують тільки 8,3% від суми заборгованості, що у 4,6 разів менше середнього показника країн Європи та Центральної Азії, та у 8,7 разів менше показника розвинених країн Заходу.
Наша ціль – скоротити тривалість процедури банкрутства вдвічі та збільшити в чотири рази відсоток заборгованості, який вдається повернути кредиторам.
Серед інших актуальних проблем – відсутність бази даних про боржників, доступ до якої за допомогою мережі Інтернет матимуть кредитори (конкурсні та заставні), та яка наповнюватиметься арбітражним керуючим та можливість продажу істотних активів боржника без обов'язкової згоди комітету кредиторів. Цю проблему має вирішити законопроект "Про внесення змін до деяких Законів України (щодо підвищення ефективності процедур банкрутства)" №3132, який вже готовий до ухвалення в першому читанні.
Шостий розділ. Приєднання до електромережі
137-а позиція. Строк процедури приєднання сягає 263 днів, а вартість – 795% від валового доходу на душу населення, що приблизно вдвічі довше і дорожче середнього показника у країнах Європи та Центральної Азії.
Наша ціль – скоротити вартість приєднання в два рази, а строки – у чотири рази.
Серед інших проблем – відсутність відповідальності обленерго за відключення електрики та погані показники тривалості і частоти аварійних відключень у країні.
Для вирішення викладених вище проблем уряд має підготувати і винести на розгляд депутатів проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про електроенергетику" (щодо спрощення порядку приєднання до електричних мереж)".
Сьомий розділ. Отримання дозволів на будівництво
140-а позиція. Вартість одержання дозволів у процесі будівництва складає 15,2% від вартості такого будівництва.
Наша ціль – скоротити вартість дозвільних процедур у будівництві в три рази, а їх строки – на 30%. Ключові проблеми – забудовник має сплачувати пайову участь на розвиток інфраструктури населеного пункту, своєрідний податок на будівництво, а чиновник без хабаря не реєструє декларації у сфері будівництва. Перша проблема вирішується шляхом ухвалення закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скасування пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту", а для зменшення корупції в будівельній сфері необхідно ухвалити закон "Про регулювання містобудівної діяльності" щодо скасування процедури реєстрації декларації у сфері будівництва.
Восьмий розділ. Реєстрація власності
61-а позиція. Середній строк оформлення переходу права власності на нерухоме майно становить 23 три дні.
Наша ціль – скоротити такий строк в три рази. Для цього уряд має запровадити проведення грошової оцінки земельної ділянки за один день за допомогою інтернет-сервісів та імплементувати закон "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", який був нещодавно підписаний Президентом України Петром Порошенко.
Дев’ятий розділ. Міжнародна торгівля
109-а позиція. Витрати часу на експорт продукції з України сягають 122 години, а на імпорт в Україну – 210 годин.
Наша ціль – скоротити ці строки в два рази (до 58 та 100 годин відповідно). Для цього необхідно запустити функціонування системи уповноважених економічних операторів, зменшити строки на отримання сертифікату походження товарів та запровадити механізм "єдиного вікна" під час перетину вантажами митного кордону України.
Десятий розділ. Сплата податків
107-а позиція. Невелике підприємство витрачає 350 годин на рік на податкові розрахунки та платежі, а фіскальне навантаження на нього сягає 52% від суми його прибутку.
Наша ціль – зменшити часові витрати на третину (на 110 годин), а фіскальне навантаження – на 15 процентних пунктів.
Найбільш амбітне завдання – зменшити ставки Єдиного соціального внеску до 20%. На цей крок готовий піти уряд і його підтримають депутати. Також для покращення рейтингу України необхідно скасувати обов'язкові реквізити первинних документів та спростити форми податкової накладної.
Більшість із необхідних 57 нормативних актів вже підготовлені, частина з них вже знаходиться на розгляді парламенту, а два закони щойно були підписані Президентом. Є підтримка з боку уряду, є усвідомлення необхідності ухвалення відповідних законів з боку депутатів. Залишилося просто взяти і зробити!